presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2013:

Designsuksess for baner, busser og biler (SPERREFRIST TIL KL 18.00)

  Publisert: 17.04.2013 09:01 - av  Henning Poulsen

Flytoget har fått Merket for god design av Norsk Designråd. Foto: Øyvind Haug

Foto: Øyvind Haug

Ruter og Shortcut har fått Merket for god design for RuterReiser på iPhone. Foto: Charlotte Førli

Oslo: Opplysningsrådet for Veitrafikken bruker design for å formidle tusenvis av bildata på en enkel måte. iPhone-applikasjonen til Ruter holder styr på hovedstadsområdets svimlende antall busser, baner, tog og ferger. Hemmeligheten bak Flytogets snart 15 år lange suksesshistorie er tjenestedesign. Nå har alle fått det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Flytoget: 80 ganger til og fra månen

67 millioner passasjerer. 96 prosent fornøyde kunder. En tilbakelagt reisevei som tilsvarer fram og tilbake til månen 80 ganger. Flytoget er et av Norges beste eksempler på vellykket tjenestedesign.

 

– Det betyr veldig mye for oss å motta denne utmerkelsen for nettopp tjenestedesignen vår, for den har vi jobbet kontinuerlig med i nesten 15 år. Vi bruker tjenestedesign for å gjøre alt enklere og mer intuitivt for kunden, sier Lena Angela Nesteby, markeds- og kommunikasjonssjef i Flytoget.

 

Da Stortinget utpekte Gardermoen som ny hovedflyplass i 1992, ble det samtidig bestemt at tog skulle være det viktigste transportmiddelet til og fra. Høsten 1998 fraktet Flytoget sine første passasjerer til Oslo Lufthavn.

 

Stressfri oase

– Turen med Flytoget er bare en liten del av kundens reise. Vårt mål er å gjøre denne delen så sømløs som mulig. Vi leter derfor hele tiden etter måter vi kan bli enda bedre på. Vi stopper aldri opp og sier at nå er vi ferdige, forteller Nesteby.

 

Listen over designere som har bidratt ligner en ”hvem-er-hvem”-bok over bransjens mest kjente navn de siste tiårene: Per Spook, Bruno Oldani, Terje Meyer og Enzo Finger, for å nevne noen.

 

Mange og jevnlige avganger betyr at reisende ikke trenger å forberede turen til og fra flyplassen. Om bord er togene en stressfri oase, et sted der passasjerene kan koble av. Eller koble på. Trådløst nettverk og stikkontakter ved alle setene er én av forbedringene som har kommet underveis.

 

Først i verden med billettløs reise

Flytoget var det første toget i verden med billettløse reiser. Passasjerene trenger bare å trekke kredittkortet før avreise og igjen ved ankomst for å motta kvittering. Hjelpsomme verter, en oversiktlig nettside og en nyttig mobilapplikasjon er også verktøy for å skape gode kundeopplevelser.

 

Internt er kundefokuset selve limet i organisasjonen. Derfor har alle Flytogets 350 ansatte, selv administrerende direktør, alltid refleksvest og taxirekvisisjoner liggende klart i vesken i tilfelle det skulle oppstå en forsinkelse. Mister kunden flyet betaler Flytoget for ny reise. – Slike tiltak koster, men vår erfaring er at positive kundeopplevelser lønner seg på sikt, forklarer Nesteby.

 

Flytoget har vært en passasjersuksess fra dag én, og siden 2000 har Flytoget oppnådd en årlig passasjervekst på minst 3,5 prosent. Hver tredje person som reiser til eller fra Oslo Lufthavn velger Flytoget som transportmiddel. Dette gjør høyhastighetstoget til den viktigste brikken i den politiske målsetningen om en kollektivandel på 60 prosent til og fra hovedflyplassen.

 

Ruter: Banebrytende applikasjon

Da Ruter kjøpte opp Trafikanten var det en naturlig konsekvens at den populære Trafikanten-applikasjonen også måtte skifte navn. Ti måneder etter relanseringen av RuterReise er applikasjonen lastet ned totalt 320 000 ganger på iPhone.

 

– Da den første Trafikanten-applikasjonen kom i 2008 var det nok ingen som visste hvor stort dette kom til å bli. Vi var blant de første i Norge som lagde en tjeneste der kundene kunne sjekke hvor-som-helst og når-som-helst. Dessuten var vi blant de aller første som lagde en norsk applikasjon for iPhone, forteller Jarl Eliassen, administrerende direktør i Ruter.

 

Designer gode brukeropplevelser

RuterReise er en nyttetjeneste svært mange mennesker i Oslo og Akershus er helt avhengig av i hverdagen. Applikasjonen inneholder reiseplanlegger, avviksinformasjon, rutetider og sanntid. Eliassen forteller at selv om det ligger mye teknikk bak en god reiseplanlegger, er design en avgjørende faktor for å skape gode brukeropplevelser.

 

– Kollektivtilbudet i Oslo og Akershus inkluderer t-bane, buss, trikk, tog og båt, og er svært omfattende. Det kan være vanskelig å få en skikkelig oversikt, særlig for nye brukere. Derfor bruker vi mye krefter på å tilrettelegge informasjonen på en enklest mulig måte, sier han.

 

Designbyrået Shortcut har de siste fem årene hjulpet Trafikanten og senere Ruter med å gjøre applikasjonen mest mulig brukervennlig. En viktig forutsetning har vært at kun informasjon som er nødvendig blir vist, og at navigasjonen på applikasjonen gjøres så intuitiv og oversiktlig som mulig.

 

– På en mobiltelefon er det fort gjort at informasjonen forsvinner i et dypt navigasjonshierarki eller blir klumpet sammen på en måte som gjør den uleselig. Vi bruker blant annet GPS, søkehistorikk og favorittmeny for at den mest aktuelle informasjonen er tilgjengelig hele tiden, sier Eliassen.

 

En ny funksjon gjør at brukere kan planlegge reisen direkte fra kartet i applikasjonen. Fargekontraster og symbolbruk gjør at RuterReiser også kan brukes av blant andre svaksynte og turister.

 

OFV: Hadde data, trengte fornying

Kjøretøydata fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er etterspurt blant alle som har bil som yrke. Imidlertid manglet organisasjonen en kanal for rask og presis distribusjon av data til kundene. Noe måtte gjøres.

 

– Nybilprislister ble distribuert i trykte kataloger månedlig, noe som utgjorde en betydelig kostnad. I tillegg hadde vi en utrangert programvare der kundene selv måtte laste ned oppdateringer jevnlig. Dette betydde at dataene raskt ble gamle, forteller Øyvind Solberg Thorsen, administrerende direktør i OFV.

 

Designerne Thomas Hegge, Magnus Cederholm og dataselskapet Enoro ble engasjert for å hjelpe OFV med å både utvikle et programmeringsgrensesnitt som kundene kan koble seg opp mot samt en tilhørende nettside. Sammen har de laget en løsning som representerer et langt skritt fremover for OFVs proffkunder.

 

Unike søkefunksjoner

Dagens OFV Kjøretøydata er tilrettelagt for hurtige oppdateringer og raske uttrekk av skreddersydde data. Tjenesten har en avansert søkefunksjon som lar brukeren gjøre sammensatte søk basert på samtlige data i databasen, noe som er unikt i bransjen. Utvalget kan lagres eller eksporteres for videre bearbeiding.

 

Brukerne kan også vurdere ulike kjøretøy opp mot hverandre med en egen sammenligningsfunksjon. Dette gjør det blant annet lettere for bilimportører å vurdere om en ny bilmodell er verdt å satse på i Norge.

 

Bil på mobil

Det visuelle uttrykket har et moderne formspråk som spiller på objektiviteten og profesjonaliteten som OFV står for. I tillegg til nettsiden kjoretoydata.no er tjenesten også tilgjengelig på mobiltelefoner som bruker iOS og Android.

 

Solberg Thorsen forteller at løsningen, som ble lansert i fjor høst, har fått en god mottakelse i markedet. – Så langt er tilbakemeldingene fra kundene våre vært udelt positive. Den nye designen gjør at vi styrker vår posisjon på markedet. Vi er stolte over at den også har passert nåløyet hos designjuryen, sier han.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

 

Bildetekster:

Flytoget har fått Merket for god design av Norsk Designråd.

 

Ruter og Shortcut har fått Merket for god design for RuterReiser på iPhone.

 

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Ruter, administrerende direktør Jarl Eliassen, mobil 90140990

* Opplysningsrådet for Veitrafikken, administrerende direktør Øyvind Solberg Thorsen, mobil 959 26 018

* Flytoget, markeds- og kommunikasjonssjef Lena Angela Nesteby, mobil 480 10 351

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Flytoget3 foto Oivind Haug.jpg 13,83 MB (5616x3744)
Bilde - vedlegg til sak Flytoget4 foto Oivind Haug.jpg 14,84 MB (5539x3693)
Bilde - vedlegg til sak RuterReise3 foto Charlotte Førli.jpg 8,88 MB (4429x5906)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.04.2013 09:01
Teknisk løsning ZEVS AS