presseticker

Skip to main content

Regntøygründere får den høyeste norske formgiverprisen

  Publisert: 19.11.2024 12:16 - av  Henning Poulsen

REGNGRÜNDERE. Alexander Helle og T-Michael mottok Jacob-prisen tirsdag 19. november. Foto: David Pattinson @travelight

 

I PARIS. Norwegian Rain har etablert fire flaggskipbutikker rundt om i verden. Her fra duoens butikk i Paris. Foto: Norwegian Rain

TØRR OG URBAN. «Raincho» av Norwegian Rain. Foto: Norwegian Rain

De har satt Bergen og Norge på det internasjonale motekartet med sitt urbane kvalitetsregntøy. Nå får gründerne bak Norwegian Rain den viktige Jacob-prisen.

Prisen ble delt ut under NF&TA-konferansen i Oslo 19. november. hvor temaet var norsk verdiskaping i tekstilnæringen.

 

– Norwegian Rain er et eksempel på at norske produsenter som satser helhjertet på kvalitet, bærekraft og design kan oppnå stor suksess både internasjonalt og her hjemme, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

 

Dette er den 63. gangen Jacob-prisen deles ut. Ifølge juryen har Norwegian Rain vært banebrytere for norsk mote- og tekstildesign i den store verden.

 

– I løpet av 15 år har T-Michael og Alexander Helle blitt verdensledende i sitt fag. I skjæringspunktet mellom design og innovasjon, mellom kunst og håndverk, har de skapt plagg og en merkevare for urbane, motebevisste mennesker over hele verden, sier juryleder Guri Mo.

 

Tårer i øynene

T-Michael, som bærer tittelen artistic and strategic design director i Norwegian Rain, forteller at det er vanskelig å sette ord på hva han føler akkurat nå.

 

– Wow! er en god start, tror jeg. Dette er en veldig stor anerkjennelse fra svært høyt hold. Da jeg fikk lese juryens begrunnelse, ble jeg varm inni meg, sier han.

 

– Vi har fått en del utmerkelser opp igjennom, men dette er første gang jeg sitter med tårer i øynene. Vi har opplevd utrolig mye gjennom disse 15 årene, både opp- og nedturer. Det er stort å få en så viktig pris og samtidig havne i selskap med noen av våre aller fremste formgivere, legger kreativ leder Alexander Helle til.

 

Gikk rett på løsningen

Historien bak regnsuksessen Norwegian Rain begynner med et nei.

 

– Det er jo egentlig en veldig fin historie. Alex kom inn i butikken og kjøpte et par skjorter. Så spurte han om jeg ville hjelpe ham med en studentoppgave. Han ville at vi skulle lage en regnfrakk. Jeg takket høflig nei og sendte ham av gårde, ler T-Michael.

 

Alexander Helle nektet å gi seg. Han kom stadig innom skredderbutikken i Skostredet. En dag slo de to seg ned på nabokafeen. Her hadde T-Michael planlagt å gi sitt endelige nei til den unge mannen.

 

– Etter hvert som praten gikk, begynte jeg å tenke på løsninger. Slik snudde samtalen fra å være en hyggelig avvisning, til å bli det første arbeidsmøtet vårt. Og slik har det fortsatt: Vi snakker alltid om løsninger, Alexander og jeg. Aldri begrensninger, kun løsninger, sier T-Michael.

 

Fra Bergen til Milano

Høsten 2009 var første kolleksjon klar til førlansering. Så gikk det veldig raskt. En uventet invitasjon førte dem til en motemesse i Milano. Der ble de umiddelbart oppdaget og løftet fram som én av verdens sju mest lovende designtalenter av den legendariske Vogue-redaktøren Franca Sozzani.

 

– I det øyeblikket skjønte jeg at vi som et lite merke fra Bergen hadde klart å skape noe som resonnerer over landegrensene, sier Helle.

 

Gründerne brukte tre år på å lage et gjennomført konsept for Norwegian Rain. Med dette på plass fikk de innpass i noen av verdens fremste motebutikker.

 

– Vi er en liten mus i en stor verden. Vi skjønte at hvis vi ikke gjør alt riktig fra første dag, så blir vi bare kopiert og glemt. Derfor hentet vi hjelp fra kreative, veldig flinke folk på både fotografi og grafisk design, og vi lanserte ikke før vi var helt klare, sier Helle.

