presseticker

Skip to main content

Får 12 millioner til å sette design i sentrum av innovasjonen

  Publisert: 21.10.2024 07:52 - av  Henning Poulsen

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som vil satse på designdrevet innovasjon. Disse 23 nyskapingsprosjektene får støtte i år.

Eksport av norsk badstukultur. En uventet løsning på boligkrisen. Reparasjon av moteklær. Gravemaskin på deling. Kunstig intelligens mot diabetes. Dette er blant de banebrytende norske innovasjonsprosjektene som nå får penger fra Design og arkitektur Norges program for designdrevet innovasjon.

 

– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.

 

– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.

 

 

Disse innovasjonsprosjektene får støtte fra DOGA i 2024:

 

 

Leasi: Del på gravemaskinen!

Mange entreprenører eier store, overdimensjonerte maskinparker. Hele tre av ti anleggsmaskiner står inaktive til enhver tid. Manglende oversikt over maskiner og utstyr kan skape problemer knyttet til utnyttelse og vedlikehold. Dette får konsekvenser for både lønnsomhet og miljøavtrykk.

 

Oppstartsselskapet Leasi har utspring fra NTNU i Trondheim. De utvikler en løsning som skal optimalisere maskindriften og tilrettelegge for deling. For å lykkes ønsker de å bruke designkompetanse tidlig. Designbyrået Umble skal bistå med å samle inn innsikt fra byggherrer, entreprenører og underleverandører.

 

Med denne innsikten på plass, skal prosjektteamet utvikle en brukervennlig og sømløs tjeneste for deling av maskiner på tvers av aktørene i felles anleggsprosjekter. Med på laget har de solide aktører som Skanska Norge, Entreprenørservice, Vassbakk & Stol, Marthinsen & Duvholt, og Johs. J. Syltern.

 

Juryen roser mottakeren for å være innovative i en bransje som sårt trenger omstilling og innovasjon.

 

«Ved å omskape produkter til tjenester kan dette prosjektet ha positiv effekt både for virksomheten, næringen og miljøet. Prosjektet har også stor formidlingsverdi til andre næringer. De får et pluss for sine solide kundegrupper i verdikjeden, noe som viser stor vilje til å få til innovasjon og endring,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 430 000 kroner fra DOGA.

 

 

KOK: Vil få verden med på norsk badstubølge

Flytende badstuer har tatt Norge og Norden med storm. For tusenvis av nordboere gir de livskvalitet, helse, lokale naturopplevelser og ikke minst fellesskap med andre badstuentusiaster. 

Nå vil KOK, en av de fremste badstuaktørene i Norge, eksportere denne tradisjonen til Europa og USA. For å komme så langt, må de flytende badstuene først gjennom en designreise. Selv om dagens badstuer er populære, har de nemlig fremdeles en vei å gå når det kommer til bærekraft, skalerbarhet og tilgjengelighet. 

Sammen med Eker Design legger KOK derfor ut på en designdrevet innovasjonsreise. Tidligere har selskapet utformet tilbudet utfra hvordan de tror brukerne vil ha det. Nå skal de samskape på lag med brukerne og andre aktører. Lykkes de, kan det hende resten av verden snart hopper på den norske badstubølgen. 

Ifølge juryen har prosjektet kraft til å etablere KOK som en global merkevare i badstunæringen.  

«Gjennom å involvere brukere og interessenter, sikter prosjektet mot å forbedre brukeropplevelsen og øke den sosiale bærekraften. Bedre fasiliteter kan tiltrekke nye kunder og øke betalingsviljen, noe som vil øke omsetning og lønnsomhet. Ved å utvikle et konsept som kan tilpasses internasjonale markeder, åpner prosjektet for eksponentiell vekst,» står det i juryuttalelsen. 

Prosjektet får 700 000 kroner fra DOGA. 

 

 

Innoarch: Nye grep mot boligkrisen

Boligkrisen i Oslo driver prisene på leiligheter og hus i været. Samtidig står mange næringsbygg tomme. Likevel er det sjelden næringsbygg faktisk ombygges til boliger – i stedet går vi den ressurskrevende og lite bærekraftige veien om riving. 

Advokatfirmaet Haavind innser at det i dag virker enklere og billigere å rive bygg enn å søke om bruksendring. I samarbeid med designbyrået Comte Bureau skal de derfor bruke designmetodikk for å kartlegge og forstå de juridiske og tekniske hindringene som ligger i veien for ombruk av næringsbygg i hovedstaden. 

Prosjektet skal bli en arena for dialog mellom eiendomsbransjen, myndighetene og fageksperter. Innsikten fra dette initiativet skal brukes til å utforme strategier som gjør det enklere og raskere å omstrukturere næringsbygg til boliger.

 

Juryen mener prosjektet «Haavind x Comte» kan revolusjonere arbeidet med bærekraftig byutvikling.

 

«Ved å kombinere juridisk ekspertise med designmetodikk, tar prosjektet en systemisk tilnærming til utfordringen, med mål om å utvikle løsninger som kan påvirke fremtidens lovverk og praksis. Med høy formidlingsverdi og et betydelig næringspotensial, vurderes prosjektet som svært verdifullt. Det kan også posisjonere Haavind som en ledende aktør innen omstrukturering og eiendomstransaksjoner,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

 

Drammen Helsepark: Nytt sykehus skal gi helseløft

Til neste år står et nytt sykehus klart for Drammens og Buskeruds befolkning. Samtidig skal en ny helsebydel reises på Brakerøya. Hvilke verdier kan dette området levere til befolkningen?  

Dette vil Drammen Helsepark, som utvikler den nye bydelen, sammen med Drammen sykehus, finne ut av. Derfor har de engasjert organisasjonen InnoArch og dets medlemmer Grape Architects og Comte Bureau, til å lede en grundig designprosess. Med seg på laget har de også Vestre Viken Helseforetak, Næringsforeningen i Drammensregionen og Drammen Kommune.    

  

Ved hjelp av designmetodikk skal prosjektet kartlegge og forstå behovene til de om lag 9000 menneskene som snart skal bruke den nye helsebydelen, både ute og inne. Ved hjelp av denne innsikten skal det nye området utvikles videre og fylles med tilbud som gir helseløft og merverdi for alle brukere. Ikke minst skal prosjektet gi et godt og grundig fundament for to konkrete prosjekter som nå utvikles rundt den nye Helsebydelen: Helselyst og Fjordmylder.  

  

Juryen uttaler at prosjektet «BrukerBlikk» kan bli en ledestjerne i utviklingen av fremtidige helsebydeler i andre byer.   

  

«Drammen Helsepark tar på seg en ambisiøs oppgave med å utvikle en ny helsebydel som både møter dagens og fremtidens helseutfordringer. Prosjektet er innovativt ved å bruke designmetodikk for å forstå og møte brukernes behov på en måte som fremmer folkehelsen og reduserer belastningen på helsesystemet,» står det i juryuttalelsen.  

  

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.  

 

 

Recouture: Skal redde tonnevis med sports- og moteklær 

Hvert år kaster nordmenn nesten 50 000 tonn med klær, ifølge tall fra Mepex. Blant de enorme mengdene tekstiler som går i søpla, finner vi store mengder reklamasjoner, feilproduksjoner og overskuddslagre fra norske merkevarer. Dette er klær som kunne vært reparert og reddet.

 

Recouture, en merkevare som spesialiserer seg på redesign, ønsker å løse denne store bærekraftutfordringen. Sammen med teknologiselskapet Vandre og designbyrået GR&EI skal det Hadeland-baserte selskapet etablere en sirkulær verdikjede for tekstiler.  

 

Nå skal det gjennomføres et pilotprosjekt med Norrøna. Ved hjelp av designkompetanse skal hele prosessen optimaliseres – fra innsamling til reparasjon og produksjon. Resultatet blir attraktive, ombrukte klær i skjæringspunktet mellom tradisjonelle norske vevemønstre og et moderne uttrykk.

 

Prosjektet skal blant annet munne ut i en digital innsamlingsportal som kan håndtere store volum med klær som ellers ville blitt kastet. Målet er at alle disse prosessene skal skje både lokalt på Hadeland og ellers i Norge.

 

Ifølge juryen er dette et banebrytende prosjekt med stor spredningsverdi. Prosjektet vil kunne treffe helt nye målgrupper. 

«Ved å revitalisere kasserte tekstiler fra norske merkevarer, viser prosjektet en imponerende kombinasjon av innovasjon og miljøbevissthet. Designprosessen er nøkkelen til å skape attraktive, gjenbrukte produkter som kan transformere forbrukernes holdninger til mote og ombruk. Dette prosjektet vil inspirere til økt bærekraft og redusert avfall i en bransje som sårt trenger det,» står det i juryuttalelsen. 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA. 

 

 

Linstow: Vil skape byliv på byggeplassen

De fleste byggeplasser stenger omverdenen ute. På Adamstuen i Oslo er det annerledes. Her åpner man portene og inviterer byen inn, slik at bygningsmassen kan tas i bruk mens Den gamle Veterinærhøgskolen fremdeles er under utvikling.

 

Nå ønsker Linstow å utforske hvordan nabolaget kan aktiveres mens byggingen pågår. På Adamstuen samarbeider Linstow med Oslobygg om å transformere og videreutvikle Den gamle Veterinærhøgskolen. De vil finne ut hvordan byliv som oppstår på området underveis i utviklingen kan opprettholdes.

 

Sammen med Æra vil de vil i løpet av prosessen involvere både egne leietakere og nabolaget omkring, i tillegg til strategiske samarbeidspartnere som Oslobygg, Nordic Neighbourhood Lab og Sintef Communities.  

 

Juryen tror prosjektet kan bli en modell for å skape levende nabolag under byggeprosesser, slik at områder kan modnes allerede mens de bygges.  

 

«Ved å bruke metodikk som tjenestedesign og adferdsdesign, søker prosjektet å etablere en bærekraftig og inkluderende bydel som balanserer grønn mobilitet, sosial inkludering og naturvern. Dette kan sette en ny standard for urban utvikling,» står det i juryuttalelsen. 

 

Prosjektet får 550 000 kroner fra DOGA. 

 

 

Motitech: Eldretrim i egen stue

For at eldrebølgen ikke skal fylle alle sykehjemmene våre til randen, må stadig flere av oss bo hjemme lenger. Men en hverdag uten fysisk aktivitet gjør at forfallet skjer fort, og da øker presset på en underbemannet hjemmetjeneste.

 

Løsningen er at flere eldre blir stimulert til aktivitet, erfarer helseteknologiselskapet Motitech. De leverer allerede aktivitetsfremmende løsninger til institusjoner. Nå vil de inn i private hjem.

 

For å utvikle en tjeneste som holder eldre i form, må den være så intuitiv at den kan brukes av personer som ikke er teknologivante. Motitech har allerede rekruttert et tjuetalls testpersoner. Nå skal Agens lede prosjektet gjennom en eksperimenterende og testtung designprosess.

 

Juryen understreker at prosjektet tar for seg en kjent utfordring, og at det kan levere store verdier til både samfunn og enkeltindivider.

 

«Selskapet har utviklet gode tjenester mot proffmarkedet, og ønsker nå å treffe hjemmemarkedet. De er åpne på løsning, og ønsker å utforske mye. Innovasjonsgraden er stor, og overføringsverdi er svært god. Hvis de lykkes, vil det åpne markeder for virksomheten og ha god spredningseffekt til andre aktører,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 600 000 kroner fra DOGA.

 

 

CH2 Holding: Løser småbarnsfamiliens utstyrsfloke

Småbarnsforeldre flest føler seg til tider som pakkesler der de drar rundt på store mengder utstyr. Ikke sjelden er det snakk om både en og to bilstoler, i tillegg til trille og barnevogn. Finnes det ikke en enklere måte å gjøre dette på? 

Jo da, mener gründerne Christina og Halvor Holmgren i selskapet CH2 Holding. De planlegger å skape et helt nytt produktsegment: En kombinert bilstol og vogn som dekker behovene til barn i alderen 1 til 6 år.  

For å lykkes med dette må nyvinningen treffe perfekt på brukervennlighet, være enkel å reise med og behagelig å sitte i. Den må også møte en lang rekke sikkerhetskrav. I samarbeid med Frost Produkt, skal prosjektteamet kartlegge alle behov og deretter lage og teste prototyper sammen med småbarnsfamilier. 

