Tradisjonssultne trøndere
– Vi selger mye lammeskank nå i sesongen. Det er flere jaktlag som kommer og skal ha skikkelig mannekost med på høstjakten. Da velger de lammeskank. I forrige uke solgte vi lammeskanker til et jaktlag på 23 personer. De skulle langtidssteike lammeskanken og kose seg etter dagens jakt, sier kjøttansvarlig hos Ultra Solsiden i Trondheim, Tor Skarsvåg.
Høstens lammekjøtt ligger fristende i butikkhyllene, og tall fra dagligvarekjeden Ultra viser at mange planlegger å kose seg med lammekjøtt i lang tid fremover. I 2008 ble det solgt over 3 tonn lammekjøtt som hele eller halvt lam. Dette er over 1,2 tonn mer enn året før.
– Vi tror denne trenden vil gjøre seg gjeldende også i år. Mange kjøper store lammestykker for å holde selskap med helgrillet lam, men også for å fylle fryseren slik man gjorde på 60-tallet, sier markedssjef Glenn Steiner hos Ultra.
Spesialiteter øker
Samtidig som fryserne fylles med ferskt lammekjøtt, putrer fårikålgrytene på komfyren. – I lammesesongen ser vi at kundene våre velger tradisjonelt. Lammelår, stek, bog og grytekjøtt er populært, men det er også gledelig å se at spesialiteter blir tatt godt imot. Det er mange som kjøper lammeknoker og lammeribbe som er ferdig krydret, sier Skarsvåg hos Ultra Solsiden.
Lammeskank er blant spesialitetene som har økt i popularitet. Der har dagligvarekjeden bortimot tredoblet salget fra 2007 til 2008, fra 1,2 tonn til 3,2 tonn solgte lammeskanker.
Tall fra Opplysningskontoret for kjøtt (OFK) viser at nordmenn i snitt spiser seks kilo lammekjøtt hver i året.
Velger tradisjonelt
Forbrukerne velger gjerne tradisjonelt i lammekjøttsesongen, men de er ikke like opptatt av å velge økologisk. Tallene fra Ultra viser ingen vekst i salget av økologisk lam. I fjor solgte kjeden 426 kilo økologisk lam, og det er bare noen få promille av det totale salget på nærmere 165 tonn lammekjøtt.
– Det er mulig dette skyldes at mange tenker at lam som har beitet på høyfjellet og i norsk natur er naturlig økologisk, og derfor ikke vektlegger økologielementet i like stor grad, sier markedssjef Steiner.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
* Profilhuset Meny-Ultra, markedssjef Glenn Steiner, mobil 908 67 642