 

De åpnet også fire flaggskipbutikker – i Bergen, Oslo, Paris og Tokyo. Her er det også plass til T-Michaels egen merkevare.

 

– Planen var hele veien å komme ut i verden med en gang. Lager du klær, konkurrerer du uansett med hele verden. For å hevde oss, må vi ha en kvalitet og en identitet som skiller seg ut, sier T-Michael.

 

Naiv og kompromissløs

Han forteller at en av hemmelighetene bak Norwegian Rain er å være naiv og kompromissløs.

 

– Vi holder på med vårt, og måler oss ikke med andre i bransjen. Kall det gjerne naivt, men det er den eneste måten vi kan gjøre dette på. Lager vi noe som ikke er godt nok, starter vi på nytt. Slik har vi hele tiden klart å flytte grensene våre, sier T-Michael.

 

De to gründerne reiste til Paris for å finne de beste og mest miljøvennlige stoffene. Det var lettere sagt enn gjort.

 

– Vi skulle ha det mest tekniske og vanntette stoffet som fantes, men det må se sånn ut, føles slik ut, og så må det være bærekraftig. Flere steder sparket de oss omtrent ut. Folk sa det var idiotisk, og at vi måtte velge. Men det nektet vi. Vi vil være en del av løsningen, ikke problemet, sier Helle.

 

Går i strupen på overproduksjon

På denne tiden var miljøkunnskapen nokså lav i klesindustrien, men utover 2010-tallet vokste denne kunnskapen. Nye tall avslørte at 80 prosent av utslippene stammer fra produksjonen – og at 1 av 3 produserte plagg i verden forblir usolgte og dermed ender på dynga Denne innsikten ble utslagsgivende for et dramatisk taktskifte, og en helt ny forretningsmodell.

 

– Vi skjønte at det ikke lenger er nok å bare satse på klimavennlige materialer. Fremover lovte vi oss selv å ikke produsere mer enn nødvendig, sier Helle.

 

Mens Norge og verden satt i koronaisolasjon, la T-Michael og Alexander Helle store planer for Norwegian Rain 2.0. Der det noen år tidligere handlet om å få regnfrakkene inn i butikkene, skulle de nå ut. En stor transformasjon startet i samarbeid med et tverrfaglig lag av spesialister.

 

– Vi ville ikke lenger være med på overproduksjon og gigantiske kleslagre. Det nye konseptet vårt går rett i strupen på den gamle modellen, sier Helle.

 

Satser på konseptbutikker

For to år siden var Norwegian Rain inne i 120 butikker i 12 land. Nå satser selskapet i stedet på en konseptbutikkløsning, og er allerede på plass i en rekke butikker samt andre steder der folk er på farten, som hoteller og museer. I konseptbutikkene får kundene kjenne på stoffene og prøve ut passformen. Deretter velger de farge i en bestillingsløsning på nett.

 

– Vi lager ikke 500 plagg i aubergine eller limegrønn fordi vi tenker at dette kanskje blir populært om et halvt år. I stedet kan kundene selv bestille i disse eller andre farger, og seks uker senere er regnfrakken produsert og levert på døren. Enklere blir det ikke, forteller T-Michael.

 

Det nye konseptet har blitt omfavnet av både kunder og utsalgssteder. I dag ligger eksportandelen på 75 prosent, og verden ser ikke ut til å gå lei av urbane høykvalitetsregnfrakker med det første.

 

– Omtrent hver dag møter vi folk som er lidenskapelig fornøyde med produktene våre, og som bærer regnfrakken med stolthet. Slik minnes vi hele tiden på at vi har klart å skape noe som er større enn oss selv, og akkurat det ønsker vi å foredle, sier Alexander Helle.

(Pressenytt)

 

 

Les mer om Jacob-prisen her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/jacob-prisen/

 

 

 

Bildetekster:

REGNGRÜNDERE. Alexander Helle og T-Michael mottok Jacob-prisen tirsdag 19. november. Foto: David Pattinson @travelight

 

I PARIS. Norwegian Rain har etablert fire flaggskipbutikker rundt om i verden. Her fra duoens butikk i Paris. Foto: Norwegian Rain

 

TØRR OG URBAN. «Raincho» av Norwegian Rain. Foto: Norwegian Rain

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.11.2024 12:16
Teknisk løsning ZEVS AS