 

Juryen uttaler at prosjektet er en svært innovativ løsning på en stor utfordring for mange.

 

«Vi ser stor verdi i prosjektets helhetlige syn på barnesikkerhet, brukervennlighet og komfort, noe som kan forenkle reiseopplevelsen for både foreldre og barn. Innovasjonspotensialet er betydelig, med muligheter for global eksport,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

 

Jøtul: Utvikler fremtidens brenselsovn

Ved- og pelletsovner har vært i vinden de siste årene, både på grunn av galopperende strømpriser og generell usikkerhet rundt energiforsyningen. Samtidig kommer det stadig flere alternative oppvarmingskilder samt strengere reguleringer av utslipp og energieffektivitet.

 

For å beholde sin ledende markedsposisjon, ser tradisjonsrike Jøtul at de må tenke nytt. Derfor setter produsenten med hovedkontor og støperi på Kråkerøy i Fredrikstad nå i gang et åpent innovasjonsprosjekt sammen med Designit, der målet er å utvikle fremtidens miljøvennlige og brukervennlige oppvarmingskilder.  

 

Juryen roser Jøtul for å ha en åpen og samfunnsnyttig tilnærming

 

«Ved å utvikle ved- og pelletsovner som møter moderne krav til lavere utslipp og høyere energieffektivitet, vil prosjektet ikke bare styrke Jøtuls konkurranseevne, men også bidra til å forbedre Norges beredskap knyttet til elsikkerhet og oppvarming. Dette gir store muligheter for eksport og global innvirkning,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 550 000 kroner fra DOGA.

 

Varde Tech: KI-assistenten som overvåker glukosenivået

Rundt 23.000 nordmenn lever med diabetes type 1, en alvorlig kronisk sykdom som krever kontinuerlig overvåkning av blodsukkernivået for å forhindre anfall. Likevel er mange usikre på nøyaktigheten til dagens måleløsninger.

 

For å gi pasientene bedre kontroll og mer trygghet bruker Varde Tech kunstig intelligens (KI) for å utvikle en assistent som kan forutsi glukosenivået. Designbyrået perspektivR leder den designdrevne innovasjonsprosessen, som skal sikre at løsningen ikke bare er teknisk avansert, men også brukervennlig og intuitiv for pasientene.

 

Juryen uttrykker stor begeistring for prosjektet, spesielt for hvordan designtilnærmingen integreres i utviklingen av løsningen.

«Et brukervennlig og pålitelig produkt vil gi økt trygghet og kontroll for pasienter med type 1-diabetes. Designprosessen er godt forankret hos både eksperter og brukere, noe som sikrer at det møter reelle behov. Dersom de lykkes, kan et slikt produkt bli lønnsomt og også sette en ny standard for KI-baserte applikasjoner i helsevesenet,» står det i juryuttalelsen. 

Prosjektet får 227 200 kroner fra DOGA. 

 

 

Sensor Innovation: Enklere fuktovervåking

God fuktovervåking kan forlenge bygningers levetid med flere tiår og spare millioner av kroner. Likevel er installasjon av fuktmålere en kompleks prosess som krever både kunnskap og samspill mellom mange ulike aktører i byggeprosessen.

 

Sensor Innovation i Verdal ønsker å fjerne dagens flaskehalser og gjøre det lettere å installere sensorer på riktig måte. Derfor har teknologiselskapet engasjert EGGS, som er en del av Sopra Steria, for å lede en designprosess som skal studere brukerne og forenkle kundereisen.

 

Målet er å komme fram til en mer selvbetjent og automatisert løsning som enkelt kan monteres og brukes av en rekke ulike fag- og sluttkunder. Samtidig skal Sensor Innovation øke produksjonskapasiteten til 100 000 sensorer årlig.

 

Juryen uttaler at prosjektet er solid og svarer på et kjent og tydelig behov.

 

«Innovasjonen ligger i å skape en skalerbar og intuitiv løsning tilpasset komplekse bygg, med betydelig eksportpotensial. Prosjektet kan bli en viktig aktør innen fuktovervåkning og bidra til å hindre lekkasjer, redusere energiforbruk og forlenge bygningers levetid,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 450 000 kroner fra DOGA.

