presseticker

Skip to main content

Tidoblet luksusklokkesalget

  Publisert: 16.02.2011 07:30 - av  Henrik Arneberg
GULL OG.GUMMI:

GULL OG.GUMMI: – I løpet av 30 år har Hublot etablert seg som et av verdens mest eksklusive og etterspurte urmerker, sier Halvor Bjerke i Urmaker Bjerke. Foto: Jonas Bostrøm

 

Oslo: Med en snittpris på 120 000 kroner per armbåndsur har den sveitsiske klokkeprodusenten Hublot drevet god butikk siden merket for alvor slo i gjennom i 2004. Norges eneste Hublot-forhandler, Urmaker Bjerke, melder om økende interesse fra norske klokkeentusiaster.

Det 30 år gamle klokkemerket har hatt en eksplosiv vekst de siste sju årene. Siden 2008 har det årlige overskuddet vært større enn selskapets totalomsetning for hele 2004. Mye av æren for dette tilskrives selskapets sjef Jean-Claude Biver. Etter at han inntok direktørstolen i 2004 økte fortjenesten fra 150 millioner kroner til 600 millioner på to år. I 2010 var selskapets inntekt på 1,5 milliarder kroner.

 

Fester grepet om Europa

Urmaker Bjerke inngikk som første butikk i Norge et samarbeid med Hublot i 2010. – Vi har solgt Hublot siden oktober i fjor og merker at interessen for det eksklusive merket er stadig økende. Kundene er ofte bereiste nordmenn som har vært mye i utlandet og tar med seg klokketrender tilbake til Norge. Vi har i flere år fått forespørsler om å føre dette merket, sier daglig leder Halvor Bjerke.

 

Hublot har fått et godt fotfeste i Europa og selger per dags dato omlag 35 prosent av alle sine klokker her. Bjerke tror salget i Norge vil stige mye i årene fremover. – Til tross for at Hublot bare er 30 år gammelt, er det like etterspurt som urmerker med flere hundre år bak seg. Vi ser trendene i store deler av Europa og regner med å se en tilsvarende utvikling i Norge, sier han.

 

Gummi + gull = suksess

Halvor Bjerke forteller at det først og fremst er kombinasjonen av spesielle materialer som gjør klokken unik – og kostbar.

 

– Det hele startet med et gullur og en sort gummirem i 1980. Ideen ble latterliggjort av konkurrentene, men kundene derimot la sin elsk på det spesielle uret. Klokkene kombinerer keramikk, karbon, titan og gummi med tradisjonelle materialer som gull, platina, stål, diamanter og edelstener. Den dyreste klokken koster rundt sju millioner kroner, sier Bjerke.

 

180 000 solgte klokker

Hublot har solgt 180 000 klokker siden 1980, men etter at Jean-Claude Biver ble selskapets sjef har salgsvolumet økt betydelig.

 

– Han er en ekstremt innovativ forretningsmann som har fått til mye på kort tid. Selskapet satser nå tungt på etablering av flere egne fabrikker samtidig som det markedsføres både tyngre og bredere. Et godt eksempel på dette er at de er offisiell tidtaker under VM på ski i Oslo i år, sier han.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktperson:

* Urmaker Bjerke, butikkleder Karl Johansgate Aleksander Bjerke Opsahl, mobil 936 91 578

* Urmaker Bjerke, markedsansvarlig Lene Alfarrustad, mobil 993 20 198

* Urmaker Bjerke, daglig leder Halvor Bjerke, tlf. 23 10 36 00

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak _DSC4467.jpg 38,94 kB (6048x4032)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Urmaker Bjerke, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.02.2011 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS