presseticker

Skip to main content

Notiser 5.8.2012

  Publisert: 05.08.2012 15:04 - av  Henning Poulsen

Illustrasjon. Et hav med returkartong. Foto: Grønt Punkt Norge

Paul Chaffey. Foto: Lin Stensrud

Illustrasjon. Pappa gir økonomiske råd til sønn. Foto: Colourbox

Oslo: Mangler du småstoff til mandagsutgaven? Her er tre notiser fra Pressenytt.

Lite læring på jobb

Bare én av fem nordmenn mener sjefen investerer nok i deres kompetanse. Det viser en undersøkelse Norstat har gjort for Abelia. – Vi må gjøre det mer lønnsomt å utvikle våre egne hoder. For at all satsingen på utdanning, forskning og innovasjon skal ha noen effekt, må det også skje en kontinuerlig læring på arbeidsplassen, sier Paul Chaffey i Abelia. Han påpeker at norske bedrifter møter stadig tøffere konkurranse, og som høykostland er det nesten umulig å konkurrere på pris. – Omtrent uansett hva du produserer i Norge, så er det noen i India eller Kina som kan gjøre det til en brøkdel av prisen. Siden vi ikke kan være billigst, må vi i stedet være best, sier Chaffey, og får støtte fra BI-professor Torger Reve. – De fleste tilbringer over dobbelt så lang tid i arbeidslivet som de gjør i utdanning. Utviklingen vår stopper ikke ved avsluttet eksamen, poengterer Reve.

(Pressenytt)

 

Spør ikke banken om råd

Oslo: To av tre unge lytter mest til familien i økonomiske spørsmål. Det viser en landsdekkende undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag for Storebrand Bank. – Det er avgjørende at den som ber om råd, får anbefalinger som passer vedkommendes situasjon. Kanskje har ikke bankene vært flinke nok til å se de unges behov, sier Knut Dyre Haug, forbrukerøkonom i Storebrand. Hele 63 prosent av befolkningen under 30 henvender seg her, og bare sju prosent til banken. – Manglende økonomisk opplæring i grunnskolen gjør at de unge må ta en større grad av ansvar selv. Da er det viktig at bankene har gode rådgivere og verktøy som kan øke den økonomiske forståelsen, sier Dyre Haug. Han håper og tror at verktøy i nettbanken som Mitt Forbruk kan hjelpe de unge med å få innsikt og kontroll over økonomien sin.

(Pressenytt)

 

Fjerner avgift på skolemelk

Oslo: 40 millioner innleverte melkekartonger fra barnehager og skoler i 2011, gjorde at miljøavgiften på skolemelk ble fjernet fra 1. juli. Også avgift på annen drikkevareemballasje reduseres, takket være gode kildesorteringsvaner. Hvor flinke vi som forbrukere er til å kildesortere, avgjør hvor stor miljøavgiften er på drikkevareemballasje. Fordi nordmenn stadig kildesorterer mer, minker avgiftene hvert år. – Nesten alle melkekartonger som kjøres ut til norske skoler og barnehager, blir skylt, brettet og levert tilbake. Dette gjør skole- og barnehagebarn til de flinkeste av alle i befolkningen. Det blir de nå belønnet for, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge. Selskapet drifter returordningene for drikkekartong i Norge.

(Pressenytt)

 

Disse notisene er skrevet av Pressenytt for henholdsvis Abelia, Storebrand og Grønt Punkt Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak kartonghav.JPG 19,86 kB (3264x2448)
Bilde - vedlegg til sak paul chaffey - foto lin stensrud.jpg 4,13 kB (2362x3543)
Bilde - vedlegg til sak COLOURBOX pappa gir råd.JPG 4,25 kB (5700x4276)

Publisert: 05.08.2012 15:04
Teknisk løsning ZEVS AS