presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2013:

Forrykende sørlandsdesign (SPERREFRIST TIL KL 18.00)

  Publisert: 17.04.2013 07:43 - av  Henning Poulsen

Resolve og Neue Design Studio har fått Merket for god design fra Norsk Designråd.

Flying Culinary Circus, Accendo og Forest har fått Merket for god design.

Oslo: Mens Akland-bedriften Resolve har brukt design til å løse en identitetskrise, har Grimstad-kokken Mathias Spieler Bugge og hans Flying Culinary Circus utviklet en designprofil som kommuniserer både gourmet og galskap. Nå har begge fått Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Problemløser med feil navn

Dersom du har et firma som driver med alt fra håndverktjenester til vasking, rensing og asbestfjerning – og det firmaet heter ”Renhold – Service AS” – da har du et identitetsproblem. Daglig leder Anne Hudalen bestemte seg for å ta drastiske grep på strategisiden.

 

– Vi hadde feil navn både ovenfor kunder og våre medarbeidere. Det var ikke noe stas for håndverkerne våre å jobbe i en bedrift med et navn som helt klart henspeilte en annen bransje. Derfor ønsket vi å posisjonere oss som det vi faktisk er: en problemløser, forteller Hudalen. Selskapet hun leder har lokale kontorer spredt utover store deler av Sør- og Østlandet. Hovedkontoret ligger i Akland i Aust-Agder mens avdelingen for vask, renseri, skade og håndverk ligger i Kristiansand.

 

Byrået Neue Design Studio ble koblet inn, og gikk først i gang med navnejobben. – Samarbeidet gikk veldig bra. Vi brukte lang tid på navnet, men etter mye fram og tilbake med ulike alternativer falt vi på et valg vi er veldig god fornøyd med, sier hun.

 

Løsningsorientert design

Det nye navnet ble Resolve, som betyr ”å løse” og som spiller på firmaets rolle som løsere av små og store problemer. Med navnet på plass gjensto det å lage en passende designprofil som skulle vise fram verdiene til de nylig omdøpte firmaet: Stolt, nær og engasjert. Designerne foreslo en logo som henter mye inspirasjon fra håndverksfaget, med tannhjul, mestermerke og gamle segl, kombinert med bildebruk som enkelt illustrerer tjenestene Resolve leverer.

 

– Vi var svært fornøyd med forslaget og behøvde ikke se på alternativer. Tilbakemeldingene fra de ansatte har også vært veldig positive – de har virkelig trykket den nye identiteten til brystet og de blir nok stolte når de får høre at vi nå har fått Merket for god design, sier Hudalen.

 

Michelin og moro

I seks år har The Flying Culinary Circus kokkelert med norsk gourmetmat i over 40 land. Da verdens eneste omreisende kokkegruppe skulle utvikle en designprofil fikk de en real utfordring: Hvordan gjenspeile kokkenes Michelin-tunge bakgrunn og samtidig formidle all humoren og galskapen fra matshowene deres?

 

Resultatet har fått juryen for Merket for god design til å gå av skaftet i ren begeistring: ”Profilen bryter alle regler, og er et sirkus av visuelle virkemidler…Et nytt og proft konsept, og en helt ny måte å markedsføre seg på,” heter det i jurykjennelsen.

 

Vågal, uredd design

– Som kokker er vi kreative hver eneste dag. Det handler om å være vågal, teste nye smaker, finne nye kombinasjoner, utfordre smaksløkene og gi gjestene en fantastisk opplevelse. Denne ureddheten har vi videreført i designen vår, sier Mathias Spieler Bugge fra Grimstad, en av de fire kokkene i Flying Culinary Circus. Saus- og suppeeksperten øser lovord over samarbeidet med designbyråene Accendo og Forest.

 

– Det har vært revolusjonerende å jobbe med så profesjonelle designere. God design gjør oss enda mer unike, noe som er viktig for å bygge opp merkevaren og firmaet vårt. Accendo, med Hedda Heyerdahl Braathen i spissen, har hjulpet oss med å skape et univers der vi kan ta leken i de retningene vi ønsker. Samtidig har designerne hatt et fantastisk øye for selv den minste detalj, forteller Spieler Bugge.

 

Vin og sirkus

Underveis bestemte kokkene seg for å utvikle og selge en sprudlende vin som kunne gi festen en god start uten å sprenge budsjettet for kvelden. De riktige boblene fant de i Catalonia nord i Spania. Nå gjaldt det å få på plass en emballasje. Accendo var et naturlig valg når emballasjen og etiketten på cavaflaskene skulle designes.

 

Inspirasjonen til flaskedesignen ble hentet fra 1900-tallets sirkusforestillinger, med akrobater og luftballonger. Også fontene etterligner datidens maksimalistiske sirkusplakater. Uttrykket er både sofistikert og historisk, samtidig som det er humoristisk og løssluppent.

 

Cavaene ble lansert i fjor høst, og har allerede rukket å bli populære. Serien er tilgjengelig på vinmonopolet, men de fleste flaskene selges til gjester på de forrykende kokkeshowene. Snart følges suksessen opp med en kolleksjon med kniver, fjøler og annet utstyr, i tillegg til over 20 matprodukter. – Da blir det enda mer sirkus i hyllene, lover Spieler Bugge.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

Bildetekster:

Resolve og Neue Design Studio har fått Merket for god design fra Norsk Designråd.

 

Flying Culinary Circus, Accendo og Forest har fått Merket for god design.

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Flying Culinary Circus, saus- og suppeekspert Mathias Spieler Bugge, mobil 995 90 897

* Resolve, daglig leder Anne Hudalen, mobil 970 44 670

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Resolve3.jpg 4,07 MB (7016x4961)
Bilde - vedlegg til sak Flying Culinary Circus6.jpg 4,37 MB (2496x3648)
Bilde - vedlegg til sak Flying Culinary Circus5.jpg 1,30 MB (1594x1063)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.04.2013 07:43
Teknisk løsning ZEVS AS