Slik unngår du gründerfellene
– Det finnes en rekke feller å gå i som gründer. For å unngå disse må du planlegge godt. Lag en god forretningsplan – den legger grunnlaget for senere forhandlinger med investorer og låneinstitusjoner, og utgjør et viktig styringsdokument i oppstartsfasen, råder advokat Christian Engelstad i Brækhus Dege. Advokatfirmaet gir gratis førstegangskonsultasjon til gründere.
For dårlige rutiner
Bare 30 prosent av nystartede bedrifter, og 47 prosent av aksjeselskaper, overlever de første fem årene, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) fra i fjor høst. Engelstad forteller at mange selskaper går under på grunn av for dårlige fakturerings- og innkrevingsrutiner.
– Som gründer må du kjenne dine styrker og svakheter. Søk råd der du har dine svake sider, det være seg regnskapsfører, advokat eller teknisk kompetanse, råder han.
Nettopp det har brødrene Arild (25) og Stian (30) Grepstad gjort. Sommeren 2012 startet de opp bedriften Testerne AS. Da hadde de to brødrene allerede dannet et enkeltmannsforetak ved siden av jobb og studier for å se om de kunne legge grunnlaget for videre gründervirksomhet.
– Vi tenkte nøye gjennom hvorvidt vi hadde kapasitet og ressurser til dette. Som gründer må du jobbe hardt, bygge opp en sterk kapital til å begynne med og opptre seriøst overfor alle parter, forteller Arild Grepstad.
– Ta en ekstrajobb
Også advokat Engelstad råder gründerspirer til å ta ekstraarbeid ved siden av i en oppstartsfase. Han har selv erfaring som gründer, og understreker at det kreves mye tålmodighet og pågangsmot for å lykkes.
– Vis omverdenen at du har tro på ditt produkt. I våre gratiskonsultasjoner vektlegger vi en åpen og ærlig dialog med gründerne om virksomhetens styrker og svakheter. Det er jo ikke vi som skal overbevises. Utad er det lurt å ha en uredd holdning ovenfor investorer og andre samarbeidspartnere.
Aksjonæravtaler
Etableres selskapet med to gründere, avtales ofte et 50/50 eierskap – men det vil ved uenighet fort gi en fastlåst situasjon. Dette er det viktig å tenke igjennom på forhånd, sier Engelstad. Gjennom aksjonæravtaler kan denne type fastlåste situasjoner avhjelpes.
Formell utdannelse er ingen garanti
Engelstad påpeker at det finnes mange eksempler på vellykkede gründere uten formell utdannelse.
– Av og til ser vi at gründere med høy utdannelse kan ha en tendens til å overanalysere, og samtidig være i overkant risikoaverse. I noen tilfeller er dette bra, mens i andre kan dette være en hemsko for videre utvikling.
Dropp fancy kontorlokaler
Brødrene Grepstad i Testerne AS får i dag bistand fra Brækhus Dege med kommersielle avtaler, samt juridisk rådgivning i spørsmål om moms og skatt.
– Vi er veldig opptatt av å gjøre alt riktig, slik at det ikke bli noe kluss. Å få driften til å gå rundt er noe av det vanskeligste i begynnelsen. Som gründer trenger du ikke slå på stortromma med de fineste lokalene, men heller investere pengene i noe som gir kapital rett inn i selskapet. Evnen til å skape relasjoner, å formidle det du driver med og skape noe det blir vekst av er de tre viktigste kriteriene for suksess, mener Arild Grepstad.
(Pressenytt)
Dette er Brækhus Dege Advokatfima:
Totalleverandør av juridiske tjenester til næringslivet, med røtter tilbake til 1929:
- 45 advokater;
- Kjernekompetanse innen teknologi, industri og handel, eiendom og byggentreprise, arbeidsliv, insolvens og finans, transaksjoner, skatt og avgift, familie, arv og generasjonsskifte samt rettssaker og annen tvisteløsning.
- For mer informasjon, se www.bd.no.
(Kilde: Brækhus Dege)
Bildetekst:
RÅD FOR BEGYNNERE: – Tålmodighet og pågangsmot er viktige egenskaper for en gründer. Begynn med en god forretningsplan, råder Christian Engelstad, advokat i Brækhus Dege. Foto: Brækhus Dege
UNGE OG LOVENDE: Stian Grepstad (t.v.) og Arild Grepstad startet sitt firma Testerne AS i 2012. De tror på gode relasjoner, tydelig formidling og langsiktig bygging av kapital som de tre viktigste kriteriene for suksess. Foto: Testerne AS
Kontaktperson:
* Brækhus Dege Arbeidsliv, advokat Christian Engelstad, mobil 909 63 881
- For lite gjennomarbeidet forretningsplan
- For lite fokus på kostnader
- For svake innkrevingsrutiner
- Manglende eller dårlige markedsundersøkelser
- For rask vekst
- Undervurdering av finansieringsbehov
- Har ikke satt av midler til markedsføring
- Feil valg av tjenesteleverandører
Stian og Arild Grepstad.jpg 314,57 kB (1936x1288)