presseticker

Skip to main content

Overrapportering gir dårligere ledere

  Publisert: 08.02.2010 07:00 - av  Henrik Arneberg

– Overrapportering kan føre til at mellomlederne havner i en skvis mellom toppledelsen og de ansatte, mener Jan Olav Brekke, forbundsleder i Lederne. Foto: Lederne

Oslo: Rapporteringsrutinene i landets bedrifter og organisasjoner styrer stadig mer av mellomledernes arbeidstid. Hver tredje leder mener de gjør en dårligere jobb som følge av mer rapportering, viser en undersøkelse gjort av arbeidstakerorganisasjonen Lederne.

Forbundsleder Jan Olav Brekke i Lederne mener resultatene tyder på mer detaljstyring ovenfra og at mellomledere havner i en skvis mellom toppledelsen og de ansatte.

 

Norsk Ledelsesbarometer er basert på svar fra 3150 medlemmer i organisasjonen Lederne. Her kommer det fram at én av tre norske ledere føler at de drukner i rapporteringsplikter.

 

– Toppledelse i Norge har beveget seg mot en filosofi der mest mulig styring er nøkkelen til å oppnå de målene man ønsker. Når et selskap velger en ledelsesform som hovedsakelig er basert på modeller og parametere, blir mellomlederne mindre synlige og får vist lite av sine lederkvaliteter, sier han.

 

Demotiverte og umyndiggjorte

Brekke tror overrapporteringsproblemet hovedsakelig gjør seg gjeldende i store virksomheter. Han mener dette kan bidra til umyndiggjorte og demotiverte ansatte. – Vi ser tendenser til et mer tayloristisk-orientert menneskesyn, der alle har spesialiserte oppgaver som skal rendyrkes. Dette er skremmende, sier han.

 

Nøkkelen til å skape en vellykket arbeidsplass ligger ifølge Brekke i å være synlig og vise lederkvaliteter i alle bedriftens ledd. – Rapportering er nødvendig i store selskaper, men benyttes i altfor stor grad som et styringsverktøy, understreker han.

 

Forbundslederen får støtte av Alf Inge Stiansen i NLP Leadership. Han mener toppledelsen må gjøre en grundig vurdering av hvor mye rapportering som faktisk må til for å oppnå bedriftens mål. – I mange selskaper er det langt mer rapportering enn nødvendig, og mange mellomledere har havnet i en situasjon der de rapporterer seg i hjel, sier han.

 

Irriterende tidstyv

Både Brekke og Stiansen mener gode relasjoner og tillit er viktig for å skape optimale resultater i bedriften. – Det må være samsvar mellom ansvar og muligheten til å påvirke det du har ansvar for. Dessverre er situasjonen at mange mellomledere ikke får myndighet til å styre i forhold til det ansvaret de er tildelt, sier Brekke.

 

Stiansen i NLP Leadership mener det er viktig å forankre faktorene ledere måles på i hele organisasjonen. – Oppleves ikke det man måles på som relevant, blir resultatet at de ansatte ser på rapporteringen som en unødvendig og irriterende tidstyv, sier han.

 

Kontaktpersoner:

* Lederne, forbundsleder Jan Olav Brekke, mobil 982 88 861

* Lederne, kommunikasjonsleder Sverre Simen Hov, mobil 915 95 055

 

Fakta:

Om Lederne:

* Lederne ble stiftet i 1910 og er partipolitisk uavhengig.

* Lederne er Norges ledelsesorganisasjon. Drøyt 15 000 ledere og betrodde tekniske og merkantile ansatte på ulike nivåer i vel 1200 bedrifter har valgt Lederne som sin partner for individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

* Medlemmene er fordelt på sju regioner og 125 avdelinger.

 

Dette er Norsk Ledelsesbarometer:

* Norsk Ledelsesbarometer er en undersøkelse som sendes ut til alle Ledernes medlemmer via e-post.

* I 2009-undersøkelsen deltok 3150 av Ledernes medlemmer.

* Undersøkelsen er utført av De Facto kunnskapssenter for Lederne.

* Last ned hele undersøkelsen her: http://www.lederne.no/ledelsesbarometer

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Jan Olav Brekke feb 2010.jpg 135,28 kB (1772x2495)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Lederne, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 08.02.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS