presseticker

Skip to main content

Ny undersøkelse bekrefter:

Norske bedrifter skjønner ikke et tweet

  Publisert: 06.08.2009 14:36 - av  Henning Poulsen

– Det ligger mange potensielle gevinster i å bruke sosiale medier på en gjennomtenkt måte, sier Mona Skaret, seniorrådgiver i Steria. Foto: Johnny Syversen / josy.no

Oslo: Bare 6 prosent av norske bedrifter bruker sosiale medier som blogger, Twitter og Facebook på en aktiv måte. – Mange har ikke satt seg godt nok inn i disse kanalene. Du kan godt si at de ikke skjønner et tweet, sier Mona Skaret i Steria.

En fersk undersøkelse Medialect har gjort for it-konsulentselskapet Steria avdekker at omkring 9 av 10 norske bedrifter og organisasjoner i liten grad benytter seg av sosiale medier som et strategisk virkemiddel. 100 it-sjefer fra store norske virksomheter deltok i undersøkelsen.

– Når vi vet at 1,6 millioner nordmenn bruker Facebook og flere hundretusener benytter for eksempel Twitter, MySpace og YouTube, så er det et paradoks at bare et fåtall norske bedrifter er til stede på disse arenaene, sier seniorrådgiver Mona Skaret i Steria.

Globalt benyttes sosiale medier av rundt to tredeler av alle internettbrukere, ifølge en måling fra analysebyrået Nielsen fra tidligere i år. Sosiale medier er nå den fjerde mest populære nettaktiviteten – foran personlig e-post – og tiden som brukes på sosiale nettsteder øker tre ganger raskere enn den totale tiden vi bruker på internett.

 

Ikke ”en ungdomsgreie”

I Steria-undersøkelsen kommer det fram at 73 prosent av norske bedrifter i svært liten grad har et strategisk forhold til sosiale medier, mens ytterligere 16 prosent svarer at de i ganske liten grad benytter slike kanaler. Bare 2 prosent bruker sosiale medier i svært stor grad, mens 5 prosent er usikre på hvordan sosiale medier blir brukt i deres organisasjon.

– Selvfølgelig er det en ærlig sak å si nei til sosiale medier etter å ha gått igjennom ulike løsninger og vurdert dem opp mot organisasjonens behov. Imidlertid er det dessverre mange ledere som ikke setter seg inn i tematikken, men i stedet avfeier sosiale medier som ”en ungdomsgreie” og bortkastet tid. Det er en gammeldags holdning som kan straffe seg, advarer Skaret.

Ifølge en måling gjort av amerikanske Cone i fjor høst forventer hele 93 prosent av brukere av sosiale nettsteder at også bedrifter og organisasjoner er til stede i disse kanalene. Nesten 6 av 10 sosiale nettstedbrukere oppgir i målingen at de har hatt kontakt med en eller flere bedrifter via sosiale nettsteder.

 

Naive ansatte og sinte kunder

En ting er at bedrifter går glipp av muligheten til profilering og markedsføring ved å ikke være til stede der mange nordmenn tilbringer mye av sin fritid. Sosiale medier kan også representere en trussel selv mot bedrifter som holder seg unna disse arenaene.

– Selv om en bedrift ikke er til stede på for eksempel Twitter eller Facebook, så kan du være sikker på at mange av bedriftens ansatte, kunder og leverandører er der. Det finnes mange eksempler på at tilsynelatende oppegående mennesker legger ut fortellinger om jobb og privatliv som kan sette arbeidsgiver i forlegenhet, påpeker Skaret.

Hun mener derfor det er nødvendig at flere arbeidsgivere setter seg inn i hva sosiale medier er, og oppretter klare retningslinjer for hvordan disse kanalene skal brukes.

