Svanemerker alle butikker
Det er ikke lenger bare blant varene i butikkhyllene du kan finne produkter med miljømerker. Nå har også de miljømerkede dagligvarebutikkene kommet. En av kjedene som ønsker å gjøre sine butikker miljøvennlige er matvarehuset Ultra.
– Ved å miljømerke våre butikker sender vi et signal til kunder, ansatte og resten av samfunnet om at vi tar vårt miljøansvar på alvor, sier Torill Gløersen, leder for trygg mat i Ultra.
Merker med Svanen
Allerede nå er Svanemerket gitt til Ultra-butikker i Asker, Fredrikstad, Drammen, Stovner og Lade. Og innen året er omme er målet at alle kjedens butikker skal ha fått tildelt svanelisens. Gløersen forteller at miljømerket Svanen ble valgt fordi det har et godt kjennskap i Norden og oppfattes som seriøst av norske forbrukere.
– Svanemerket henger veldig høyt og er, når det gjelder miljømerkene, et av de aller mest krevende merkene å få. Særlig for store forretninger som selger mer enn ferdigpakkede varer, for eksempel egentilberedte ferskvareprodukter, sier Gløersen.
– Enorm pågang
Tormod Lien, markedsansvarlig i Stiftelsen Miljømerking, forteller om storøkning i interessen fra dagligvarebransjen rundt merking av butikker.
– Vi har en enorm pågang i søkere nå. Om lag to tredeler av de lisenser som finnes i dag kom i 2008, og i år regner vi med minst 50 nye butikker, hvorav mange store, sier Lien.
Han ser den økende oppmerksomheten fra bransjen som svært positiv, og roser aktører som Ultra. – Å svanemerke en dagligvarebutikk er å ta et helhetsgrep på miljøarbeidet. Det forutsetter engasjert personell og en langsiktig miljøtankegang.
Fra vareutvalg til leverandørkrav
Kravene til å få Svanemerket på sin butikk er svært omfattende, ifølge Lien. – Når kravene etableres eller revideres tar vi utgangspunkt i at maksimalt 30 prosent av butikkene i markedet skal kunne klare kravene ved tidspunkt for lansering. Vi stiller krav til blant annet varesortiment, ressurseffektivitet som avfallsmengder, kildesortering og energisparende tiltak, samt selvfølgelig minsket miljøbelasting ved dagligdrift, forklarer han.
Gløersen i Ultra forteller at kjeden er nødt til å ta store grep for å møte kravene til Svanen. – Ultra har alltid vært opptatt av å kunne tilby sine kunder et bredt utvalg av økologiske og rettferdige varer, men Svanen krever at vi tydeligere viser dette i butikken. I tillegg har vi vært nødt til å stille krav til våre leverandører, blant annet på varefrakt. I selve butikken har alt fra vaskemidler, til kjøledisker og kildesorteringsrutiner vært gjennomgått.
Resirkulerer varme
Hele 94 prosent av det norske folk oppgir at de kjenner til Svanemerket som miljømerke, og aller størst er kjennskapen blant unge mennesker som er opptatt av miljø. Men goodwill fra kunder og myndigheter er ikke den eneste gulroten for omlegging til en mer miljøvennlig drift av dagligvarebutikkene. Ved å bruke varmen som blir tilovers fra for eksempel kjøling og frysing, kan Ultra varme opp sine butikker helt gratis.
– Det at vi kan spare penger på å drive mer miljøvennlig er selvfølgelig en fin bonus for oss som kjede, sier Glørsen. Hun forteller at i butikkene Ultra allerede har omlagt brukes det i dag ingen strøm til oppvarming annet enn den varmen som resirkuleres.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Ultra, markedssjef Glenn Steiner, mobil 908 67 642