Rogalendinger fyller fryseren med lam
– Vi har flere kunder innom hver dag, som kjøper hele lam. De forteller gjerne hvordan de vil ha det oppskåret, slik at det er klart til å gå rett i fryseren, sier ferskvaresjef hos Ultra Stavanger, Mette Østrem. Hun sier at det er en klar økning i salget av hele lam fra i fjor.
Høstens lammekjøtt ligger allerede fristende i butikkhyllene, og tall fra dagligvarekjeden Ultra viser at mange planlegger å kose seg med lammekjøtt i lang tid fremover. I 2008 ble det solgt over 3 tonn lammekjøtt som hele eller halvt lam. Dette er over 1,2 tonn mer enn året før.
– Vi tror denne trenden vil gjøre seg gjeldende også i år. Mange kjøper store lammestykker for å holde selskap med helgrillet lam, men også for å fylle fryseren slik man gjorde på 60-tallet, sier markedssjef Glenn Steiner hos Ultra.
Spesialiteter øker
Samtidig som fryserne fylles med ferskt lammekjøtt, putrer fårikålgrytene på komfyren. – I lammesesongen ser vi at kundene våre velger tradisjonelt. De mest populære middagsrettene er lammelår, stek, bog og grytekjøtt, men det er også gledelig å se at spesialiteter blir tatt godt i mot, sier Østrem.
Lammeskank er blant spesialitetene som har økt i popularitet. Der har dagligvarekjeden bortimot tredoblet salget fra 2007 til 2008, fra 1,2 tonn til 3,2 tonn solgte lammeskanker. – Lammeskank selger vi mye av, men også lammeburger og lammekebab er populært, sier ferskvaresjefen i Jåttåvågen.
Tall fra Opplysningskontoret for kjøtt (OFK) viser at nordmenn i snitt spiser seks kilo lammekjøtt hver i året.
Velger tradisjonelt
Forbrukerne velger gjerne tradisjonelt i lammekjøttsesongen, men de er ikke like opptatt av å velge økologisk. Tallene fra Ultra viser ingen vekst i salget av økologisk lam. I fjor solgte kjeden 426 kilo økologisk lam, og det er bare noen få promille av det totale salget på nærmere 165 tonn lammekjøtt.
– Det er mulig dette skyldes at mange tenker at lam som har beitet på høyfjellet og i norsk natur er naturlig økologisk, og derfor ikke vektlegger økologielementet i like stor grad, sier markedssjef Steiner.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
* Profilhuset Meny-Ultra, markedssjef Glenn Steiner, mobil 908 67 642