presseticker

Skip to main content

Oslofolk fyller fryseren med lam

  Publisert: 21.09.2009 07:00 - av  Maren Bækkelund Ellingsen

Tradisjonell matsanking Lammesesongen får oss ikke bare til å hente fram gamle tradisjonsrike oppskrifter, vi hamstrer og fryser lammekjøtt – akkurat som på 60-tallet. (Foto: Caroline Bækkelund Ellingsen)

Oslo: Ferske tall fra dagligvarekjeden Ultra viser at innbyggerne i hovedstaden kjøper hele lam for å fylle fryseren. Akkurat som vi gjorde på 60-tallet.

– I lammesesongen ser vi at oslofolk velger tradisjonelt. Middagsretter som stek, bog og grytekjøtt er veldig populært, men hos oss er lammelår den store slageren, sier assisterende ferskvaresjef hos Ultra Bryn, Susanne Svaverud.


Høstens lammekjøtt ligger allerede fristende i butikkhyllene, og tall fra dagligvarekjeden Ultra viser at mange planlegger å kose seg med lammekjøtt i lang tid fremover. I 2008 ble det solgt over 3 tonn lammekjøtt som hele eller halvt lam. Dette er over 1,2 tonn mer enn året før.
– Vi tror denne trenden vil gjøre seg gjeldende også i år. Mange kjøper store lammestykker for å holde selskap med helgrillet lam, men også for å fylle fryseren slik man gjorde på 60-tallet, sier markedssjef Glenn Steiner hos Ultra.

Spesialiteter øker
Samtidig som fryserne fylles med ferskt lammekjøtt, putrer fårikålgrytene på komfyren. – Kundene har blitt mer nysgjerrige, og vil gjerne utforske nye deler av lammet, sier Svaverud hos Ultra Bryn.

 

Lammeskank er blant spesialitetene som har økt i popularitet. Der har dagligvarekjeden bortimot tredoblet salget fra 2007 til 2008, fra 1,2 tonn til 3,2 tonn solgte lammeskanker. – Skank går det absolutt en del av. Folk koker dem hele, og serveres som en egen rett. For bare få år siden var det nesten ingen som kjøpte lammeskank, sier Svaverud.


Tall fra Opplysningskontoret for kjøtt (OFK) viser at nordmenn i snitt spiser seks kilo lammekjøtt hver i året.
Velger tradisjonelt

Forbrukerne velger gjerne tradisjonelt i lammekjøttsesongen, men de er ikke like opptatt av å velge økologisk. Tallene fra Ultra viser ingen vekst i salget av økologisk lam. I fjor solgte kjeden 426 kilo økologisk lam, og det er bare noen få promille av det totale salget på nærmere 165 tonn lammekjøtt.
– Det er mulig dette skyldes at mange tenker at lam som har beitet på høyfjellet og i norsk natur er naturlig økologisk, og derfor ikke vektlegger økologielementet i like stor grad, sier markedssjef Steiner.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

* Profilhuset Meny-Ultra, markedssjef Glenn Steiner, mobil 908 67 642

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Lammekjøtt 1 medium.jpg 264,49 kB (1800x1200)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Meny&Ultra, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.09.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS