presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2013:

Sterke designhistorier i Akershus (SPERREFRIST TIL KL 18.00)

  Publisert: 17.04.2013 07:32 - av  Henning Poulsen

Krabat har fått Merket for god design av Norsk Designråd for Krabat Jockey Plus. Foto: Krabat

Cisco og Designit har fått Merket for god design for SX20 Quick Set. Foto: Dag Dalvang

Viking Fottøy og Lund Nielsen Design har fått Merket for god design. Foto: Viking Fottøy

Oslo: Hvalstad-bedriften Krabat har laget en sadelstol som gir funksjonshemmede barn en aktiv sittestilling. Viking Fottøy fra Lørenskog har produsert en miljøvennlig barnestøvel som er neste generasjons Cherrox. Cisco på Lysaker har laget en billig videokonferanseløsning som har blitt en internasjonal salgssuksess. Redningsselskapet på Høvik har gitt seg selv et realt ansiktsløft og blitt belønnet med medlemsrekord. Nå har alle fått Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Krabat: Aktiv sittestilling gir mestringsfølelse

Hvorfor finnes det ikke arbeidsstoler som gir funksjonshemmede barn bedre sittestilling? Norske Krabat tok utfordringen og konstruerte en sadelstol som gir god rygg- og hodestøtte og en aktiv sittestilling. Nå har ”Krabat Jockey Plus” blitt en salgssuksess i Norge og snuser på det lukrative amerikanske markedet.

 

– Vi fant ut av mange funksjonshemmede barn hadde behov for mer støtte i overdelen av kroppen. Slik kunne de bli mer aktive og få en følelse av mestring. Samtidig skjønte vi at en mer avansert stol kunne åpne store markeder for oss internasjonalt. I mange land får funksjonshemmede barn nemlig bare én stol. Da vil en stol med mange funksjoner ha et konkurransefortrinn, sier daglig leder Fredrik Brodtkorb.

 

Trosset konservativ bransje

Han beskriver en konservativ hjelpemiddelbransje der kopiene florerer og nyskaping ligger på et minimum. – Dette er i stor grad kundenes feil, og kundene er myndighetene og forsikringsselskapene. De opererer med klare rammer for hva et hjelpemiddel skal være, og innovative løsninger faller ofte utenfor, sier Brodtkorb.

 

Dette la likevel ingen demper på nyskapingsiveren i Krabat. En prosjektgruppe bestående av en industridesigner, en ergoterapeut og to fysioterapeuter fikk i oppgave å lage en stol som ga brukerne en aktiv sittestilling, god ryggstøtte og som dessuten ikke så ut som et typisk hjelpemiddel. Underveis trakk de på norske og internasjonale terapeutmiljøer.

 

– Hos oss blir alt designet for å sette barnet – ikke hjelpemiddelet – i høysetet. Produktene skal se tøffe og kule ut, og ikke oppleves som stigmatiserende, forklarer Krabat-sjefen.

 

Salgssuksess og eksportpotensial

Krabat Jockey Plus ble lansert på den årlige konferansen for cerebral parese på Oslo Kongressenter i januar 2012, og salget har gått over all forventning. I fjor økte Krabat omsetningen med 30 prosent, og ifølge Brodtkorp skyldtes dette i stor grad den nye stolen.

 

Produsenten er også i startgropen på eksportsiden. Krabat Jockey Plus selger allerede godt i Sverige. I tillegg har Krabat signert en avtale med distributøren Ottobock, som har 17 kontorer rundt omkring i USA.

 

– På grunn av kutt i offentlige midler får amerikanske funksjonshemmede barn stadig mindre støtte til hjelpemidler. Dermed seiler foreldre opp som en ny kundegruppe. De ønsker det aller beste for barna sine og oppfatter stolen vår som unik og gjennomarbeidet, forteller Brodtkorp, og legger til: – Visjonen vår er å være best i verden på det vi gjør. Da må vi inn på det amerikanske markedet. Lykkes vi der vil vi kunne lykkes overalt!

 

Viking Fottøy: Bekjemper kopier med kvalitet

Skomarkedet oversvømmes med billige asiatiske kopier av kvalitetsmerker. For å overleve har Viking Fottøy bestemt seg for å satse enda sterkere på produktutvikling, funksjonalitet og god design. Nå har den norske produsenten fått Merket for god design for skoen ”Viking junior Thermo Boot Extreme”.

 

– Antagelig er vi eneste skofirma i Norge i tillegg til Helly Hansen som arbeider genuint med designprosesser. Design er en selvfølgelig del av våre helhetlige utviklingsprosesser, sier Alf Morten Bakken, direktør for produktutvikling i Viking Fottøy.

 

Han understreker at design tilfører viktige Viking-verdier til produktene. – Vi investerer betydelige verdier i design hvert år fordi vi mener design er viktig for å utvikle merkevaren og gi produktene en identitet, sier Bakken.

 

Mer miljøvennlige støvler

Byrået Lund Nielsen Design ble koblet inn for å hjelpe skoprodusenten med å skape en miljøvennlig barnestøvel som kunne skille seg tydeligere fra kopiene. – Vi har jobbet med Eirik Lund Nielsen i årevis. Han er bosatt i Portland i USA, og har lang internasjonal erfaring som tilfører oss viktige impulser, forteller Bakken.

 

Vikings thermostøvler til barn var tidligere laget av det ikke spesielt miljøvennlige stoffet PVC. Viking Fottøy ønsket å erstatte PVC med et nytt materiale, og gikk sammen med verdens største kjemikaliekonsern, BASF, for å utvikle thermostøvler i biologisk nedbrytbar polyuretan (PU).

 

Selger godt i Tyskland

Det ferdige produktet er helstøpt og dermed vanntett, og støvelen er også mye mer slitesterk enn tidligere modeller i PVC. Den har bedre isolasjonsevne, større fleksibilitet og lavere vekt, og har også fått sklisikker yttersåle og en snølås som hindrer slaps og snø å komme ned i støvelen. Lesten er dessuten bredere enn på mange andre barnestøvler, tilpasset nordiske barneføtter.

 

– Extreme-støvelen er en oppgradering. Kall den gjerne neste generasjon Cherrox. Det at materialene er biologisk nedbrytbare er stadig viktigere for å selge godt i markedene nedover Europa, og er nok en av grunnene til at støvelen har blitt så populær i blant annet Tyskland, sier Bakken.

 

Cisco: Høy kvalitet for en billig penge

De siste årene har Ciscos konkurrenter lansert flere rimelige videokonferansepakker for små og mellomstore bedrifter. Kampen om markedsandeler begynte å tetne til, og Cisco ga svar på tiltale.

 

– Vi ønsket å lage en pakke som ikke bare skulle slå konkurrentene på kvalitet og teknikk, men også på brukeropplevelse. Målet var en kompakt videokonferanseløsning for små møterom, med lav pris og eksepsjonell bildekvalitet, forteller Knut Helge Teppan, leder for industri- og interaksjonsdesign i Cisco.

 

Ciscos designavdeling måtte finne ut hvordan de kunne lage et produkt med høy ytelse til en lav pris. Samtidig var det viktig å beholde selskapets designspråk og -identitet i møte med et uvant høyt produksjonsvolum.

 

Bunker med ideer

– For å få til dette måtte vi snakke med kundene og analysere ulike brukerscenarier. Samtidig jobbet designerne og ingeniørene tett sammen. De testet hele tiden ut ulike teknologier og tegnet ut bunker med konsepter og ideer. Det ble mange runder med prototyper og tilpasninger, før vi endelig fikk til en løsning som både er attraktiv for kundene og som passer til storproduksjon, sier Teppan.

 

Resultatet er SX20 Quick Set, en videokonferansepakke som skiller seg ut i et marked fullt av pregløse plastbokser. Faktisk er den laget for å stå fremme, fremfor å bli stuet bort når den ikke er i bruk. Et vidvinkelkamera gjør at møtedeltakerne kan sitte tett på skjermen, og linsen er senket ned foran skjermen for å gi god øyekontakt. Det er enkelt å justere bildeutsnittet alt etter hvor mange personer som sitter i møterommet. I motsetning til konkurrentenes produkter, tillater SX20 Quick Set høyoppløselige videokonferanser. Man kan også ringe opp flere videosystemer samt drive to skjermer samtidig.

 

Salgssuksess og prisdryss

– Den teknologiske utviklingen går fort, men på SX20 Quick Set traff vi blink. Løsningen står seg svært godt sammenlignet med konkurrentene, samtidig som den løser brukernes behov, sier Teppan.

 

SX20 Quick Set er en stor suksess og er ett av telepresence-produktetene til Cisco som selger aller best. I tillegg har den allerede vunnet priser på iF Design Awards og Red Dot Award.

 

– Merket for god design henger høyt hos oss. Vi ser at nåløyet for å få denne utmerkelsen ofte er trangere enn for de store internasjonale prisene, sier Teppan.

 

Redningsselskapet: Løftet seg med ny design

Redningsselskapet i fare for å sakke akterut som en moderne og viktig samfunnsaktør. De mange ulike og til dels utdaterte varemerkene og identitetene hadde mer til felles med seilskutetiden enn med vannjetalderen.

 

– Bruken av varemerker og navn sprikte veldig og vi fremsto som rotete. Vi brukte en rekke navn, som NSSR, Norsk Selskap Til Skipsbrudnes Redning og Kystpatruljen, og dette skapte forvirring i markedet. Vi trengte å ta en tydeligere posisjon som profesjonell sjøredder, sier markedsdirektør Ingrid Svendsen i Redningsselskapet.

 

Den nye identiteten har løftet nivået på alt fra båter og uniformer til tv-kampanjer, trykksaker og nettsider, og har gitt havets helter ny vind i seilet. Nå øker givergleden, flere frivillige vil jobbe for dem og medlemstallene er rekordhøye. Det er også antall registrerte båter i Småbåtregisteret, som drives av Redningsselskapet. 70 prosent av alle oppdrag via Hovedredningssentralen går i dag til Redningsselskapet.

 

Redningsselskapet og oslobyrået Tangram Design konkurrerer samtidig om Hedersprisen for god design mot Blaaster Wind Technologies, Loyds Industri og Stay. Norsk Designråd offentliggjør vinneren innen klokken 19.30.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

Bildetekster:

Krabat har fått Merket for god design av Norsk Designråd for Krabat Jockey Plus.

 

Cisco og Designit har fått Merket for god design for SX20 Quick Set.

 

Viking Fottøy og Lund Nielsen Design har fått Merket for god design.

 

Redningsselskapet og Tangram Design har mottatt Merket for god design.

 

 

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Krabat, daglig leder Fredrik Brodtkorb, mobil 958 23 069

* Cisco, leder for User Experience Collaboration Endpoints - Hallgrim Sagen, mobil 982 28 175

* Bergans Fritid, Ronny Hammer, mobil 901 10 962

* Redningsselskapet, markedsdirektør Ingrid Svendsen, mobil 900 56 451

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.04.2013 07:32
Teknisk løsning ZEVS AS