presseticker

Skip to main content

Svarer på store samfunnsutfordringer –får innovasjonsstøtte

  Publisert: 22.10.2024 05:00 - av  Henning Poulsen

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

Foto: Morten Brakestad

Anne E. Bull i DOGA. Foto: Morten Brakestad

De vil hindre arbeidsulykker, løse boligkrisen og få flere unge ut i arbeid. Nå får de støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å tenke nytt.

Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Gjensidige forsikring, Innoarch og Jelpr.

 

– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Innoarch: Nye grep mot boligkrisen

Boligkrisen i Oslo driver prisene på leiligheter og hus i været. Samtidig står mange næringsbygg tomme. Likevel er det sjelden næringsbygg faktisk ombygges til boliger – i stedet går vi den ressurskrevende og lite bærekraftige veien om riving. 

Advokatfirmaet Haavind innser at det i dag virker enklere og billigere å rive bygg enn å søke om bruksendring. I samarbeid med designbyrået Comte Bureau skal de derfor bruke designmetodikk for å kartlegge og forstå de juridiske og tekniske hindringene som ligger i veien for ombruk av næringsbygg i hovedstaden. 

Prosjektet skal bli en arena for dialog mellom eiendomsbransjen, myndighetene og fageksperter. Innsikten fra dette initiativet skal brukes til å utforme strategier som gjør det enklere og raskere å omstrukturere næringsbygg til boliger.

 

Juryen mener prosjektet «Haavind x Comte» kan revolusjonere arbeidet med bærekraftig byutvikling.

 

«Ved å kombinere juridisk ekspertise med designmetodikk, tar prosjektet en systemisk tilnærming til utfordringen, med mål om å utvikle løsninger som kan påvirke fremtidens lovverk og praksis. Med høy formidlingsverdi og et betydelig næringspotensial, vurderes prosjektet som svært verdifullt. Det kan også posisjonere Haavind som en ledende aktør innen omstrukturering og eiendomstransaksjoner,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

Gjensidige forsikring: Vil hindre ulykker

Fallskader koster 9,5 milliarder kroner bare i forsikringsutbetalinger hvert år. Også helsesektoren og NAV har store kostnader knyttet til fall, og i tillegg kommer den menneskelige kostnaden. Hva om denne ulykkesstatistikken kunne falle – bare litte grann? 

Den utfordringen griper Gjensidige forsikring. De vil studere en yrkesgruppe som er særlig utsatt for fallskader, nemlig bygningsarbeidere, og de vil konsentrere seg om vintersesongen. Med seg på laget har de tunge bransjeaktører som Peab Norge og Consto samt foreningen Samarbeid for sikkerhet i bygg og anlegg. 

Designavdelingen i AT Arkitektur, Fabric+, skal lede designprosessen. Både bygningsarbeidere og sikkerhetseksperter skal bidra med sin kompetanse. Målet er å komme fram til nye sikkerhetsprotokoller og -løsninger som gjør at færre faller på byggeplassen.  

Juryen mener prosjektet tar opp en viktig utfordring i bransjen.    

«Ved å rette søkelyset mot vinterfarer og forebygging av fall på byggeplasser, kan prosjektet gi verdifull innsikt for bransjen. Det er også relevant for bredere samfunnsmessige utfordringer som fall blant eldre. Med et klart potensial for å redusere både skadekostnader og langvarige funksjonshemninger, representerer prosjektet et betydelig bidrag til både sikkerhet og økonomisk bærekraft i arbeidslivet,» står det i juryuttalelsen. 

Prosjektet får 600 000 kroner fra DOGA. 

 

Jelpr: Motiverer unge ledige

Om lag én av ti ungdom og unge voksne er verken i jobb, utdanning eller opplæring. Samtidig bruker staten milliarder på vikarbyråer, og de fleste bedrifter mangler arbeidskraft.

 

Rekrutteringsplattformen Jelpr ønsker å finne ut hvordan de kan motivere personer som har falt utenfor arbeidslivet til å komme i jobb igjen. Jelpr mener at midlertidige oppdrag både kan redusere ledigheten på kort sikt og gi arbeidsledige praktisk erfaring, mestringsfølelse og en mulighet til å prøve ut arbeidsevnen sin.

 

Sammen med designbyrået Sikt skal de undersøke utfordringene arbeidsledige står overfor, særlig i møte med NAV og andre instanser.

 

Denne innsikten skal kombineres med en bedre forståelse av behovene til arbeidsgivere og andre interessegrupper. Målet er en skape en helhetlig og innovativ tjeneste som bidrar til at flere kommer i arbeid.

 

Juryen konstaterer at prosjektet går løs på komplekse utfordringer knyttet til ledighet og utenforskap, samtidig som det også kan levere verdier til arbeidsgivere.

 

«Næringspotensialet er betydelig, da prosjektet kan posisjonere Jelpr som en foretrukket partner for rekruttering på tvers av bransjer, både nasjonalt og internasjonalt. Ved å utvikle en plattform som reduserer kostnader og effektiviserer prosessene for bemanning, kan prosjektet sette en ny standard for hvordan teknologi kan koble arbeidskraft med behov i markedet,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 580 000 kroner fra DOGA.

 

66 prosent flere søkte i år

Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.

 

– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Gjensidige forsikring ASA, Johannes Nilssen, mobil 98 69 26 13, johannes.nilssen@gjensidige.no

* INNOARCH (Haavind og Comte), Henrik Taubøll, mobil 98 86 08 10, h.tauboll@haavind.no

* Jelpr AS, Christian Reitan, mobil 91 18 60 34, christian@jelpr.no

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

 

 

Dette er Designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.10.2024 05:00
Teknisk løsning ZEVS AS