To fuktige norske innovasjoner - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00
Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
Lei av værklaging
Det er kjølig. Det ligger regn i luften, og jeg orker ikke all kalesjekneppingen! Blant båtfolk er dette en velkjent og velbrukt unnskyldning for å gi båtlivet på båten og heller legge skroget på sofaen. Nå har båtbygger Hydrolift gjort noe med nettopp dette.
– Vi var lei av å høre båteiere klage på dårlig vær og at det går så mye tid til fendring og kalesjeknepping. Derfor bestemte vi oss for å lage en allværsbåt som raskt kan tas inn og ut av havnen eller båtplassen, uten å gå på kompromiss med vårt image som produsent av åpne sportsbåter i premiumsegmentet, sier Bård Eker i Hydrolift.
Skjult kalesje
Den faste samarbeidspartneren Eker Design ble som vanlig koblet inn allerede på produktutviklingsstadiet. Designbyrået og båtbyggeren brukte sin innsikt og dybdekunnskap til å teste nye ideer gjennom hele prosjektet, samtidig som de hentet inn informasjon fra en pool av båteiere.
Resultatet har fått navnet Hydrolift S-28, og med minst 270 hestekrefter under hekken er den en skjærgårdsjeep i internasjonal toppklasse. Båten er full av praktiske løsninger som senker terskelen for å ta en tur på fjorden. Kalesjen er helt skjult for å ikke ødelegge båtens visuelle appell, men dersom været snur kan båteier med ett enkelt knappetrykk få den opp. Kabinen er praktisk og diskret, med modulære seter og benker.
– Alltid i utvikling
Bård Eker er svært fornøyd med å igjen motta Merket for god design. – Dette er den femte designutmerkelsen Hydrolift mottar fra Norsk Designråd. Det blir bare bedre og bedre, utbryter han.
Han er ikke bekymret for å lansere enda en båt i et økonomisk deprimert klima. – Vi tror på en kontinuerlig videreutvikling av en bedrifts produktlinje og merkevare, og følger denne filosofien trofast i Hydrolift. Dessuten er båtlanseringen perfekt timet før markedet går oppover igjen, sier Eker, og legger til at det finnes markeder utenfor Skandinavia som allerede er på vei opp.
Flyr under vann
Å fly under vann høres kanskje ut som en selvmotsigelse, men i Kristiansand satses det på å skape en helt ny vannsport basert på et par undervannsvinger. Ideen tilhører Simon Sivertsen, en 20 år gammel skoleelev og oppfinner.
– Drømmen er at Subwing skal bli en egen sport som alle kjenner til. At folk spør hverandre om de skal ”subwinge” sammen til helgen, forteller den unge sørlendingen.
Ideen ble til da far og sønn Sivertsen og fetter Mats Westgård var på seiltur sammen i Middelhavet sommeren 2011. Den første prototypen på vingen var et stykke drivved festet med vannskitau til en liten båt. Etter hvert fikk oppfinnelsen to sammenkoblede finner, eller vinger, noe som gjorde at utøveren kunne bevege seg både sidelengs og opp og ned i vannet.
– Faren min, Kjetil, syntes ideen var så god at vi burde starte et firma. Han er gründer og har greie på hvordan man kommersialiserer produkter, forklarer Simon Sivertsen.
Inspirasjon fra hvalfinner og jagerfly
Tilbake i Norge designet to blad Sivertsen både prototyper og digitale 3D-modeller og eksperimenterte med ulike former og materialer. Til slutt bestemte de seg for en hul konstruksjon fylt med skum. Vingene ble strømlinjeformet etter inspirasjon fra hvalfinner og vingeroret på jagerfly.
Resultatet er et produkt som lar utøveren skyte gjennom vannet og foreta raske, akrobatiske manøvreringer. Per dags dato finnes det ingen lignende produkter på verdensbasis.
Lanseringssuksess i Dubai
I mars i år reiste Kjetil Sivertsen og fetter Westgård, som nå er salgs- og markedssjef, til Dubai for å vise fram Subwing på en internasjonal båtmesse. I kjølvannet av messen har interessen for produktet og sporten eksplodert. Mange nettaviser og tidsskrifter har skrevet om den norske oppfinnelsen, og på YouTube har videovisningene steget fra 30 000 til 400 000 på noen få uker.
Far og sønn jobber nå med å forbedre produksjonen og øke kapasiteten. Samtidig er planen å lansere en rimeligere modell for massemarkedet til høsten. – Det er ganske utrolig at noe som startet som et enkelt innfall på en seiltur har kommet dit at det får Merket for god design. Dette trodde jeg egentlig ikke på selv da jeg skrev søknaden, sier Simon Sivertsen.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
FAKTABOKS:
Merket for god design:
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)
Bildetekster:
OFFROAD I SKJÆRGÅRDEN: Hydrolift og Eker Design fikk Merket for god design for båten Hydrolift S-28. Foto: Johnny Syversen
FLYR UNDER VANN: Subwing fikk Merket for god design for sin undervannsvinge ved samme navn. Foto: Simon Sivertsen/Subwing
Kontaktpersoner:
* Hydrolift/Eker Design, Bård Eker, mobil 906 91 194
* Subwing, Simon Sivertsen, mobil 469 16 187
* Subwing, Mats Westgård, mobil 414 94 275
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
Subwing_i_sand_foto Simon Sivertsen Subwing AS.jpg 2,79 MB (2533x1683)