– Det finnes også mange eksempler på at det dukker opp diskusjonsgrupper og forumer som handler om konkrete bedrifter. Disse opprettes gjerne av personer som står utenfor bedriften, for eksempel misfornøyde kunder. Så selv om man ikke bruker sosiale medier selv, er dette ingen garanti for at man ikke blir trukket inn på disse arenaene likevel, sier Skaret.

 

Dialog og kunnskapsdeling

Hun påpeker at det ligger mange potensielle gevinster i å bruke sosiale medier på en gjennomtenkt måte, ikke minst internt. – Det kommer stadig nye teknologiske løsninger som gjør det enkelt å chatte, blogge, finne informasjon og dele kunnskap med kolleger der og da – det være seg wiki-er, mikroblogging og andre dialogbaserte verktøy, forteller hun.

Mona Skaret tror likevel ikke bruken av sosiale medier i bedrifter vil øke nevneverdig før flere organisasjoner bestemmer seg for at alle ansatte skal jobbe sammen på en ny måte. Da må det tas strategiske beslutninger om å bruke tid og penger på nye løsninger, og også de ansatte må involveres for å sikre at alle forstår hvordan de skal bruke verktøyene.

– I noen tilfeller vil det være nødvendig å legge om innarbeidede rutiner for å få fullt utbytte. Det er da det blir virkelig krevende; Hvis du er vant til å jobbe med formuleringer og kommafeil i to dager før kolleger i naboavdelingen får se et notatutkast, kan terskelen for å legge ut et faglig innlegg på wiki-en være nokså høy, sier Skaret.

 

10 sosiale bud

Som hjelp til både arbeidsgivere og medarbeidere har it-konsulentselskapet Steria laget 10 bud for alle som ønsker å bruke sosiale medier. Budene inneholder både gode tips og et par viktige advarsler.

– De aller fleste vil ha nytte av å ha disse huskereglene hengende ved siden av datamaskinen, uansett om du er markedssjef for et stort selskap eller en vanlig privatperson, sier Mona Skaret.

(Pressenytt)

 

10 bud for bruk av sosiale medier:

1. Bruk sunt bondevett også i cyberspace, og utvis normal folkeskikk

2. Kast deg ut i debatten. Del med verden og verden deler tilbake.

3. Respekter andre og andres ulike meninger slik du vil at andre skal respektere dine meninger. Lær å ta imot kritikk, og vær saklig i din kritikk av andre

4. Forstå mediet du bruker. Sett deg inn i både de skrevne og uskrevne kjørereglene

5. Beskytt personlig og konfidensiell informasjon. Ikke legg ut privat innhold som ikke tåler å bli sett av en fremtidig arbeidsgiver. Du må også ha tillatelse før du publisere bilder av gjenkjennbare personer

6. Tenk deg om før du trykker på send-knappen. Det finnes ingen angreknapp.

7. Pass deg for svindlere. Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

8. Ikke glem hvem du er. Du er aldri 100 prosent privatperson når du uttaler deg. * Du vil alltid være en representant for den bedriften du jobber for i større eller mindre grad.

9. Vær konstruktiv og del innhold som har verdi. Det er nok informasjonsstøy og søppel der ute allerede

10. Respekter opphavsrett og kopibeskyttet materiale. Gi folk du låner innhold fra anerkjennelse, gjerne med lenker tilbake

FAKTABOKS

Dette er Steria:

Steria er blant de 10 største it-konsulentselskapene i Europa, med 20 000 medarbeidere i 16 land, inkludert 385 medarbeidere i Norge. Hovedtjenester er rådgivning, systemintegrasjon og drift. For mer informasjon: www.steria.no

Kontaktpersoner:

* Steria, seniorrådgiver Mona Skaret, tlf. 930 87 706

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Mona Skaret.jpg 1,63 MB (4644x3209)
Bilde - vedlegg til sak mona skaret web.jpg 8,63 kB (300x207)
Bilde - vedlegg til sak IS272-064 man and fence NEW web.jpg 29,25 kB (300x240)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 06.08.2009 14:36
Teknisk løsning ZEVS AS