presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2013:

Fremtidens Aker Brygge (SPERREFRIST TIL KL 18.00)

  Publisert: 17.04.2013 09:06 - av  Henning Poulsen

Norwegian Property og Bleed har fått Merket for god design fra Norsk Designråd for den nye visuelle profilen til Aker Brygge. Foto: Andreas Kleiberg

Oslo: Et omfattende designprosjekt skal rette opp inntrykket av Aker Brygge som dyrt og utdatert. Nå har eieren Norwegian Property og designbyrået Bleed fått Merket for god design for en ny visuell profil.

Utmerkelsen ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Vil skape et samlet og levende Aker Brygge

Opptil 12 millioner mennesker besøker Aker Brygge hvert år. På tross av de imponerende besøkstallene er handelen synkende. Selv ikke blant de som bor og jobber der er Aker Brygge den foretrukne handelsdestinasjonen. Noe måtte gjøres for å forandre inntrykket av dyre eiendommer og et utdaterte og sprikende kjøpesenter, og skape en samlet og levende bydel.

 

– Det var behov for å tilføre merkevaren Aker Brygge noe nytt og solid. Både for å appellere sterkere til de som bor og jobber her og for å tiltrekke oss nye og spennende leietakere både innen handel og kontor, sier Herman Dyrø, markedssjef i Norwegian Property, eier av Aker Brygge.

 

Design er frontlinjen

Etter ferdigstilt ombygging er målet at omsetningen fra handel, servering og underholdning skal øke fra 1,2 til 1,5 milliarder kroner årlig, og at Aker Brygge skal tiltrekke seg ytterligere 2,5 millioner besøkende.

 

– På vei mot dette målet er design selve frontlinjen og ikke minst bæreren av merkevarens troverdighet. Publikum møter ofte de visuelle og estetiske elementene ved en merkevare først, og selv om det kan ligge godt innhold bak mindre god design vet vi alle hvor viktig førsteinntrykket er, understreker Dyrø.

 

Setter ny standard

Designbyrået Bleed ble hentet inn for å bidra både med grafisk og strategisk design. Sammen med Norwegian Property utviklet de et formuttrykk som spiller på områdets historie som handelsknutepunkt siden 1854. Kontrastene mellom gamle bygninger og hypermoderne fasader inspirerte designerne til å kombinere materialer som emalje, akryl, messing og skinn. Aker Brygge har også fått en egen spesiallaget font som er svært gjenkjennelig og minner om stedets rike håndverkstradisjoner.

 

Resultatet er en ny visuell profil som reposisjonerer Aker Brygge i markedet. Profilen spiller en viktig rolle i den omfattende ombyggingen området skal igjennom fram mot 2015, en modernisering som vil koste 1,5 milliarder kroner. Den nye profilen skal både hindre omsetningsstopp i ombyggingsperioden og tydelig vise hvor prosjektet er på vei.

 

– Den visuelle profilen ble utviklet svært tidlig i planleggingen av nye Aker Brygge, og har bidratt til å sette en tydelig standard på både kvalitetsnivå og estetisk retning. Vi opplever at profilen imponerer potensielle leietakere og skrur opp forventningene til hvordan fremtidens Aker Brygge skal bli, påpeker Dyrø.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

Bildetekst:

Norwegian Property og Bleed har fått Merket for god design fra Norsk Designråd for den nye visuelle profilen til Aker Brygge.

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Norwegian Property, markedssjef Herman Dyrø, mobil 930 30 365

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.04.2013 09:06
Teknisk løsning ZEVS AS