presseticker

Skip to main content

Karriereguru: Støttende ledere gir bedre resultat på bunnlinjen

  Publisert: 11.03.2016 07:30 - av  Henning Poulsen

HODER OG HJERTER. – Nøkkelen til kunnskapsøkonomien sitter i medarbeidernes hoder. Det er opp til ledelsen å kombinere hode med hjerte. Da skapes lojalitet til bedriften, sier Kevin D. Monroe i lederutviklingsselskapet X Factor Consulting. Her med HR-direktør Solfrid Skilbrigt i Sopra Steria. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

JUBEL. En tallrik delegasjon fra Sopra Steria poserer med 2. plassen fra Great Place to Work. HR-direktør Solfrid Skilbrigt nummer fem fra venstre.

Forholdet til nærmeste leder er en av de viktigste faktorene for at medarbeidere trives på jobben. Halvparten av alle som frivillig sier opp stillingen sin gjør det for å komme seg vekk fra sjefen.

Å sette medarbeiderne i sentrum har blitt et ledelsesmantra på mange arbeidsplasser både i Norge og internasjonalt.

 

– Den aller viktigste faktoren for trivsel og inspirasjon på jobb er forholdet til nærmeste overordnede. Folk avslutter ikke arbeidsforhold. De avslutter forhold til dårlige ledere, sier karriereguru Kevin D. Monroe fra det amerikanske lederutviklingsselskapet X Factor Consulting.

 

Han viser til en undersøkelse blant 7000 arbeidstakere i USA. Om lag halvparten av disse oppga at de har levert minst én oppsigelse på grunn av misnøye med sjefen.

 

Betaler seg på bunnlinjen
Monroe var hovedforedragsholderen på årskonferansen til prosjektlederinstituttet PMI Norway Chapter denne uken. Her snakket han om sitt hjertebarn, «Servant Leadership», eller tjenerledelse på norsk. En tjenerleder legger ifølge Monroe sitt eget ego til side og gjør alt for å spille sine medarbeidere gode.

 

– Nøkkelen til kunnskapsøkonomien sitter i medarbeidernes hoder. Det er opp til ledelsen å kombinere hode med hjerte. Ved å investere i folk og vise at du respekterer dem, skaper du lojalitet til bedriften. Dette betaler seg på bunnlinjen. Flere studier peker mot at bedrifter som setter mennesker foran profitt er mer lønnsomme enn de som tenker omvendt, sier han.

 

I forbindelse med sin norgesvisitt denne uken har Monroe besøkt et av selskapene som havnet på pallen i denne ukens Great Place to Work-kåring. Konsulentselskapet Sopra Steria har blitt kåret til en av Norges ti beste arbeidsplasser hele ni år på rad.

 

– Alle medarbeiderne jeg har snakket med fremhever at kulturen er annerledes i dette selskapet enn andre steder de har jobbet. De forteller om flatere struktur og mindre byråkrati, at det legges opp til kunnskapsdeling og at lederne alltid er tilgjengelige for en prat. Dette er helt i tråd med tjenerlederfilosofien, sier han.


Faglig og personlig utvikling er nøkkelen

HR-direktør Solfrid Skilbrigt i Sopra Steria er enig med Monroes filosofi. Hun mener at noe av det viktigste man kan fokusere på er at de ansatte aldri slutter å lære. På torsdag denne uken ble det klart at Sopra Steria kom på andre plass blant de store selskapene i den årlige kåringen Great Place to Work.

 

– I dagens kunnskapsintensive arbeidsliv er du aldri ferdig utlært, uansett om du er tidlig i karrieren eller om du bare har noen år igjen til pensjonsalder. Faglig og personlig utvikling er nøkkelen til å skape engasjement, trivsel og lojalitet. Vi mener at en av grunnene til at vi har vært på toppen av Great Place to Work-listen over ni år er at vi er bevisst på denne betydningen og at vi har til rette lagt for det igjennom en rekke tilbud til de ansatte. Støttende lederskap er også en viktig faktor for å lykkes, sier Skilbrigt.

 

I 2015 ansatte Sopra Steria over 200 nye medarbeidere, og dette året skal ytterligere 200 på plass. I løpet av åtte år har konsulentselskapet firedoblet antall ansatte. Ifølge Solfrid Skilbrigt er det delekulturen i selskapet som holder de obligatoriske voksesmertene i sjakk.

 

– Alle med lederansvar hos oss har medarbeiderutvikling som ryggmargsrefleks. I tillegg til en rekke formelle programmer og tiltak legges det også til rette for nettverksbygging og kollegialt samvær på tvers av avdelinger og fagområder. Dette stimulerer til utvikling, deling av kunnskap og erfaringer, og forhindrer at det danner seg siloer og barrierer internt i selskapet. Delingskulturen er en sentral del av vår identitet, og det skal den fortsette å være, sier Skilbrigt.

(Pressenytt)

 

Bildetekster:

HODER OG HJERTER. – Nøkkelen til kunnskapsøkonomien sitter i medarbeidernes hoder. Det er opp til ledelsen å kombinere hode med hjerte. Da skapes lojalitet til bedriften, sier Kevin D. Monroe i lederutviklingsselskapet X Factor Consulting. Her med HR-direktør Solfrid Skilbrigt i Sopra Steria. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

 

JUBEL. En tallrik delegasjon fra Sopra Steria poserer med 2. plassen fra Great Place to Work. HR-direktør Solfrid Skilbrigt nummer fem fra venstre.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Sopra Steria, HR-direktør Solfrid Skilbrigt, mobil 905 51 086

* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616

 

Om Sopra Steria

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde proformaomsetning på 34 milliarder kroner i 2015.

 

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.

 

Les mer på www.soprasteria.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2016 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS