Opplandsbedrift revitaliserer norsk pulktradisjon (SPERREFRIST TIL KL 18.00)
Utmerkelsen ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.
Måtte finne opp pulken på nytt
Den klassiske barnepulken har vært et fast innslag i norsk friluftsliv siden 1963, og mottok Merket for god design helt tilbake i 1968. Etter talløse endringer og justeringer innså produsenten at det var nødvendig å tenke helt nytt.
– De fleste som går på tur med barnepulk i dag følger et skispor i en oppkjørt, preparert løype. Det klassiske pulkskroget passet dårlig, og vi bestemte oss for å utvikle et nytt produkt som fungerte bedre i skisporet, forteller Dag Ulven, markedsansvarlig i Fjellpulken AS.
Fjellpulken AS har i en årrekke samarbeidet med MOSA Designlab, og også denne gangen ble Lillehammer-byrået koblet på. – Samarbeidet med MOSA Designlab og Morten Sagstuen har vært strålende. Morten kjenner oss svært godt og vi trenger ikke bruke lang tid på å sette ham inn i vår tankemåte. Han forstår hva vi vil ha, sier Ulven.
Sitter bedre, glir lengre
Resultatet er en helt ny måte å tenke barnepulk på. Takket være en ergonomisk seteløsning sitter barnet høyere og mer komfortabelt. Ryggen på setet kan stilles etter barnets størrelse, og vindskjermen er både UV- og splintsikker. Dessuten har pulken en veltebøye, og om man velter vil skjermen legge seg over bøylen og gi ekstra beskyttelse. I tillegg glir den nye pulken dobbelt så godt som den gamle.
– Det mest nyskapende med løsningen er nok skimekanismen X-link, som vi har tatt norsk patent på. Den lar deg regulere skiene på pulken. Dersom du går i vanlig skispor vil skiene ha riktig bredde, men de kan også trekkes ut slik at pulken blir enda mer stabil. Det kommer godt med i bratte nedoverbakker eller dersom du vil bruke skøyteteknikk, sier Ulven.
Vil øke med 20 prosent
I 2011 ble ”Fjellpulken Barnepulk med ski” lansert på verdens største sportsmesse: ISPO i München. Pulken tiltrakk seg mye oppmerksomhet og hadde en stopp-effekt både på skigåere og folk som aldri før hadde sett et slikt produkt. I fjor høst dukket pulken opp hos norske forhandlere, og Ulven melder om godt salg på hjemmemarkedet samt eksport til Sverige, Finland, Tyskland, Sveits og Frankrike.
– Vi tror den nye pulken vil øke vår andel av totalmarkedet i Norge med 20 prosent. Merket for god design henger høyt i sportsbransjen, og salgsmessig er det viktig for oss å motta det. I tillegg er det flott å få en anerkjennelse på at vi har gjort noe riktig, sier Ulven.
(Pressenytt)
Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
FAKTABOKS:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap
* I år var det 143 søkere
* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html
Kontaktpersoner:
* Fjellpulken AS, markedsansvarlig Dag Ulven, tlf. 61 05 40 00
* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971