10 Oslo-innovasjoner får støtte
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi hovedstadsbaserte Northern Playground, Up Norway, Jelpr, KGK Norge, NF&TA, Vardehaugen og NKI Nettstudier.
Også KOK, Linstow og Innoarch mottar DIP-midler i år.
Til sammen får hovedstadsprosjektene nesten fem millioner kroner i støtte.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Northern Playground: Produksjon der kundene er
Lokal produksjon er bra både for miljøet og for lokalsamfunnet. Likevel lages mye av det vi kjøper langt unna. Northern Playground, et norsk klesmerke med bærekraft i forretningsmodellen, har en plan.
Tekstilproduksjon blir et naturlig fokus for innovasjonsprosjektet, som blant annet skal utforske hvilke muligheter som ligger i å sysselsette en gruppe som ofte strever med å komme seg inn på arbeidsmarkedet: innvandrerkvinner.
Med designbyrået EY Doberman på laget, vil Northern Playground utvikle en brukersentrert modell for lokalproduksjon, som er både økonomisk bærekraftig og ikke minst skalerbar. Prosjektet skal også utforske hvordan produsentene kan skape emosjonelle bånd med kundene sine – samt hvordan lokale verdikjeder kan bli mest mulig sirkulære.
Juryen mener prosjektet har et klart næringspotensial, både for Northern Playground og mote- og tekstilbransjen ellers.
«Prosjektet søker å overvinne eksisterende hindringer ved å utvikle strømlinjeformede prosesser, verktøy og rutiner som støtter en sirkulær verdikjede. Innovasjonen ligger i å innlemme lokal produksjon i butikkopplevelsen, noe som styrker de emosjonelle båndene mellom produsent, produkt og kunde. Ikke bare øker dette produktets verdi, men det fremmer også en bredere forståelse av bærekraftig
produksjon i samfunnet,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 600 000 kroner fra DOGA.
NKI Nettstudier: Hjelp til de studietrøtte
Tusenvis av stillinger står tomme fordi vi mangler folk. Samtidig hopper mange av utdanningen sin. Slik går samfunnet glipp av mye kvalifisert arbeidskraft, mener NKI Nettstudier.
Nå går nettstudieaktøren inn i en tverrfaglig innovasjonsprosess sammen med Comte Bureau for å forstå hvorfor studenter dropper ut – og finne ut hvordan flere kan motiveres til å fullføre studiene.
Ved å få flere til å fullføre studieløpet, vil den nasjonale kunnskapsmangelen bli mindre. Samtidig vil flere studenter få gode og meningsfulle jobber.
Juryen uttaler at prosjektet er viktig og nyskapende, med høy formidlingsverdi og stort næringspotensial.
«Med en brukerdrevet tilnærming, kan dette prosjektet sette en ny standard for digital utdanning. Ved å øke gjennomføringsgraden, vil prosjektet bidra til å redusere kompetansegapet i Norge, spesielt i mindre sentrale strøk, samtidig som det styrker NKI Kompetanse som en ledende utdanningsinstitusjon,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 470 000 kroner fra DOGA.
NF&TA: Leve arbeidstøyet!
Det eksisterer en bruk-og-kast-kultur for arbeidstøy både hos private og offentlige virksomheter her til lands. Bevisstheten rundt reparasjon, vask, gjenvinning og ombruk er jevnt over lav.
NF&TA er næringsklyngen for tekstilbedrifter i Norge. De ønsker å etablere et statlig rammeverk for sirkulære arbeidsklær, som kan brukes i offentlige anskaffelser. På den måten vil det bli enklere å få på plass et velfungerende system som forlenger klærnes levetid.
Ved hjelp av Reform Projects skal NF&TA samle brukerinnsikt fra partnerbedrifter og andre aktører. Med på laget er også Statens vegvesen, som bare siden juni 2023 har samlet inn seks tonn kassert arbeidstøy. Disse har blitt til fyllmasse i bordplater. Fremover kan slike plagg i stedet settes i stand og brukes om igjen.
