presseticker

Skip to main content

Tradisjonssultne østfoldinger

  Publisert: 21.09.2009 07:00 - av  Maren Bækkelund Ellingsen

Tradisjonell matsanking Lammesesongen får oss ikke bare til å hente fram gamle tradisjonsrike oppskrifter, vi hamstrer og fryser lammekjøtt – akkurat som på 60-tallet. (Foto: Caroline Bækkelund Ellingsen)

Oslo: Ferske tall fra dagligvarekjeden Ultra viser at nordmenn hamstrer hele lam for å fylle fryseren. Men i Østfold er fårikål den foreløpige lammevinneren.

– I lammesesongen ser vi at østfoldinger velger tradisjonelt. Fårikålkjøtt er absolutt mest populært, sier ferskvaresjef hos Ultra Sarpsborg, Frode Pedersen.
Høstens lammekjøtt ligger allerede fristende i butikkhyllene, og tall fra dagligvarekjeden Ultra viser at mange planlegger å kose seg med lammekjøtt i lang tid fremover. I 2008 ble det solgt over 3 tonn lammekjøtt som hele eller halvt lam. Dette er over 1,2 tonn mer enn året før.
– Vi tror denne trenden vil gjøre seg gjeldende også i år. Mange kjøper store lammestykker for å holde selskap med helgrillet lam, men også for å fylle fryseren slik man gjorde på 60-tallet, sier markedssjef Glenn Steiner hos Ultra.

Spesialiteter øker
Samtidig som fryserne fylles med ferskt lammekjøtt og fårikålgrytene putrer på komfyren, er det også noen som varter opp med andre lammespesialiteter.

– Det går selvfølgelig mye av middagsretter som lammelår, stek og bog, men østfoldinger etterspør ofte andre lammespesialiteter også, sier Pedersen hos Ultra Sarpsborg.


Lammeskank er blant spesialitetene som har økt i popularitet. Der har dagligvarekjeden bortimot tredoblet salget fra 2007 til 2008, fra 1,2 tonn til 3,2 tonn solgte lammeskanker.


– Kundene våre kjøper mer og mer lammeskank, men vi ser også at andre spesialiteter som lammebaroner og fylte steker blir tatt godt imot, sier ferskvaresjefen.
Velger tradisjonelt

Tall fra Opplysningskontoret for kjøtt (OFK) viser at nordmenn i snitt spiser seks kilo lammekjøtt hver i året. Forbrukerne velger gjerne tradisjonelt i lammekjøttsesongen, men de er ikke like opptatt av å velge økologisk. Tallene fra Ultra viser ingen vekst i salget av økologisk lam. I fjor solgte kjeden 426 kilo økologisk lam, og det er bare noen få promille av det totale salget på nærmere 165 tonn lammekjøtt.
– Det er mulig dette skyldes at mange tenker at lam som har beitet på høyfjellet og i norsk natur er naturlig økologisk, og derfor ikke vektlegger økologielementet i like stor grad, sier markedssjef Steiner.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

* Profilhuset Meny-Ultra, markedssjef Glenn Steiner, mobil 908 67 642

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Lammekjøtt 1 medium.jpg 264,49 kB (1800x1200)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Meny&Ultra, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.09.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS