presseticker

Skip to main content

Oslos badstuer, boligkrise og byggeprosjekter får innovasjonsstøtte

  Publisert: 21.10.2024 08:30 - av  Henning Poulsen

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

Foto: KOK

De vil løse Oslos boligkrise, åpne byens anleggsplasser og eksportere hovedstadens flytende badstukultur til resten av verden. Nå får de DOGA-støtte for å bruke designmetodikk til å tenke nytt.

Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi KOK, Lindstow og Innoarch.

 

Til sammen får de nesten 1,3 millioner kroner i støtte.

 

– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Vil få verden med på badstubølgen

Flytende badstuer har tatt Oslo og Norge med storm. For tusenvis av nordboere gir de livskvalitet, helse, lokale naturopplevelser og ikke minst fellesskap med andre badstuentusiaster. 

Nå vil den oslobaserte badstuaktøren KOK eksportere denne tradisjonen til Europa og USA. For å komme så langt, må de flytende badstuene først gjennom en designreise. Selv om dagens badstuer er populære, har de nemlig fremdeles en vei å gå når det kommer til bærekraft, skalerbarhet og tilgjengelighet. 

Sammen med Eker Design skal KOK derfor ta i bruk designdrevet innovasjon. Tidligere har selskapet utformet tilbudet utfra hvordan de tror brukerne vil ha det. Nå skal de samskape på lag med brukerne og andre aktører. Lykkes de, kan det hende resten av verden snart hopper på den norske badstubølgen. 

 

Ifølge juryen har prosjektet kraft til å etablere KOK som en global merkevare i badstunæringen.  

«Gjennom å involvere brukere og interessenter, sikter prosjektet mot å forbedre brukeropplevelsen og øke den sosiale bærekraften. Bedre fasiliteter kan tiltrekke nye kunder og øke betalingsviljen, noe som vil øke omsetning og lønnsomhet. Ved å utvikle et konsept som kan tilpasses internasjonale markeder, åpner prosjektet for eksponentiell vekst,» står det i juryuttalelsen. 

Prosjektet får 700 000 kroner fra DOGA. 

 

Nye grep mot boligkrisen

Boligkrisen i Oslo driver prisene på leiligheter og hus i været. Samtidig står mange næringsbygg tomme. Likevel er det sjelden næringsbygg faktisk ombygges til boliger – i stedet går vi den ressurskrevende og lite bærekraftige veien om riving. 

Advokatfirmaet Haavind innser at det i dag virker enklere og billigere å rive bygg enn å søke om bruksendring. I samarbeid med designbyrået Comte Bureau skal de derfor bruke designmetodikk for å kartlegge og forstå de juridiske og tekniske hindringene som ligger i veien for ombruk av næringsbygg i hovedstaden. 

Prosjektet skal bli en arena for dialog mellom eiendomsbransjen, myndighetene og fageksperter. Innsikten fra dette initiativet skal brukes til å utforme strategier som gjør det enklere og raskere å omstrukturere næringsbygg til boliger.

 

Juryen mener prosjektet «Haavind x Comte» kan revolusjonere arbeidet med bærekraftig byutvikling.

 

«Ved å kombinere juridisk ekspertise med designmetodikk, tar prosjektet en systemisk tilnærming til utfordringen, med mål om å utvikle løsninger som kan påvirke fremtidens lovverk og praksis. Med høy formidlingsverdi og et betydelig næringspotensial, vurderes prosjektet som svært verdifullt. Det kan også posisjonere Haavind som en ledende aktør innen omstrukturering og eiendomstransaksjoner,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

Vil skape byliv på byggeplassen

De fleste byggeplasser stenger omverdenen ute. På Adamstuen i Oslo er det annerledes. Her åpner man portene og inviterer byen inn, slik at bygningsmassen kan tas i bruk mens Den gamle Veterinærhøgskolen fremdeles er under utvikling.

 

Nå ønsker Linstow å utforske hvordan nabolaget kan aktiveres mens byggingen pågår. På Adamstuen samarbeider Linstow med Oslobygg om å transformere og videreutvikle Den gamle Veterinærhøgskolen. De vil finne ut hvordan byliv som oppstår på området underveis i utviklingen kan opprettholdes.

 

Sammen med Æra vil de vil i løpet av prosessen involvere både egne leietakere og nabolaget omkring, i tillegg til strategiske samarbeidspartnere som Oslobygg, Nordic Neighbourhood Lab og Sintef Communities.  

 

Juryen tror prosjektet kan bli en modell for å skape levende nabolag under byggeprosesser, slik at områder kan modnes allerede mens de bygges.  

 

«Ved å bruke metodikk som tjenestedesign og adferdsdesign, søker prosjektet å etablere en bærekraftig og inkluderende bydel som balanserer grønn mobilitet, sosial inkludering og naturvern. Dette kan sette en ny standard for urban utvikling,» står det i juryuttalelsen. 

 

Prosjektet får 550 000 kroner fra DOGA. 

 

66 prosent flere søkte i år

Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.

 

– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* INNOARCH (Haavind og Comte), Henrik Taubøll, mobil 98 86 08 10, h.tauboll@haavind.no

* KOK AS, Kristin Lorange, mobil 98 60 32 49, kristin@koknorge.no

* Linstow AS, Benjamin Barth, mobil 40 22 20 44, benjamin.barth@linstow.no

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

Dette er Designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.10.2024 08:30
Teknisk løsning ZEVS AS