Årets mest eksklusive klokketrender
Totalt 1892 utstillere fra 45 land viste fram sine nyeste, dyreste og mest eksklusive kreasjoner på messen Baselworld, som i år ble arrangert for 39. gang. Halvor Bjerke, som er daglig leder i urmakerkjeden Bjerke, har i 36 år lagt turen til det fornemme arrangementet – som en av få nordmenn.
Prislapp: 50 000 – 500 000,-
Den 160 000 kvadratmeter store messen er et mekka for alle klokkeentusiaster, men også et must for Bjerke og hans ansatte. De jobber hardt og mye under Basel-messen.
– En del av de mest eksklusive og unike urene har begrenset produksjon, og vi må være tidlig ute og bestille dersom vi skal få tak i de riktige modellene. Vi har en del faste kunder som sitter hjemme i Norge og sjekker messens klokkenyheter på nettet, deretter ringer oss direkte for å bestille, sier han.
Klokkene som bestilles ligger i prisklassen 50 000 – 500 000 kroner, og det er som regel Rolex, Patek Philippe, Breitling og Hublot som troner øverst på bestillingslisten.
Økte gullpriser – kreative løsninger
Bjerke tror mange nordmenn oppfatter klokkebransjen som konservativ og tradisjonsrik, noe han mener stemmer til en viss grad.
– Mange av kundene våre er samlere som ønsker å investere i noe klassisk og varig. Likevel har det skjedd store trend- og motemessige endringer de siste årene. Rolex har for eksempel gått fra å være meget konservativ til å lage nye modeller hvert år. I tillegg ser vi at flere merker kombinerer spesielle materialer i klokkene, noe som blant annet skyldes økte gullpriser, sier han.
Rødt gull, keramikk og gummi
Rødt gull er mye brukt i årets kolleksjoner, gjerne i kombinasjon med stål, keramikk eller gummi.. – Disse kombinasjonene gir en sterk kontrast og glød som passer spesielt godt til nordisk hud, sier Bjerke.
I år hadde enhver produsent en nyhet i keramikk. – Keramikk er et meget sterkt materiale som kan lages i nesten alle farger, men vi ser at sort og hvitt dominerer. I tillegg ser vi at retrotrenden fra 60- og 70-tallet også er på full fart tilbake, med enkel design og remmer, ikke lenker, opplyser urmakeren.
Størst ikke lenger best
I forholdet til størrelsen på uret har trenden lenge vært ”større og større”. Dette har nå flatet ut.
– Det ser ut som dagens nye klokker ikke øker vesentlig i størrelsen. Herreur er nå cirka 40-45 millimeter og dameur fra 30 til 38 millimeter. Det vi derimot registrerer er at stadig flere merker kommer med egenproduserte mekaniske urverk av topp kvalitet, sier Bjerke.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
* Urmaker Bjerke, daglig leder Halvor Bjerke, mobil 90 64 98 87
* Urmaker Bjerke, markedsansvarlig Lene Alfarrustad, mobil 993 20 198
* Rolex Explorer II. Kommer i ny utgave med mer utstyr. Leveres i 42mm i stål med sort eller hvit tallskive.
* Rolex Yacht Master II i 44mm. Modellen har tidligere bare vært laget i gull. Kommer nå i ny utgave i rosa gull og stål med keramikk bezel og hvit skive. Klokken har spesielle funksjoner for seiling.
* Rolex Daytona. Kronometer i 18 karat Everose gull med skinnrem og keramikk bezel.
* Tag Heuer Carrera 1887 med egetprodusert urverk. Kronograf i stål til herre. Retromodell.
* Patek Philippe Nautilus. Den første utgaven i denne serien for damer i stål med mekanisk selvtrekkende urverk.Bezel bestatt med diamanter.
* Breitling Cronomat GMT. En av de klassiske modellene som nå kommer i ny utførelse med en tilleggsfunksjon som gjør at man kan avlese to tidssoner.
Nye populære materialer:
* Keramikk kommer i alle farger og fasonger til alle merker. Alle farger kan lages, men det er sort og hvit som dominerer. Rolex, Hublot, Breitling.
* Klokkekasse i kobber ligner matt rosa gull som vil få en egen patina-finish. Panerai.