Juryen er imponert over prosjektet «Fra lineært til sirkulært arbeidstøy», og kaller det et forbilde i tekstilindustrien.
«Prosjektet representerer en betydelig innovasjon i en sektor som tradisjonelt har vært preget av lineære prosesser. Ved å bruke tjenestedesignmetodikk til å kartlegge brukerbehov og utvikle bærekraftige løsninger, kan prosjektet sette en ny standard for sirkulær økonomi i både offentlig og privat sektor,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 400 000 kroner fra DOGA.
Vardehaugen: Vil hjelpe småarkitektene
93 prosent av landets arkitektkontorer har mellom 1 og 5 ansatte. Samtidig blir de største stadig større. De mindre kontorene strever med lav og ustabil inntekt, og mangler ofte kompetanse på forretningsdrift.
Vardehaugen, et forholdsvis lite arkitektkontor i Oslo, ønsker å slå et slag for sine småsøsken. Med hjelp fra Grape og Designit vil de først undersøke hvorfor inntektene er så lave i de mindre arkitektkontorene. Deretter går prosjektet over i en utviklings- og uttestingsfase, der arkitektene i Vardehaugen vil prøve ut prototyper i sitt daglige arbeid.
Det er håp om at prosjektet skal munne ut i produkter og løsninger som kan øke inntjening og lønnsomhet i bransjen. Takket være et samarbeid med bransjeorganisasjonen Arkitektbedriftene, vil kunnskap, verktøy og nyvinninger fra prosjektet deles med arkitektkontorer rundt om i landet.
Juryen påpeker at prosjektet retter seg mot områder som tidligere har vært dårlig utnyttet i arkitektbransjen, som tidligfaseinnovasjon og brukermedvirkning.
«Utforskning av kundereisen og sluttbrukerens opplevelse av arkitekttjenester er avgjørende for utviklingen av nye produkter. Bruken av eget kontor som testarena for idéutvikling viser en sterk vilje til innovasjon. Ambisjonen om å dele funn og verktøy med andre arkitekter kan bli et viktig bidrag til bransjens utvikling,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 400 000 kroner fra DOGA.
KGK Norge: Vil fikse reparatørens utfordringer
Uten en hær av mekanikere på hjul som drifter utstyr og maskiner, kan konsekvensene bli dramatiske for norsk infrastruktur og verdiskapning. Samtidig strever denne bransjen med synkende rekruttering, mange helseplager, dårlig kjønnsbalanse og problemer med bærekraften.
Nå skal KGK Norge og Pivot Industridesign prøve å løse disse problemene. I et tverrfaglig designprosjekt skal de studere mekanikeres hverdag og virke, særlig innenfor helse, miljø, sikkerhet og kvalitet.
Lykkes de med innovasjonsprosjektet, kan fremtidens feltservicemekanikere rekrutteres fra et mye bredere lag av befolkningen, arbeide på en mer bærekraftig måte og stå lenger i arbeid.
Juryen ser store muligheter i prosjektet, og trekker fram hvordan det kan være med på å introdusere fagområdet industridesign inn i en tradisjonell bransje som er nødt til å tenke nytt for å takle fremtidens utfordringer.
«Identifiseringen av problemer som kan løses med nye produkter og løsninger, i tillegg til eksportpotensialet og muligheten for utvikling og produksjon i Norge, vurderes som særlig verdifulle aspekter ved prosjektet. Kartleggingen kan danne et datasett med stor egenverdi, en viktig del av prosjektet som kan skape langsiktig verdi og innsikt for bransjen,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.
Jelpr: Motiverer unge ledige
Om lag én av ti ungdom og unge voksne er verken i jobb, utdanning eller opplæring. Samtidig bruker staten milliarder på vikarbyråer, og de fleste bedrifter mangler arbeidskraft.
Rekrutteringsplattformen Jelpr ønsker å finne ut hvordan de kan motivere personer som har falt utenfor arbeidslivet til å komme i jobb igjen. Jelpr mener at midlertidige oppdrag både kan redusere ledigheten på kort sikt og gi arbeidsledige praktisk erfaring, mestringsfølelse og en mulighet til å prøve ut arbeidsevnen sin.
