presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2013:

Design for barnas beste (SPERREFRIST TIL KL 18.00)

  Publisert: 17.04.2013 09:51 - av  Henning Poulsen

Stokke har fått Merket for god design fra Norsk Designråd for bæreselen Stokke MyCarrier. Foto: Tobias Regell

LinusCare og Cloud Nine har fått Merket for god design fra Norsk Designråd for ”Linus Vesten”. Foto: Anki Grøthe

Krabat har fått Merket for god design for Krabat Jockey Plus. Foto: Krabat

Oslo: Stokke har designet et nytt og unikt bæreselekonsept. Fjellpulken har laget en barnepulk som er mye tryggere og mer behagelig enn den gamle modellen. Krabat har utviklet en sadelstol som gir funksjonshemmede barn en aktiv sittestilling. LinusCare har laget en vest for sondeernæring som lar barnet leke fritt og uanstrengt. Nå har alle blitt belønnet med Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Fjellpulken: Måtte finne opp pulken på nytt

Den klassiske barnepulken har vært et fast innslag i norsk friluftsliv siden 1963, og mottok Merket for god design helt tilbake i 1968. Etter talløse endringer og justeringer innså produsenten at det var nødvendig å tenke helt nytt.

 

– De fleste som går på tur med barnepulk i dag følger et skispor i en oppkjørt, preparert løype. Det klassiske pulkskroget passet dårlig, og vi bestemte oss for å utvikle et nytt produkt som fungerte bedre i skisporet, forteller Dag Ulven, markedsansvarlig i Fjellpulken AS.

 

Fjellpulken AS har i en årrekke samarbeidet med MOSA Designlab, og også denne gangen ble Lillehammer-byrået koblet på. – Samarbeidet med MOSA Designlab og Morten Sagstuen har vært strålende. Morten kjenner oss svært godt og vi trenger ikke bruke lang tid på å sette ham inn i vår tankemåte. Han forstår hva vi vil ha, sier Ulven.

 

Sitter bedre, glir lengre

Resultatet er en helt ny måte å tenke barnepulk på. Takket være en ergonomisk seteløsning sitter barnet høyere og mer komfortabelt. Ryggen på setet kan stilles etter barnets størrelse, og vindskjermen er både UV- og splintsikker. Dessuten har pulken en veltebøye, og om man velter vil skjermen legge seg over bøylen og gi ekstra beskyttelse. I tillegg glir den nye pulken dobbelt så godt som den gamle.

 

– Det mest nyskapende med løsningen er nok skimekanismen X-link, som vi har tatt norsk patent på. Den lar deg regulere skiene på pulken. Dersom du går i vanlig skispor vil skiene ha riktig bredde, men de kan også trekkes ut slik at pulken blir enda mer stabil. Det kommer godt med i bratte nedoverbakker eller dersom du vil bruke skøyteteknikk, sier Ulven.

 

Vil kapre nye markedsandeler

I 2011 ble ”Fjellpulken Barnepulk med ski” lansert på verdens største sportsmesse: ISPO i München. Pulken tiltrakk seg mye oppmerksomhet og hadde en stopp-effekt både på skigåere og folk som aldri før hadde sett et slikt produkt i hele sitt liv. I fjor høst dukket pulken opp hos norske forhandlere, og Ulven melder om godt salg på hjemmemarkedet samt eksport til Sverige, Finland, Tyskland, Sveits og Frankrike.

 

– Vi tror den nye pulken vil øke vår andel av totalmarkedet i Norge med 20 prosent. Merket for god design henger høyt i sportsbransjen, og salgsmessig er det viktig for oss å motta det. I tillegg er det flott å få en anerkjennelse på at vi har gjort noe riktig, sier Ulven.

 

Stokke: Internasjonal suksess for bæresele

Stadig flere småbarnsforeldre i både Norge og utlandet bruker bæreseler. Den norske produsenten Stokke ønsket å utvikle en sele som ga barna bedre sikkerhet og komfort. Resultatet er bæreselen Stokke MyCarrier, som nå er solgt i mer enn 60 000 eksemplarer. Den har gjort suksess i flere land i Europa, Nord- og Sør-Amerika og store deler av Asia, og bidrar til at Stokke har en eksportgrad på 96 prosent.

 

– Det er vel ingen steder barna heller vil være enn i nærkontakt med sine foreldre. Vi har derfor arbeidet lenge med å utvikle et nytt bæreselekonsept, forteller Hilde Angelfoss, innovasjonsdirektør i Stokke.

 

Bærerevolusjon

En av designerne i selskapet, Synnøve Stave, gikk ut i mammapermisjon. Hun brukte mye tid på brukerstudier både på seg selv og sine nærmeste. Basert på egne erfaringer og internasjonal innsikt utviklet Stokke forskjellige prototyper som ble utsatt for en rekke ergonomiske tester. Selskapets designere brukte også mye tid på å skape et visuelt uttrykk som passet både kvinner og menn i ulike kulturer.

 

De endte opp med en sele med tre ulike bæreposisjoner tilpasset barnets størrelse og alder. Selen kan brukes helt fra barnet er nyfødt og opp til tre år. Uansett om barnet er vendt forover, bakover eller sitter på foreldrenes rygg gir selen god støtte. Stokke har også utviklet et unikt bæresystem som gjør at barnet sikres i selen før de plasseres på ryggen. I tillegg har selen en ergonomisk utformet ryggplate som distribuerer barnets vekt ned i hoftebeltet.

 

LinusCare: Fikk idé fra store, tunge hjelpemidler

Da sønnen Linus ble syk i 2003 og måtte få ernæring gjennom en sonde i magen fikk Nina Berntsson en idé.

 

– Sekken sønnen min fikk fra sykehuset var stor og tung, og gjorde det vanskelig med lek og fysisk aktivitet de timene han var påkoblet ernæring. Jeg begynte å tenke på hvordan dette kunne gjøres annerledes, forteller hun.

 

Berntsson sydde to vester til Linus, og begge slo an. Vestene skjulte slangene og gjorde det lettere å bære rundt på utstyret. Dermed kunne sønnen delta i leken i barnehagen på en helt ny måte.

 

Avlaste, ikke belaste

Etter hvert forsto Berntsson at nyskapingen hennes kunne hjelpe flere. LinusCare AS ble stiftet og i 2008 fikk firmaet støtte både av Hemsedal kommune og Innovasjon Norge. Etter prøveproduksjon og grundig testing ble det klart at ”Linus Vesten” måtte oppdateres og moderniseres. Designbyrået Cloud Nine og Rita Schäffer ble hyret inn, og sammen tok gründer og designer de nødvendige grepene.

 

– Design er spesielt viktig når det er barn som skal bruke hjelpemiddelet. Komfort og brukervennlighet er helt vesentlig, men det er også viktig at hjelpemiddelet ser bra ut. Det skal ikke være en belastning, men en avlastning, understreker Berntsson.

 

Gjemmer bort utstyret

Den ferdige vesten har et moderne snitt og ligner absolutt ikke på noe hjelpemiddel. Ernæring og pumpe er plassert diskret inne i vesten. Slangesettet ligger skjult inntil kroppen, noe som både holder ernæringen varm og reduserer sjansen for at slangen henger seg fast under lek. Dessuten er vesten mye lettere enn andre bæresystemer.

 

”Linus Vesten” ble lansert i vinter, og Nina Berntsson har fått mange positive tilbakemeldinger fra fornøyde foreldre. Nå håper hun at vesten kommer inn i hjelpemiddelsystemet i flere europeiske land.

 

Krabat: Aktiv sittestilling gir mestringsfølelse

Hvorfor finnes det ikke arbeidsstoler som gir funksjonshemmede barn bedre sittestilling? Norske Krabat tok utfordringen og konstruerte en sadelstol som gir god rygg- og hodestøtte og en aktiv sittestilling. Nå har ”Krabat Jockey Plus” blitt en salgssuksess i Norge og snuser på det lukrative amerikanske markedet.

 

– Vi fant ut av mange funksjonshemmede barn hadde behov for mer støtte i overdelen av kroppen. Slik kunne de bli mer aktive og få en følelse av mestring. Samtidig skjønte vi at en mer avansert stol kunne åpne store markeder for oss internasjonalt. I mange land får funksjonshemmede barn nemlig bare én stol. Da vil en stol med mange funksjoner ha et konkurransefortrinn, sier daglig leder Fredrik Brodtkorb.

 

Trosset konservativ bransje

Han beskriver en konservativ hjelpemiddelbransje der kopiene florerer og nyskaping ligger på et minimum. – Dette er i stor grad kundenes feil, og kundene er myndighetene og forsikringsselskapene. De opererer med klare rammer for hva et hjelpemiddel skal være, og innovative løsninger faller ofte utenfor, sier Brodtkorb.

 

Dette la likevel ingen demper på nyskapingsiveren i Krabat. En prosjektgruppe bestående av en industridesigner, en ergoterapeut og to fysioterapeuter fikk i oppgave å lage en stol som ga brukerne en aktiv sittestilling, god ryggstøtte og som dessuten ikke så ut som et typisk hjelpemiddel. Underveis trakk de på norske og internasjonale terapeutmiljøer.

 

– Hos oss blir alt designet for å sette barnet – ikke hjelpemiddelet – i høysetet. Produktene skal se tøffe og kule ut, og ikke oppleves som stigmatiserende, forklarer Krabat-sjefen.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

Bildetekster:

Stokke har fått Merket for god design fra Norsk Designråd for bæreselen Stokke MyCarrier.

 

LinusCare og Cloud Nine har fått Merket for god design fra Norsk Designråd for ”Linus Vesten”.

 

Krabat har fått Merket for god design for Krabat Jockey Plus.

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Stokke, innovasjonsdirektør Hilde Angelfoss, mobil 901 57 259

* Fjellpulken AS, markedsansvarlig Dag Ulven, tlf. 61 05 40 00

* LinusCare, daglig leder Nina Berntsson, mobil 971 80 532

* Krabat, daglig leder Fredrik Brodtkorb, mobil 958 23 069

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.04.2013 09:51
Teknisk løsning ZEVS AS