 

 

Gjensidige forsikring: Vil hindre knall og fall

Fallskader koster 9,5 milliarder kroner bare i forsikringsutbetalinger hvert år. Også helsesektoren og NAV har store kostnader knyttet til fall, og i tillegg kommer den menneskelige kostnaden. Hva om denne ulykkesstatistikken kunne falle – bare litte grann? 

Den utfordringen griper Gjensidige forsikring. De vil studere en yrkesgruppe som er særlig utsatt for fallskader, nemlig bygningsarbeidere, og de vil konsentrere seg om vintersesongen. Med seg på laget har de tunge bransjeaktører som Peab Norge og Consto samt foreningen Samarbeid for sikkerhet i bygg og anlegg. 

Designavdelingen i AT Arkitektur, Fabric+, skal lede designprosessen. Både bygningsarbeidere og sikkerhetseksperter skal bidra med sin kompetanse. Målet er å komme fram til nye sikkerhetsprotokoller og -løsninger som gjør at færre faller på byggeplassen.  

Juryen mener prosjektet tar opp en viktig utfordring i bransjen.    

«Ved å rette søkelyset mot vinterfarer og forebygging av fall på byggeplasser, kan prosjektet gi verdifull innsikt for bransjen. Det er også relevant for bredere samfunnsmessige utfordringer som fall blant eldre. Med et klart potensial for å redusere både skadekostnader og langvarige funksjonshemninger, representerer prosjektet et betydelig bidrag til både sikkerhet og økonomisk bærekraft i arbeidslivet,» står det i juryuttalelsen. 

Prosjektet får 600 000 kroner fra DOGA. 

 

 

Northern Playground: Produksjon der kundene er

Lokal produksjon er bra både for miljøet og for lokalsamfunnet. Likevel lages mye av det vi kjøper langt unna. Northern Playground, et norsk klesmerke med bærekraft i forretningsmodellen, har en plan.

 

Tekstilproduksjon blir et naturlig fokus for innovasjonsprosjektet, som blant annet skal utforske hvilke muligheter som ligger i å sysselsette en gruppe som ofte strever med å komme seg inn på arbeidsmarkedet: innvandrerkvinner.

 

Med designbyrået EY Doberman på laget, vil Northern Playground utvikle en brukersentrert modell for lokalproduksjon, som er både økonomisk bærekraftig og ikke minst skalerbar. Prosjektet skal også utforske hvordan produsentene kan skape emosjonelle bånd med kundene sine – samt hvordan lokale verdikjeder kan bli mest mulig sirkulære.

 

Juryen mener prosjektet har et klart næringspotensial, både for Northern Playground og mote- og tekstilbransjen ellers.

 

«Prosjektet søker å overvinne eksisterende hindringer ved å utvikle strømlinjeformede prosesser, verktøy og rutiner som støtter en sirkulær verdikjede. Innovasjonen ligger i å innlemme lokal produksjon i butikkopplevelsen, noe som styrker de emosjonelle båndene mellom produsent, produkt og kunde. Ikke bare øker dette produktets verdi, men det fremmer også en bredere forståelse av bærekraftig

produksjon i samfunnet,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 600 000 kroner fra DOGA.

 

 

NKI Nettstudier: Hjelp til de studietrøtte

Tusenvis av stillinger står tomme fordi vi mangler folk. Samtidig hopper mange av utdanningen sin. Slik går samfunnet glipp av mye kvalifisert arbeidskraft, mener NKI Nettstudier.

 

Nå går nettstudieaktøren inn i en tverrfaglig innovasjonsprosess sammen med Comte Bureau for å forstå hvorfor studenter dropper ut – og finne ut hvordan flere kan motiveres til å fullføre studiene.

 

Ved å få flere til å fullføre studieløpet, vil den nasjonale kunnskapsmangelen bli mindre. Samtidig vil flere studenter få gode og meningsfulle jobber.

 

Juryen uttaler at prosjektet er viktig og nyskapende, med høy formidlingsverdi og stort næringspotensial.

