presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2014:

Livreddende design fra Rogaland (SPERREFRIST TIL KL 18.00)

  Publisert: 02.04.2014 07:26 - av  Henning Poulsen

Bartec Pixavi og Eggs Design har mottatt Merket for god design for Impact X og Orbit X.

 

 

Laerdal Global Health har mottatt Merket for god design fra Norsk Designråd for Mama-U.

 

 

Figgjo har mottatt Merket for god design for Figgjo Felt og Figgjo Pisa.

 

 

Oslo: Bartec Pixavi har laget en smarttelefon du kan bruke i eksplosjonsfarlige områder. Laerdal Global Health har funnet en bedre måte å lære helsearbeidere i utviklingsland å gi prevensjon og stoppe blødninger etter fødsel. Figgjo har utviklet to unike servisedeler som har blitt en salgssuksess. Nå hedres alle med det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Bartec Pixavi: Fulle ordrebøker

Vanlige mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk er ikke tillatt på oljeplattformer og andre eksplosjonsfarlige områder, noe som gir store kommunikasjonsutfordringer. Eksisterende spesialløsninger er klumpete og primitive. Stavangerselskapet Bartec Pixavi klarte å se muligheter der andre bare så problemer. Nå sitter de på velfylte ordrebøker med bestillinger fra hele verden på smarttelefonen Impact X og hjelmkameraet Orbit X, begge produsert i Norge.

 

– Smartmobilen har for lengst gjort sitt inntog på konsumentmarkedet, mens i eksplosjonsfarlige områder brukes fremdeles telefoner som minner om mobilene vi hadde på 90-tallet. Hele bransjen henger etter når det gjelder design og fokus på brukeropplevelser, sier Andreas Bjørnsund, prosjektleder i Bartec Pixavi.

 

Fremtidens kommunikasjonsløsning

Da ett av verdens største oljeselskaper i 2010 utlyste en konkurranse for å skape fremtidens kommunikasjonsløsning, hadde Bartec Pixavi allerede utviklet avanserte løsninger i en årrekke sammen med Statoil, BP og ConocoPhillips. Den lille norske produsenten tok kontakt med sin langvarige samarbeidspartner Eggs Design.

 

– Det var viktig for oss å ta med designerne helt fra begynnelsen, og å involvere dem i alle faser av produktutviklingen. Elektronikk som skal brukes i eksplosjonsfarlige områder må oppfylle særdeles strenge krav for å bli godkjent. Alt må designes fra bunnen av, sier Bjørnsund.

 

Startet med brukernes behov

Eggs Design gjennomførte undersøkelser for å avdekke brukernes behov. En viktig forutsetning var at kommunikasjonsutstyret måtte være intuitivt nok til å kunne brukes av alle. Både telefonen og kameraet har blitt utstyrt med operativsystem fra Android, som mange er godt kjent med fra privat bruk. Telefonen er så langt som mulig utformet som en vanlig smarttelefon, men er i tillegg vann- og støtsikker og kan brukes med hansker. Både Impact X og Orbit X gir brukerne mulighet til å kjøre høyoppløselige videokonferanser, noe som letter kommunikasjonen i arbeidshverdagen.

 

Utviklingsprosjektet gikk over nesten fire år, og både telefonen og hjelmkameraet har vært igjennom et stort antall prototyper, tester og revisjoner. Sluttresultatet kunne endelig lanseres på Mobile World Congress i Barcelona i februar. Siden den gang har bestillingene haglet inn, særlig fra aktører i olje- og gassindustrien.

 

Laerdal Global Health: Prevensjon som bistand

Den globale mødrehelseorganisasjonen Jhpiego ønsker å gjøre prevensjon tilgjengelig for flere kvinner, og trengte en løsning for å lære opp flere helsearbeidere i å sette inn spiral etter fødsel. Dette var utgangspunktet for at stavangerselskapet Laerdal Global Health utviklet Mama-U, en modell av livmoren slik den er rett etter fødselen. Den norske nyvinningen kan bidra til å redde tusenvis av liv.

 

– Mer enn 200 millioner kvinner i lavinnkomstland ønsker prevensjon, men har ikke tilgang. Dersom alle disse kvinnene får tilgang til prevensjon er det beregnet at mødredødeligheten kan reduseres med 25 prosent og spebarnsdødeligheten med 18 prosent. Dessuten kan dette forhindre tre av fire uønskede graviditeter. Livredningspotensialet er med andre ord utrolig høyt, sier Tor Inge Garvik, industridesigner og leder for produktutvikling i Laerdal Global Health.

 

Jhpiego står bak store programmer for å tilby kvinner i utviklingsland innsetting av spiral rett etter fødsel. Disse programmene krever god og effektiv opplæring av titusener av helsearbeidere. Opplæringsmodellene organisasjonen brukte var store, tunge og dyre. Jhipego ba derfor sin samarbeidspartner i Stavanger om å utvikle en bedre modell for opplæring i innsetting av spiral.

 

Store opplæringsprosjekter i år

Laerdal Global Health samlet et team med produktutviklere og helsearbeidere og skred til verks. Basert på lang erfaring og god brukerinnsikt utviklet de en modell som både gjør det mulig å lære rett innsettingsteknikk, er lett å bære og svært rimelig. Den kan også brukes i rurale strøk der det ikke finnes elektrisitet. Underveis i utviklingsløpet ble det også klart at modellen kunne brukes for å lære helsearbeidere tiltak for å stoppe blødning etter fødsel.

