Kamp om bleieskiftarbeiderne
Det kan være kostbart å være småbarnsforeldre. Tall fra AC Nielsen viser at i løpet av de siste 52 ukene har norske foreldre kjøpt bleier for over en halv milliard kroner. Noe som gjør dem til en attraktiv målgruppe for dagligvarehandelen.
I en ny kampanje som går under navnet ”Junioravtalen”, vil kjeden Meny nå strekke seg langt for å vinne kampen om småbarnsforeldrene. Det gis en femten prosent Trumf-bonus på bleier, salver, kremer, barnemat og andre barneprodukter, som kan tas ut i bonusprodukter eller kontanter. I tillegg til har Meny senket prisen på de mest populære produktene.
– I tillegg til å selge flere barneprodukter, ønsker vi i Meny å gi småbarnsforeldre en hjelpende hånd i en periode av livet vi vet kan være økonomisk trang for mange. Dette gjør vi ved å tilby 15 prosent Trumf-bonus på alle barneprodukter, sier informasjonsansvarlig i Meny, Marianne Øiahals.
Endrer handlemønster
Meny solgte barneartikler for nærmere 75 millioner kroner i løpet av 2007, en økning på om lag 7 prosent. Tall fra AC Nielsen viser et marked i vekst. Salg av barnemat alene økte med over 10 prosent i 2007.
– Småbarnsforeldre med nye familiemedlemmer befinner seg i en fase der rutiner og handlemønster ofte endres, for deretter mer og mindre å stabilt i en lengre periode.. I tillegg er det en periode da man endrer totalforbruket av andre varer. Derfor er det viktig å kunne gi småbarnsforeldre et godt og konkurransedyktig tilbud, sier Knut Gartland, markeds- og kommunikasjonssjef i AC Nielsen.
Sterkt belånte småbarnsforeldre
Det finnes nærmere 900 000 par med småbarn i Norge (yngste barn mellom 0 og 5 år), viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Ifølge statistikken er det denne typen hushold som har tatt opp mest lån og har hatt størst økning i gjeld de siste årene. I 2005, som er de nyeste tallene fra SSB, økte gjelden til denne gruppen med hele 10 prosent fra året tidligere. Mange småbarnsforeldre er dermed blant de første som berøres når renta stiger og norsk økonomi kjølnes ned.
Øiahals i Meny forteller at kjeden ofte får kundehenvendelser fra småbarnsforeldre som spør om spesialtilbud. – Det er ikke er billig å ha småbarn. Derfor er det ekstra hyggelig å kunne lansere et tilbud som Junioravtalen. Dette er en viktig kundegruppe for oss, sier hun.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
* Profilhuset Meny-Ultra, informasjonskonsulent Marianne Øiahals, tlf. 21 61 20 00, mobil 92 83 80 11