 

«Med en brukerdrevet tilnærming, kan dette prosjektet sette en ny standard for digital utdanning. Ved å øke gjennomføringsgraden, vil prosjektet bidra til å redusere kompetansegapet i Norge, spesielt i mindre sentrale strøk, samtidig som det styrker NKI Kompetanse som en ledende utdanningsinstitusjon,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 470 000 kroner fra DOGA.

 

 

Tastebuds: Portal for lokal matglede

Lokal kvalitetsmat slipper ofte ikke til hos de tre store dagligvareaktørene i Norge. Dermed blir det vanskelig selv for bevisste forbrukere å finne kortreist og bærekraftig mat fra småprodusenter.

 

Tastebuds har allerede etablert en hjemleveringstjeneste for lokale kvalitetsprodukter i Bergen. Nå vil de gå et steg videre. Sammen med designbyrået Form Bergen og restauranten Lysverket setter de nå i gang et brukersentrert designprosjekt som skal gi ny kunnskap om kundenes behov og vaner.

 

Målet er å utvikle en plattform som gir matentusiaster en sømløs vei fra inspirasjon til ferdig måltid: Et slags «Spotify for mat», som også er navnet på prosjektet. En funksjonell og engasjerende tjeneste vil tiltrekke flere kunder, noe som kommer lokale aktører til gode og støtter opp om bærekraftig forbruk.

 

Juryen vurderer prosjektet som innovativt og med stor læringsverdi for resten av bransjen.

 

«Vi ser et betydelig næringspotensial i å skape en tjeneste som skiller seg ut i det norske og globale matmarkedet. Prosjektets evne til å skape sterke nettverkseffekter og oppnå skalering, gjør det til et forbilde innen digital matformidling, både med hensyn til salg, men også kunnskap og inspirasjon,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

 

NF&TA: Leve arbeidstøyet!

Det eksisterer en bruk-og-kast-kultur for arbeidstøy både hos private og offentlige virksomheter her til lands. Bevisstheten rundt reparasjon, vask, gjenvinning og ombruk er jevnt over lav.

 

NF&TA er næringsklyngen for tekstilbedrifter i Norge. De ønsker å etablere et statlig rammeverk for sirkulære arbeidsklær, som kan brukes i offentlige anskaffelser. På den måten vil det bli enklere å få på plass et velfungerende system som forlenger klærnes levetid.

 

Ved hjelp av Reform Projects skal NF&TA samle brukerinnsikt fra partnerbedrifter og andre aktører. Med på laget er også Statens vegvesen, som bare siden juni 2023 har samlet inn seks tonn kassert arbeidstøy. Disse har blitt til fyllmasse i bordplater. Fremover kan slike plagg i stedet settes i stand og brukes om igjen.

 

Juryen er imponert over prosjektet «Fra lineært til sirkulært arbeidstøy», og kaller det et forbilde i tekstilindustrien.

 

«Prosjektet representerer en betydelig innovasjon i en sektor som tradisjonelt har vært preget av lineære prosesser. Ved å bruke tjenestedesignmetodikk til å kartlegge brukerbehov og utvikle bærekraftige løsninger, kan prosjektet sette en ny standard for sirkulær økonomi i både offentlig og privat sektor,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 400 000 kroner fra DOGA.

 

 

Træna 365: Utvikler reisedestinasjon i minikommune

På en øy 33 nautiske mil fra Helgelandskysten, i en av landets minste kommuner, skal det bygges et imponerende hotell- og reiselivsanlegg. I tillegg til å levere gjesteopplevelser i verdensklasse 365 dager i året, skal anlegget også stimulere lokalsamfunnet og levere på en rekke bærekraftmål. Går alt dette virkelig an?

 

Ja, mener folkene bak utviklingsselskapet Træna 365. Sammen med tjenestedesignere vil de nå gå i gang med å utforske muligheter, hente kunnskap og gå i dialog med viktige interessegrupper lokalt, regionalt og nasjonalt.

 

Med designere fra Plenum og rådgivere fra Spor på laget er målet å skape en helårsdestinasjon på Træna som spiller på lag med både naturen og lokalsamfunnet, og som i tillegg til å ta imot tilreisende turister også kan huse gründere og fastboende. Utviklingsselskapet ser for seg 15 helårsarbeidsplasser, minimalt klimaavtrykk og internasjonal anerkjennelse.

 

Juryen uttaler at Træna 365 er et banebrytende reiselivsprosjekt.

 

«Ved å kombinere økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft, skal prosjektet skape en helårsdestinasjon som styrker både lokalsamfunnet og miljøet. Gjennom å bygge på lokaløkonomi, økt turisme og integrasjon mellom besøkende og fastboende, har prosjektet potensial til å bli et referansepunkt for fremtidens reiseliv,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 400 000 kroner fra DOGA.

 

 

Vardehaugen: Vil hjelpe småarkitektene

93 prosent av landets arkitektkontorer har mellom 1 og 5 ansatte. Samtidig blir de største stadig større. De mindre kontorene strever med lav og ustabil inntekt, og mangler ofte kompetanse på forretningsdrift.

 

Vardehaugen, et forholdsvis lite arkitektkontor i Oslo, ønsker å slå et slag for sine småsøsken. Med hjelp fra Grape og Designit vil de først undersøke hvorfor inntektene er så lave i de mindre arkitektkontorene. Deretter går prosjektet over i en utviklings- og uttestingsfase, der arkitektene i Vardehaugen vil prøve ut prototyper i sitt daglige arbeid.

 

Det er håp om at prosjektet skal munne ut i produkter og løsninger som kan øke inntjening og lønnsomhet i bransjen. Takket være et samarbeid med bransjeorganisasjonen Arkitektbedriftene, vil kunnskap, verktøy og nyvinninger fra prosjektet deles med arkitektkontorer rundt om i landet.

 

Juryen påpeker at prosjektet retter seg mot områder som tidligere har vært dårlig utnyttet i arkitektbransjen, som tidligfaseinnovasjon og brukermedvirkning.

 

«Utforskning av kundereisen og sluttbrukerens opplevelse av arkitekttjenester er avgjørende for utviklingen av nye produkter. Bruken av eget kontor som testarena for idéutvikling viser en sterk vilje til innovasjon. Ambisjonen om å dele funn og verktøy med andre arkitekter kan bli et viktig bidrag til bransjens utvikling,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 400 000 kroner fra DOGA.

 

 

KGK Norge: Vil fikse reparatørens utfordringer

Uten en hær av mekanikere på hjul som drifter utstyr og maskiner, kan konsekvensene bli dramatiske for norsk infrastruktur og verdiskapning. Samtidig strever denne bransjen med synkende rekruttering, mange helseplager, dårlig kjønnsbalanse og problemer med bærekraften.  

   

Nå skal KGK Norge og Pivot Industridesign prøve å løse disse problemene. I et tverrfaglig designprosjekt skal de studere mekanikeres hverdag og virke, særlig innenfor helse, miljø, sikkerhet og kvalitet. 

 

Lykkes de med innovasjonsprosjektet, kan fremtidens feltservicemekanikere rekrutteres fra et mye bredere lag av befolkningen, arbeide på en mer bærekraftig måte og stå lenger i arbeid.  

Juryen ser store muligheter i prosjektet, og trekker fram hvordan det kan være med på å introdusere fagområdet industridesign inn i en tradisjonell bransje som er nødt til å tenke nytt for å takle fremtidens utfordringer.  

   

«Identifiseringen av problemer som kan løses med nye produkter og løsninger, i tillegg til eksportpotensialet og muligheten for utvikling og produksjon i Norge, vurderes som særlig verdifulle aspekter ved prosjektet. Kartleggingen kan danne et datasett med stor egenverdi, en viktig del av prosjektet som kan skape langsiktig verdi og innsikt for bransjen,» står det i juryuttalelsen.  

  

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

 

Jelpr: Motiverer unge ledige

Om lag én av ti ungdom og unge voksne er verken i jobb, utdanning eller opplæring. Samtidig bruker staten milliarder på vikarbyråer, og de fleste bedrifter mangler arbeidskraft.