Sammen med designbyrået Sikt skal de undersøke utfordringene arbeidsledige står overfor, særlig i møte med NAV og andre instanser.
Denne innsikten skal kombineres med en bedre forståelse av behovene til arbeidsgivere og andre interessegrupper. Målet er en skape en helhetlig og innovativ tjeneste som bidrar til at flere kommer i arbeid.
Juryen konstaterer at prosjektet går løs på komplekse utfordringer knyttet til ledighet og utenforskap, samtidig som det også kan levere verdier til arbeidsgivere.
«Næringspotensialet er betydelig, da prosjektet kan posisjonere Jelpr som en foretrukket partner for rekruttering på tvers av bransjer, både nasjonalt og internasjonalt. Ved å utvikle en plattform som reduserer kostnader og effektiviserer prosessene for bemanning, kan prosjektet sette en ny standard for hvordan teknologi kan koble arbeidskraft med behov i markedet,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 580 000 kroner fra DOGA.
Up Norway: Sømløs reiseportal
Hvert år skreddersyr Up Norway tusenvis av norgesferier av høy kvalitet. Samtidig ser de et behov for å arbeide mer effektivt. Medarbeiderne må jobbe på tvers av flere systemer og kanaler. I snitt tar hvert salg 10 timer å fullføre.
Derfor ønsker Up Norway å samle all relevant informasjon i én portal som kan brukes av både reisende, medarbeidere og partnere. For at denne portalen skal kunne fungere for alle relevante målgrupper, setter Up Norway nå i gang en brukersentrert designprosess ledet av Opening Hours Studio.
Up Norway anslår at deres reisespesialister kan jobbe opptil 20 prosent raskere med det nye, helhetlige systemet på plass.
Juryen roser prosjektet for å ha en klar problemstilling, og tror det kan levere klare gevinster til mottakeren.
«Utviklingen av en reiseportal er et logisk neste steg for Up Norway. Dette prosjektet har potensial til å sette en ny standard for skreddersydde reiseopplevelser, samtidig som det forbedrer effektiviteten og konkurranseevnen til Up Norway,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 250 000 kroner fra DOGA.
66 prosent flere søkte i år
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* INNOARCH (Haavind og Comte), Henrik Taubøll, mobil 98 86 08 10, h.tauboll@haavind.no
* Jelpr AS, Christian Reitan, mobil 91 18 60 34, christian@jelpr.no
* KGK Norge AS, Ole-Martin Lundefaret, mobil 41 18 54 61, ole-martin.lundefaret@kgk.no
* KOK AS, Kristin Lorange, mobil 98 60 32 49, kristin@koknorge.no
* Linstow AS, Benjamin Barth, mobil 40 22 20 44, benjamin.barth@linstow.no
* NF&TA, Linda Refvik, mobil 93 01 49 50, linda@nfta.no
* Northern Playground AS, Jo Egil Tobiassen, mobil 91 88 68 77, jo@northernplayground.no
* NKI Kompetanse AS, Martine Ellingsen, mobil 93 87 45 23, martine.ellingsen@intendiagroup.com
* Up Norway AS, Kristian Færden Haanes, mobil 40 00 12 00, kristian.haanes@upnorway.com
* Vardehaugen, Håkon Matre Aasarød, mobil 95 18 82 15, hakon@vardehaugen.no
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
Vardehaugen03.jpg 7,52 MB (7474x5037)
Jelpr Haakon Ølmheim og Christian Reitan - foto Jelpr.jpg 2,15 MB (2987x3584)
Vardehaugen01 foto Vardehaugen.jpg 6,26 MB (7419x4999)
Northern Playground butikk-løkka-05593.jpg 852,17 kB (1500x1977)
NKI - prosjektteam i arbeid - foto Terje Borud.jpg 5,51 MB (4500x2531)
NFTA brukte plagg foto Statens vegvesen.jpg 2,25 MB (3024x3993)