Skal finne Norges mest universelle nyvinninger
Bygninger du kan bevege deg fritt i. Nettsider alle kan bruke. Byrom som inviterer istedenfor å ekskludere. Produkter og tjenester som er intuitive og inkluderende i bruk.
Snart skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut igjen, for femte gang. Fram til 22. juni er det mulig å søke med egne prosjekter eller nominere andre kandidater til prisen.
– Vi jobber for at alle skal ha like muligheter og at alle kan delta. Derfor er det så viktig at produkter, tjenester og digitale løsninger lages med tanke på at alle skal kunne bruke dem. Vi trenger rett og slett at designere, arkitekter og alle smarte skapere der ute legger til rette for likestilling og inkludering. Det kan gjøre livet mye lettere for mange. Nå håper jeg vi får mange spennende søknader til prisen vår, sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap).
Løfter fram de beste av de beste
Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA). Prisen er en av aktivitetene i regjeringens handlingsplan for universell utforming, og koordineres av Kultur- og likestillingsdepartementet. Programleder Jannicke Hølen forteller at hensikten med prisen er å løfte fram de mest inkluderende innovasjonsprosjektene i Norge.
– Den beste innovasjonen er den alle har glede av, enten den skjer i offentlig, privat eller frivillig regi. Vi ønsker å hedre de som jobber best med inkludering og universell utforming i Norge, og her trenger vi hjelp av både fagmiljøer, publikum og private og offentlige virksomheter, sier Hølen og legger til at DOGA i tillegg til å håndtere søknader også gjerne tar imot tips til prosjekter som burde bli nominert.
Det er gratis å sende inn søknader til Innovasjonsprisen for universell utforming. Prisen deles ut innenfor totalt 10 design- og arkitekturkategorier. Vinnerne av disse kategoriene konkurrerer om hovedprisen.
– Lær av Vipps
Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, vant Vipps hovedprisen. Det gjorde de i sterk konkurranse med blant andre NRK TV, nye Flytoget, Stovnertårnet og bofellesskapet Vindmøllebakken.
Designleder Max Schrøder i Vipps trekker særlig fram samarbeidet med Norges Blindeforbund som viktig for å skape en digital løsning som fungerer bedre for alle.
– Brukerintervjuer og prototyper er blant våre viktigste verktøy for å bekrefte eller avkrefte hypoteser vi har i teamet. Blant annet får vi inn blinde og svaksynte som viser oss hvordan de bruker telefonen. Slik får vi masse verdifulle tilbakemeldinger på hva som fungerer og ikke fungerer, uttalte designleder Max Schrøder i Vipps i forbindelse med utdelingen.
Jannicke Hølen i DOGA mener at Vipps er et stjerneeksempel på hva det er mulig å få til dersom du innoverer for alle, basert på innsikt fra ekte mennesker og deres barrierer og ikke bare for en tenkt gjennomsnittsbruker.
– Vipps har revolusjonert måten vi betaler på, og har klart å skape en innovativ og helhetlig banktjeneste som er enkel og brukervennlig for veldig mange brukergrupper. I løpet av noen korte år har betalingstjenesten blitt allemannseie og gjort seg selv til en uunnværlig del av hverdagen vår. De har også gjennom flere år blitt kåret til Norges mest likte merkevare. Her kan vi alle lære noe, sier hun.
(Pressenytt)
Bildetekster:
UTSIKT FOR ALLE. I 2020 vant Stovnertårnet Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien landskapsarkitektur. Nå speider Jannicke Hølen og Knut Bang i DOGA etter flere mangfoldige og inkluderende prosjekter. Foto: Sverre Chr. Jarild
BEDRE BETALING. Vipps vant hovedprisen forrige gang. Foto: Vipps
INKLUDERENDE BOLIGER. Vindmøllebakken har vunnet kategoripris for sitt inkluderende bofellesskap. Foto: Geir Egil Bergjord
FJORD FOR ALLE. Universelle løsninger gjør at alle kan reise med sightseeingbåten Vision of the Fjords.
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, programleder Jannicke Hølen, mobil 905 62 909
* Juryleder John Arne Bjerknes, mobil 900 86 186
* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag for Kultur- og likestillingsdepartementet.
* Går til virksomheter, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
* Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produktdesign, grafisk design, interiør og møbel, tjenestedesign, informasjons- og interaksjonsdesign, tekstil- og klesdesign og unge talenter. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.
* Scandic Oslo Airport vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital. I 2017 var det Vision of the Fjords som gikk til topps. I 2020 gikk prisen til Vipps.
* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, Finn.no, Hamaren Aktivitetspark, Kolonial.no, Aftenposten junior, Blanke Ark valgsystem, YR.no og Hardanger Bestikk.
Mer informasjon: https://doga.no/innovasjonsprisen
Vipps mobil foto vipps.jpg 270,78 kB (1920x1280)
Jannicke og Knut1 - Stovnertaarnet - foto Sverre Chr Jarild.jpg 5,00 MB (6597x4342)
Vindmøllebakken Foto-Geir Egil Bergjord.jpg 470,07 kB (1382x922)
Vision of the fjords.jpg 369,75 kB (943x455)