Norske selskaper på topp 100-listen over Europas beste arbeidsplasser
Norske på topp. – Flere norske selskaper har forstått hvor det må satses for å oppnå best mulig resultater, mener Jannik Krohn Falck i Great Place To Work. Foto: Great Place to Work®
Undersøkelsen er gjennomført av rådgivings- og analyseselskapet Great Place to Work Institute. I år er selskaper med til sammen 1.5 millioner ansatte vurdert. Seks helnorske og seks internasjonale selskaper med kontorer i Norge sikret seg gode plasseringer på den prestisjetunge listen*.
De nasjonale bedriftene er Reitangruppen, Finn.no, Webstep, Kantega, Miles og Optimum. De multinasjonale selskapene med norske kontorer er Microsoft, Cisco Systems, McDonalds, SAS Institute, Accenture og Abbott.
Tillit og stolthet
Jannik Krohn Falck, administrerende direktør i Great Place to Work Institute, forteller at en plassering på topp 100-listen er viktig av flere grunner. – For det første er det en synliggjøring av at virksomheten verdsetter og investerer i medarbeiderne. Selskapene tror på at menneskene utgjør forskjellen og er viktige for å lykkes. For det andre bygger dette stolthet blant medarbeidere, sier han.
Falck forteller at de 100 beste selskapene har flere fellestrekk. – Medarbeiderne opplever at de blir gitt tillit og at de har tillit til arbeidsgiveren sin. I tillegg opplever de å bli involvert og gitt utviklingsmuligheter. Topp 100-selskapene kjennetegnes også av sterkt fellesskap og ansatte som opplever at selskapet går litt lengre enn forventet og investerer tid og ressurser i å bygge en sterk relasjon, sier han.
Nestleder Tor Hæhre i fagorganisasjonen Lederne mener det å være stolt av arbeidsplassen gir økt trivsel. – En arbeidsplass får et bedre renommé dersom de ansatte trives og markedsfører jobben sin overfor andre. Er du stolt av arbeidsplassen din, ser du også fram til å møte på jobb og gjøre en innsats. Trives du bidrar du også til god produktivitet og et bedre arbeidsmiljø, sier han.
Flere norske på topp
I årets undersøkelse er det flere norske virksomheter blant de 100 beste i Europa enn noen gang tidligere. Æren for dette mener Falck at ligger hos alle de virksomhetene som jobber hardt og systematisk for å bli enda bedre arbeidsplasser. Han mener stadig flere norske selskaper har forstått hvor det må satses for å oppnå best mulig resultater.
– De beste selskapene investerer ikke i ansatte og skaper gode arbeidsplasser for å være snille og for at medarbeiderne skal ha det moro. De investerer i kulturen og menneskene fordi de ser at dette er veien å gå for å lykkes. Selskapene som lykkes utkonkurrer andre når det gjelder lønnsomhet, vekst og innovasjon, i tillegg til at de har lavere sykefravær, sier han.
Hæhre i Lederne er enig. – Synlig ledelse, klare målsettinger og strategier, gode sosiale ordninger, fleksibilitet i arbeidet, ulike påskjønnelser for godt utført arbeid og positiv og kreativ rettledning når det motsatte skjer er viktige trivsels- og motivasjonsfaktorer som skaper tillit. Gode ledere oppnår troverdighet og skaper stolthet, sier han.
Kontaktperson:
* Great Place to Work® Institute Norge, administrerende direktør/Partner Jannik Krohn Falck, mobil 922 12 747
Europa topp 50 (små og mellomstore bedrifter, norske innslag)
Webstep (12. plass)
Kantega (18. plass)
Miles (21. plass)
Optium (34. plass)
Finn.no (49. plass)
Europa topp 25 (store selskaper, norske innslag)
Reitangruppen (25. plass)
Europa topp 25 (multinasjonale selskaper, kontor i Norge)
Microsoft (1. plass)
Cisco Systems (4. plass)
McDonalds (7. plass)
SAS institute (8.plass)
Accenture (14. plass)
Abbott (22. plass)