 

Under utviklingen av produktet testet Jhpiego ut modellen i Pakistan, og tilbakemeldingene var svært positive. Mama-U ble til slutt lansert i fjor sommer, og Garvik forteller at nyvinningen har blitt tatt veldig godt imot.

 

– Modellen koster mye mindre enn konkurrerende løsninger, noe som gjør det mulig for organisasjoner som Jhpiego samt nasjonale helsemyndigheter å kjøpe den inn i stort antall. Dermed får flere helsearbeidere opplæring, noe som kommer kvinner i lavinnkomstland til gode. Det skal settes i gang mange store utdanningsprogrammer i Afrika og Asia i løpet av året der Mama-U blir en viktig del av opplæringspakken, sier Garvik stolt.

 

Figgjo: Musikalsk salgssuksess

Da Stavanger konserthus skulle reises ble det bestemt at mat var nesten like viktig som musikk, dans og teater. Figgjo fikk oppdraget med å utvikle serveringsprodukter som sto i stil til både prestisjebygget og gourmetmaten. Resultatet er en salgssuksess som strekker seg langt utenfor konserthusets vegger.

 

– Det vi produserer har blitt laget i flere tusen år, noe som gjør det utfordrende å være nyskapende. Alt har jo blitt gjort mange ganger før. Samtidig er det viktig for oss å skille oss ut på markedet, og her er design et avgjørende virkemiddel, sier Constance Gaard Kristiansen, produktutviklingssjef i Figgjo.

 

Jobbet tett med kokker og arkitekter

Den tradisjonsrike porselensprodusenten påbegynte designarbeidet i 2010, da konserthuset fremdeles var et hull i bakken. Figgjo samarbeidet med en rekke aktører: Byggherre, arkitektene, interiørarkitekter samt kokkene som skulle sørge for gourmetmat til konserthusets fremtidige besøkende. Det var til tider svært krevende.

 

– Vi jobbet med veldig ulike faggrupper som hadde svært forskjellige behov, ønsker og synspunkter på produktene vi skulle utvikle. Kokkene var for eksempel veldig pragmatiske, så lenge produktene fungerte til anretning og servering. Oppdragsgiver var mer opptatt av det konseptuelle, at produktene skulle få en identitet og en estetikk som matchet bygget, forklarer prosjektleder og produktdesigner Tonje Sandberg.

 

Skrå bolle, leken tallerken

Samtidig var Figgjo svært bevisste på at produktene også skal ha et liv utenfor Stavanger konserthus. De må passe inn i produsentens brede sortiment rettet mot storkjøkkenmarkedet. Resultatet ble tallerkenserien Felt og bollen Pisa. Sistnevnte er skråstilt og gir et spennende visuelt uttrykk når de stables oppå hverandre, ikke ulikt den større navnebroren i Toscana. Felt-tallerkenene har flere trinn, inspirert av konserthusets arkitektur. Det gir kokkene mulighet til å anrette maten på ulike, iøynefallende måter.

 

Både boller og tallerkener var på plass da Stavanger konserthus åpnet dørene høsten 2012. Noen måneder senere begynte Figgjo å selge seriene til andre kunder. Siden den gang har de solgt nærmere 15 000 Felt-tallerkener og 13 000 Pisa-boller, noe som betraktes som svært gode resultater i et marked der det tar tid å introdusere nye produkter.

 

Årets store design- og innovasjonsdag

Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo tirsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKSER:

Rogaland utmerkes:

 

Produkt: Pixavi Impact X og Orbit X
Bedrift: Bartec Pixavi
Design: Eggs Design
Kategori: Industridesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/oykqtyrfwyiyzc8/RZG3wbxiCY

 

Produkt: Mama-U
Bedrift: Laerdal Global Health
Design: Laerdal Global Health
Kategori: Industridesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/hjctdauz4ujehm1/RemOpyK2mt

 

Produkt: Figgjo Felt og Figgjo Pisa
Bedrift: Figgjo
Design: Figgjo
Kategori: Industridesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/io9oavqwo3lfbs9/FTYvxoBoKd

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design

* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design

http://www.norskdesign.no/merket

 

 

Bildetekster:

Bartec Pixavi og Eggs Design har mottatt Merket for god design for Impact X og Orbit X. Last ned flere bilder her: https://www.dropbox.com/sh/vpj3d3rguti61po/ekHGZD_2-5

 

Laerdal Global Health har mottatt Merket for god design fra Norsk Designråd for Mama-U.

 

Figgjo har mottatt Merket for god design for Figgjo Felt og Figgjo Pisa.

 

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Bartec Pixavi, prosjektleder Andreas Parr Bjørnsund, mobil 957 34 142

* Laerdal Global Health, industridesigner og leder for produktutvikling - Tor Inge Garvik, mobil 976 84 864

* Figgjo, produktdesigner Tonje Sandberg, mobil 990 38 120

* Figgjo, produktutviklingssjef Constance Gaard Kristiansen, mobil 404 08 528

* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.04.2014 07:26
Teknisk løsning ZEVS AS