presseticker

Skip to main content

Kjøper oftere ferdigmiddag

  Publisert: 12.09.2007 07:00 - av  Tale B. Jordbakke

FRISTENDE DISKER: Med denne disken sikret ferskvaresjef Øyvind Skjerstad Ramsøy seg gull under året norgesmesterskap i kjøttfag for svenner. Foto: Tale B. Jordbakke/Pressenytt

 

Oslo: Salget av ferdiglagde middagsretter øker i Norge, viser nye tall. Og kvalitet er med på å avgjøre hvilken matvarebutikk vi går i. Prisen bryr vi oss langt mindre om.

Omsetningen i dagligvarehandelen øker mer enn den generelle prisstigningen – noe som betyr at nordmenn bruker mer penger på mat enn tidligere. I en ny bransjeoversikt fra AC Nielsen er ferske, ferdige middagsretter den kategorien som øker nest mest - etter kildevann - med hele 23 prosent fra 2005 til 2006.

 

Meny er ifølge undersøkelsen den matvarekjeden folk oppgir at de er mest villige til å betale merpris i. – Før i tiden gikk man til slakteren eller fiskehandleren og handlet råvarer, i dag er det få slike spesialforretninger igjen. Dette er en av grunnene til at dagligvarehandelen får en stadig viktigere plass som ferskvareleverandør, sier Jørgen Larsen, markedssjef i Meny.

 

Kjeden satser hardt på å utmerke seg i ferskvaredisken. Da det nylig ble arrangert NM i sjømat og NM i kjøtt under Matfestivalen i Ålesund, stakk Meny-medarbeidere av med åtte av totalt ni medaljer, og samtlige av årets norgesmestere, både blant lærlinger og svenner, kommer fra Meny.

 

Koste hva det koste vil

Når norske forbrukere blir bedt om å liste opp hva som avgjør hvilken matvarebutikk de velger å handle i, svarer 43 prosent ”ferskvarer av høy kvalitet”. Bare ”ren og hygienisk” og ”lett å finne parkering” er viktigere ved valg av butikk. Bare 31 prosent av respondentene har med begrunnelsen ” Mat- og dagligvarer gir valuta for pengene”, viser undersøkelsen.

 

– Det norske forbruksmønsteret har endret seg i løpet av de siste årene. Vi ser nå en stadig tydeligere dreining mot at kundene ønsker ferdige løsninger, høyere foredlingsgrad på produktene, i tillegg til ferskvarer og frukt og grønt, og sist men ikke minst er sunnhet viktig, sier Arne H. Reiler, administrerende direktør i AC Nielsen.

 

Rekrutteringsproblemer

Den norske arbeidsledigheten er lavere enn på svært lenge, dette har medført utfordringer i rekrutteringen til dagligvarebransjen. Likevel forteller Larsen i Meny at kjeden i løpet av de siste årene har opplevd en jevn strøm av kokker som kommer fra restaurantbransjen. Disse ønsker ofte gunstigere arbeidstid og bedre vilkår.

 

– For oss har det først og fremst vært viktig å framheve stoltheten som ligger i yrker som butikkslakter eller pølsemakermester, som jobber i ferskvarediskene. Disse menneskene er ekstremt dyktige og har stor kunnskap om mat. Selv om det er lettere å la seg imponere av kokker på en restaurant, er det de bak ferskvaredisken som lager mat når du skal kose deg hjemme en fredags- eller lørdagskveld, eller tirsdag for den saks skyld, sier han.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

* Profilhuset Meny-Ultra, informasjonskonsulent Marianne Øiahals, tlf. 21 61 20 00, mobil 92 83 80 11.

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak M&U, ferskvare 1.jpg 547,18 kB (3234x1626)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Meny&Ultra, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.09.2007 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS