presseticker

Skip to main content

Dobler salg av økologiske varer

  Publisert: 20.01.2009 07:00 - av  Tale B. Jordbakke

HELØKOLOGISKE BAKERIER: Ultra vil i løpet av året bli den første norske dagligvarekjeden med heløkologiske bakerier i alle butikker. Foto: Ultra

Oslo: 2008 ble et rekordår for salg av økologiske varer. Ultra økte salget med hele 95 prosent, og er den dagligvarekjeden som i fjor hadde størst vekst på økologisk mat. De fleste av oss kjøper økologisk fordi vi mener det er sunt.

Nye tall fra analyseselskapet Nielsen viser stor vekst for økologiske produkter i 2008. Til sammen handlet nordmenn økologisk for 890 millioner kroner, noe som utgjør en vekst på 30 prosent fra 2007.

 

En av kjedene som økte aller mest var Ultra, som melder om nesten doblet økologisalg.

 

– Den største delen av økningen kommer på grunn av vår satsing på økologisk brød fra våre egne ”Scratch-bakerier”, der alle ingrediensene som brukes til bakingen er økologiske. 90 prosent av alt vi selger i våre butikkbakerier i dag er økologisk. I tillegg ser vi at et bredere sortiment av økologiske varer i butikkene gjør at flere kunder handler slike varer hos oss, sier Kenneth Lindland, kategoriansvarlig i Ultra.

 

På økologirangeringen etterfølges Ultra av en annen kjede i NorgesGruppen, nemlig Meny, som økte sin omsetning med 23 prosent. På tredjeplass havner COOP Mega.

 

Kjøper for helsa

Halvparten av de som i dag handler økologisk, mener det er bedre for egen og familiemedlemmenes helse, kommer det fram i en årlig undersøkelse gjennomført av Eco Commerce.

 

– 47 prosent handler først og fremst økologiske produkter for sin egen helses skyld, ikke fordi dyrene har det bedre eller fordi det er miljøvennlig, selv om mange også legger dette til grunn, sier Lindland.

 

I undersøkelsen svarer 34 prosent at de handler økologisk for å unngå sprøytemidler, konserveringsmidler og kunstige tilsetninger, mens 31 prosent mener at økologiske produkter i tillegg er mer miljøvennlige.

 

Tror på større vekst

Lindland tror økningen i salg av økologiske produkter bare vil fortsette i årene som kommer. – Folks oppfatning av økologiske varer har endret seg noe i løpet av de siste årene. Før var media mer opptatt av hva du ikke fikk tak i, samt hvor mye dyrere det var, i dag har økologiske varer blitt en del av standardutvalget, sier han.

 

I tillegg tror Lindland at kjedens priskutt, der pris på økologiske varer har vært satt ned med opp til en fjerdedel, har bidratt til å få flere kunder til å velge økologiske varer.

 

Interessen for økologiske produkter har ifølge Lindland også økt blant produsentene. – Størsteparten av de økologiske tørrvarene vi selger i dag er importert, men vi har den siste tiden merket en økning i interessen for økologiske varer også fra norske produsenter, sier Lindland, som synes denne utviklingen er svært positiv.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Profilhuset Meny-Ultra, kategoriansvarlig, Kenneth Lindland, mobil 92 83 80 10

* Profilhuset Meny-Ultra, informasjonskonsulent Marianne Øiahals, tlf. 21 61 20 00, mobil 92 83 80 11.

 

Fem mest solgte økologiske varer i Ultra:

Bananer

Gulrøtter

Lettmelk

Lettrømme

Egg

Kilde:Ultra

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak brød3_web.JPG 29,80 kB (400x449)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Meny&Ultra, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.01.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS