presseticker

Skip to main content

Tradisjonssultent Akershus

  Publisert: 21.09.2009 07:00 - av  Maren Bækkelund Ellingsen

Tradisjonell matsanking Lammesesongen får oss ikke bare til å hente fram gamle tradisjonsrike oppskrifter, vi hamstrer og fryser lammekjøtt – akkurat som på 60-tallet. (Foto: Caroline Bækkelund Ellingsen)

Oslo: Ferske tall fra dagligvarekjeden Ultra viser at nordmenn hamstrer hele lam for å fylle fryseren. I Akershus er det likevel fårikålkjøtt som er aller mest populært.

– I lammesesongen ser vi at kundene våre velger tradisjonelt. Populære middagsrettene er lammelår, stek, bog, men vi selger aller mest fårikålkjøtt, sier assisterende ferskvaresjef hos Ultra Ski, Stian Jølstadengen.
Høstens lammekjøtt ligger allerede fristende i butikkhyllene, og tall fra dagligvarekjeden Ultra viser at mange planlegger å kose seg med lammekjøtt i lang tid fremover. I 2008 ble det solgt over 3 tonn lammekjøtt som hele eller halvt lam. Dette er over 1,2 tonn mer enn året før.
– Vi tror denne trenden vil gjøre seg gjeldende også i år. Mange kjøper store lammestykker for å holde selskap med helgrillet lam, men også for å fylle fryseren slik man gjorde på 60-tallet, sier markedssjef Glenn Steiner hos Ultra.

Spesialiteter øker
Samtidig som fryserne fylles med ferskt lammekjøtt og fårikålgrytene putrer på komfyrene, er det en økning i salg av spesialiteter som lammebaron og sadel.


– Også lammeskank selger vi mye av. De eldre kundene bruker gjerne lammeskank til fårikål, mens de yngre kundene bruker skanken til å prøve ut nye middagsretter, sier assisterende ferskvaresjef, Jølstadengen. På landsbasis har dagligvarekjeden bortimot tredoblet salget av lammeskank fra 2007 til 2008, fra 1,2 tonn til 3,2 tonn solgte lammeskanker.
Velger tradisjonelt

Tall fra Opplysningskontoret for kjøtt (OFK) viser at nordmenn i snitt spiser seks kilo lammekjøtt hver i året. Forbrukerne velger gjerne tradisjonelt i lammekjøttsesongen, men de er ikke like opptatt av å velge økologisk. Tallene fra Ultra viser ingen vekst i salget av økologisk lam. I fjor solgte kjeden 426 kilo økologisk lam, og det er bare noen få promille av det totale salget på nærmere 165 tonn lammekjøtt.
– Det er mulig dette skyldes at mange tenker at lam som har beitet på høyfjellet og i norsk natur er naturlig økologisk, og derfor ikke vektlegger økologielementet i like stor grad, sier markedssjef Steiner.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

* Profilhuset Meny-Ultra, markedssjef Glenn Steiner, mobil 908 67 642

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Lammekjøtt 1 medium.jpg 264,49 kB (1800x1200)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Meny&Ultra, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.09.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS