presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2013:

Grensesprengende reiseinnovasjoner (SPERREFRIST TIL KL 18.00)

  Publisert: 17.04.2013 08:37 - av  Henning Poulsen

Flytoget har fått Merket for god design av Norsk Designråd. Foto: Øivind Haug

Jacu og Havnevik har fått Merket for god design.

Grilleriet og Uniform Strategisk Design har fått Merket for god design.

Oslo: Jacu har satt Ålesund på kaffekartet. Grilleriet har laget et rått grillkonsept i Oslo. Db Equipment har dekonstruert den trauste sportsbagen. Hemmeligheten bak Flytogets snart 15 år lange suksesshistorie er tjenestedesign. Nå har de alle fått Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Flytoget: 80 ganger til og fra månen

67 millioner passasjerer. 96 prosent fornøyde kunder. En tilbakelagt reisevei som tilsvarer fram og tilbake til månen 80 ganger. Flytoget er et av Norges beste eksempler på vellykket tjenestedesign.

 

– Det betyr veldig mye for oss å motta denne utmerkelsen for nettopp tjenestedesignen vår, for den har vi jobbet kontinuerlig med i nesten 15 år. Vi bruker tjenestedesign for å gjøre alt enklere og mer intuitivt for kunden, sier Lena Angela Nesteby, markeds- og kommunikasjonssjef i Flytoget.

 

Da Stortinget utpekte Gardermoen som ny hovedflyplass i 1992, ble det samtidig bestemt at tog skulle være det viktigste transportmiddelet til og fra. Høsten 1998 fraktet Flytoget sine første passasjerer til Oslo Lufthavn.

 

Stressfri oase

– Turen med Flytoget er bare en liten del av kundens reise. Vårt mål er å gjøre denne delen så sømløs som mulig. Vi leter derfor hele tiden etter måter vi kan bli enda bedre på. Vi stopper aldri opp og sier at nå er vi ferdige, forteller Nesteby.

 

Listen over designere som har bidratt ligner en ”hvem-er-hvem”-bok over bransjens mest kjente navn de siste tiårene: Per Spook, Bruno Oldani, Terje Meyer og Enzo Finger, for å nevne noen.

 

Mange og jevnlige avganger betyr at reisende ikke trenger å forberede turen til og fra flyplassen. Om bord er togene en stressfri oase, et sted der passasjerene kan koble av. Eller koble på. Trådløst nettverk og stikkontakter ved alle setene er én av forbedringene som har kommet underveis.

 

Først i verden med billettløs reise

Flytoget var det første toget i verden med billettløse reiser. Passasjerene trenger bare å trekke kredittkortet før avreise og igjen ved ankomst for å motta kvittering. Hjelpsomme verter, en oversiktlig nettside og en nyttig mobilapplikasjon er også verktøy for å skape gode kundeopplevelser.

 

Internt er kundefokuset selve limet i organisasjonen. Derfor har alle Flytogets 350 ansatte, selv administrerende direktør, alltid refleksvest og taxirekvisisjoner liggende klart i vesken i tilfelle det skulle oppstå en forsinkelse. Mister kunden flyet betaler Flytoget for ny reise. – Slike tiltak koster, men vår erfaring er at positive kundeopplevelser lønner seg på sikt, forklarer Nesteby.

 

Flytoget har vært en passasjersuksess fra dag én, og siden 2000 har Flytoget oppnådd en årlig passasjervekst på minst 3,5 prosent. Hver tredje person som reiser til eller fra Oslo Lufthavn velger Flytoget som transportmiddel. Dette gjør høyhastighetstoget til den viktigste brikken i den politiske målsetningen om en kollektivandel på 60 prosent til og fra hovedflyplassen.

 

Jacu: Kaffevalfart til Ålesund

Hvordan kan design hjelpe deg når du prøver å etablere Ålesunds første kaffebrenneri siden 1970-tallet? En hel del, skulle det vise seg. – Med vårt konsept har vi satt Ålesund på kartet som én av Europas 20 beste plasser å drikke kaffe. Det kommer tilreisende fra USA og Midtøsten for å besøke brenneriet vårt, forteller daglig leder Anne Birte Bjørdal Hanken i Jacu Coffee Roastery.

 

Historien begynte med at Bjørdal Hanken og mannen Oliver Hanken flyttet hjem til Ålesund, etter å ha bodd 12 år i Oslo. Gjensynet med hjembyen utløste en voldsom skaperkraft. Beslutningen om å åpne et skikkelig kaffebrenneri ble tatt.

 

Voldsom kaffelidenskap

Vinteren 2011 overtok de slitte lokaler i Løvenvoldgata 5 midt i sentrum. ”Dette er en forskningsstasjon” skrev de på vinduet. I nesten ett år handlet det om å finne de beste kaffebønnene og de rette brenningsprofilene. Nysgjerrige forbipasserende fikk servert enkle rundstykker og kaffe fra forskjellige prøvebrenninger.

 

– Du kan kanskje kalle dette et kunstprosjekt. Vi har en voldsom lidenskap for kaffe og ville åpne et sted som fulgte kaffebønnens reise hele veien fra plantasjene og til koppen. Kaffe er noe sanselig og vakkert, og vi følte at dette måtte formidles gjennom designen, sier hun.

 

Skisser på serviett

Samarbeidet med designbyrået Havnevik skjedde ved en lykkelig tilfeldighet. På en kunstutstilling kom gründerne i snakk med Tom Emil Olsen, en bekjent fra gamle dager. Han viste seg å være designer. Før kvelden var omme var de første skissene til brenneriets nye profil allerede tegnet på en serviett.

 

– Vi fikk svært god kjemi, og Tom Emil forsto greia med én gang. Han hadde veldig frie tøyler og prosjektet ble nok et hjertebarn for ham, forteller Bjørdal Hanken.

 

En annen venn av paret, Karl Nystøyl, foreslo navnet Jacu. Dette falt umiddelbart i god jord både hos kaffebrennerne og designeren. – Hele prosjektet har vært en drøm av et lagarbeid. Alle har bidratt med sine sterke sider og sine beste ideer. Slik blir det kaffekunst av, understreker hun

 

November 2011 var designprofilen på plass, akkurat tidsnok til å bli med på Jacus første julekaffe. Den visuelle identiteten er inspirert av kaffebønnen og av gamle håndverkstradisjoner, men har samtidig et enkelt og moderne uttrykk. Logoen viser en stilisert form av den brasilianske Jacu-fuglen, som er viden kjent for å velge ut og spise bare de beste kaffebærene.

 

Siden lansering har Jacu blitt hyllet av kaffeskribenter og -bloggere både i Norge og utenlands. – Det har klaffet veldig for oss, og her har designen spilt en viktig rolle. Derfor henger Merket for god design høyt. Dette er noe vi setter stort pris på, sier Bjørdal Hanken.

 

Grilleriet: Hadde griller i magen

Oppskriften på hvordan du skal starte et vellykket spisested i kresne Oslo? Du må ha kvalitet på kjøkkenet, kvalitet i serveringen og kvalitet i konseptet. Halvannet år etter lansering fremstår Grilleriet som en helstøpt grillrestaurant.

 

I årevis hadde restaurantgründer Bjørn Tore Furset i Furset-gruppen gått svanger med tanken om å starte et skikkelig grillkonsept i hovedstaden. Til slutt åpnet det seg en mulighet i Folketeaterpassasjen som han hoppet på.

 

– Beliggenheten var god, men ikke strålende. Passasjen er til tider ganske folketom, og vi skjønte at vi behøvde et svært sterkt konsept for å få folk til å komme til oss. Vi ønsket oss et avslappet sted der du ikke bare spiser deg mett, men der atmosfæren, lokalene og maten gir deg en totalopplevelse du husker lenge, forklarer Furset.

 

Han gikk derfor til sin gamle samarbeidspartner, Uniform Strategisk Design, som fra før har bistått Furset med den visuelle utformingen av Ekebergrestauranten og Tjuvholmen Sjømagasin. Etter en lang prosess kom designerne fram til et samlet konsept som inkluderte navn, identitet og visuell profil.

 

-G for grill

Det første som møter potensielle gjester er logoen: En stor -G med en strek over som spiller på grillplaten der maten tilberedes. En solid bardisk inviterer forbipasserende inn til noe å drikke og en kjapp matbit. De som vil snakke med kokken kan sette seg i matbaren – da er man knapt en halv meter fra Grilleriets hektiske kjøkken.

 

Gjester som er lei av biffkjedenes tunge og trauste profil vil kunne glede seg over en mer klassisk amerikansk stil med neonskilt, flammer og dyrehodesymboler. I tillegg, som et humoristisk nikk til den norske grillkulturen, bruker de ansatte grilldresser.

 

Resultatet lot ikke vente på seg. Grilleriet har hatt fulle hus fra dag én og omsatte for 32 millioner kroner i første driftsår – dobbelt så mye som budsjettert. Matanmelderne har også vært svært positive, med jevnt over høye terningkast.

 

Db Equipment: 10-doblet volumet

Hvorfor er det slik at mens sportsutstyr blir stadig mer avansert, spesialisert og kostbart, så har ikke reisebagene utviklet seg på 10 år? Da Jon Olsson, en av verdens mest meritterte twintipkjørere, traff industridesigner Truls Brataas skulle dette forandre seg. På ett år har reisesystemet ”The Douchebags” blitt millionbutikk og et foretrukket merke blant eliteutøvere i snowboard, slalåm og twintip.

 

– Produksjonsvolumet tidoblet seg i 2012, vi er nå inne i omkring 300 butikker i 20 land og har fått mye oppmerksomhet i internasjonale medier. Hele landslaget i twintip bruker produktene våre, og vi ble finalist til prisen ”Årets innovasjon” på verdens største sportsmesse. Og alt dette har skjedd på bare ett år, forteller Brataas.

 

Lærte fra 150 utøvere

Olsson, Brataas og medgründer Erling Magnus Solheim stiftet selskapet Db Equipment og gikk til Per Finne Industridesign, Kacper Prochownik og Anti for å få hjelp til å skape en bagasjeinnovasjon. Til utviklingsprosessen samlet de en brukergruppe på 150 aktive utøvere som bidro med sine erfaringer.

 

– Vi lærte at bagasjen måtte være solid, veie lite og kunne justeres i lengderetningen for å passe alle typer utstyr. Dessuten måtte det være enkelt å legge den sammen når den ikke var i bruk. Utøverne etterlyste også et bedre bæresystem, siden de tross alt bruker mye tid på å slepe tungt utstyr rundt på flyplasser og hoteller over hele verden, forklarer Brataas.

 

Bagasjesjauere bidro med innsikt i hvordan risikoen for skader på flyplass og i luften kunne reduseres. For å få et produkt som enkelt kunne industrialiseres ble ulike produsenter konsultert. Representanter for butikkhandelen kom med sine innspill for at løsningen skulle bli så salgbar som mulig.

 

Resultatet er et banebrytende bagasjesystem i flere deler. Bagene kan brukes hver for seg eller festes sammen, og kan transportere alt fra ski og brett til fotoutstyr.

 

Et skjelett laget av ABS gjør at bagene er superlette, samtidig som utstyret får god beskyttelse. Skjelettet lar seg også folde sammen. I tillegg kan bagen The Hugger brukes som ryggsekk, mens bagen The Douchebag har slepereim i enden. Sistnevnte kan også rulles ut i tilfelle du skal reise med lange ski.

 

Provoserende nok

Og når du nettopp har modernisert sportsbagens funksjonalisme, er det nærliggende å også se på det visuelle uttrykket. – Vi ønsket å kombinere rene linjer med et røft uttrykk. Navnet er akkurat så provoserende som det trenger å være for å bli lagt merke til i ekstremsportsegmentet. Forstår du det, fortjener du det, sier Brataas.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

Bildetekster:

Flytoget har fått Merket for god design av Norsk Designråd.

 

Jacu og Havnevik har fått Merket for god design.

 

Grilleriet og Uniform Strategisk Design har fått Merket for god design.

 

Db Equipment og designerne Kacper Prochownik, Per Finne Industridesign og Anti har fått Merket for god design for The Douchebags.

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Jacu, daglig leder Anne Birte Bjørdal Hanken, mobil 997 28 802

* Db Equipment, daglig leder Truls Brataas, mobil 909 83 509

* Flytoget, markeds- og kommunikasjonssjef Lena Angela Nesteby, mobil 480 10 351

* Grilleriet, gründer Bjørn Tore Furset, mobil 480 10 351

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Flytoget4 foto Oivind Haug.jpg 17,93 kB (5539x3693)
Bilde - vedlegg til sak Jacu Coffee Roastery6.jpg 6,40 kB (2872x5595)
Bilde - vedlegg til sak Grilleriet4.jpg 4,22 kB (1250x833)
Bilde - vedlegg til sak Douchebags1.jpg 1,44 MB (2487x3023)
Bilde - vedlegg til sak Flytoget4 foto Oivind Haug.jpg 14,84 MB (5539x3693)
Bilde - vedlegg til sak Jacu Coffee Roastery2.jpg 898,20 kB (8873x3652)
Bilde - vedlegg til sak Grilleriet1.jpg 670,05 kB (4000x2248)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.04.2013 08:37
Teknisk løsning ZEVS AS