 

Rekrutteringsplattformen Jelpr ønsker å finne ut hvordan de kan motivere personer som har falt utenfor arbeidslivet til å komme i jobb igjen. Jelpr mener at midlertidige oppdrag både kan redusere ledigheten på kort sikt og gi arbeidsledige praktisk erfaring, mestringsfølelse og en mulighet til å prøve ut arbeidsevnen sin.

 

Sammen med designbyrået Sikt skal de undersøke utfordringene arbeidsledige står overfor, særlig i møte med NAV og andre instanser.

 

Denne innsikten skal kombineres med en bedre forståelse av behovene til arbeidsgivere og andre interessegrupper. Målet er en skape en helhetlig og innovativ tjeneste som bidrar til at flere kommer i arbeid.

 

Juryen konstaterer at prosjektet går løs på komplekse utfordringer knyttet til ledighet og utenforskap, samtidig som det også kan levere verdier til arbeidsgivere.

 

«Næringspotensialet er betydelig, da prosjektet kan posisjonere Jelpr som en foretrukket partner for rekruttering på tvers av bransjer, både nasjonalt og internasjonalt. Ved å utvikle en plattform som reduserer kostnader og effektiviserer prosessene for bemanning, kan prosjektet sette en ny standard for hvordan teknologi kan koble arbeidskraft med behov i markedet,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 580 000 kroner fra DOGA.

 

 

Kongsberg Discovery: Samspill til sjøs

Droner blir en stadig viktigere del av våre aktiviteter til havs, både på og under overflaten. I dag styres over- og undervannsfartøyer uavhengig av hverandre. Dette gjør det vanskelig når sammensatte operasjoner som kartlegging av havbunnen eller inspeksjon av installasjoner under vann skal koordineres.

 

Kongsberg Discovery har bestemt seg for å løse dette problemet. De vil utvikle en operatørstasjon som lar én operatør kontrollere droner på overflaten og i dypet. EGGS, en del av Sopra Steria, skal bistå med en brukersentrert tilnærming. En tverrfaglig arbeidsgruppe skal først opparbeide en forståelse av utfordringene og mulighetene, og deretter utforske løsninger.

 

Dette skal lede til en nyskapende løsning som forener to ganske ulike teknologier. Mulige gevinster er mer komplekse og kostnadseffektive droneoperasjoner til havs, mer bærekraftig teknologibruk og nye, lukrative forretningsområder for Kongsberg Discovery.

 

Prosjektet «Havets ubemannede samspill» har høy grad av innovasjon, mener juryen.

 

«Dette prosjektet kan sette en ny standard for håndtering av komplekse maritime operasjoner, og dermed bane vei for nye kommersielle muligheter. Behovet for designkompetanse er kritisk for å sikre en sømløs integrasjon mellom teknologi og brukeropplevelse, og prosjektet kan utløse betydelig næringsvekst ved å åpne nye markeder og redusere kostnader i maritime operasjoner,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 700 000 kroner fra DOGA.

 

 

Up Norway: Sømløs reiseportal 

Hvert år skreddersyr Up Norway tusenvis av norgesferier av høy kvalitet. Samtidig ser de et behov for å arbeide mer effektivt. Medarbeiderne må jobbe på tvers av flere systemer og kanaler. I snitt tar hvert salg 10 timer å fullføre. 

 

Derfor ønsker Up Norway å samle all relevant informasjon i én portal som kan brukes av både reisende, medarbeidere og partnere. For at denne portalen skal kunne fungere for alle relevante målgrupper, setter Up Norway nå i gang en brukersentrert designprosess ledet av Opening Hours Studio. 

 

Up Norway anslår at deres reisespesialister kan jobbe opptil 20 prosent raskere med det nye, helhetlige systemet på plass. 

 

Juryen roser prosjektet for å ha en klar problemstilling, og tror det kan levere klare gevinster til mottakeren.  

 

«Utviklingen av en reiseportal er et logisk neste steg for Up Norway. Dette prosjektet har potensial til å sette en ny standard for skreddersydde reiseopplevelser, samtidig som det forbedrer effektiviteten og konkurranseevnen til Up Norway,» står det i juryuttalelsen. 

 

Prosjektet får 250 000 kroner fra DOGA. 

 

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktperson:

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekst:

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

 

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.10.2024 07:52
Teknisk løsning ZEVS AS