Norske apper og regjeringsnettside får designutmerkelse
Onsdag ettermiddag mottok selskapet Play Magnus, NRK Super og Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde i forbindelse med Transform 2016, landets viktigste møteplass for arkitektur- og designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.
– Her har vi tre gode eksempler på hvordan design kan skape gode, intuitive og attraktive digitale løsninger. NRK Super-appen er like interessant og brukervennlig for barn som voksne. Regjeringens nye nettsted fjerner barrierer mellom folket og politiske prosesser. Appen til Magnus Carlsen åpner døren til sjakkidrettens rikholdige verden, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Både NRK Super og DSS er også nominert til prisen Design for alle, som deles ut senere på kvelden.
PlayMagnus: Kreativ og kritisk læring
Magnus Carlsen ønsket å øke folks interesse for og kunnskap om sjakk – og samtidig legge grunnlaget for en tilværelse etter toppidrettskarrieren. Resultatet, den svært populære appen PlayMagnus, kombinerer lek og læring på en måte som er fremmed i sjakkverden.
– Magnus har i lang tid brukt sjakk som et verktøy for å lære bort kritisk og kreativ tenking til folk i alle aldre. At vi nå får Merket for god design for PlayMagnus-appen viser forhåpentligvis at vi har lykkes med dette, og at vi kanskje samtidig har klart å få sjakken til å fremstå som noe som er gøy og kult, sier Kate Murphy, administrerende direktør i Play Magnus.
Hun forteller at hjertesaken til Magnus Carlsen er å få sjakken inn i klasserommene og i de tusen hjem. Derfor har han spilt oppvisningsspill mot kjendiser og statsledere og gjennomført stunt som blindesjakk mot flere titalls motstandere samtidig. Dette var likevel ikke tilstrekkelig for å nå sjakkgeniets målsetninger.
Enkel, modig design
I 2013 stiftet han selskapet Play Magnus. Designbyrået Making Waves ble samtidig engasjert for å skape et spill som kunne gi en ny opplevelse av sjakk og engasjere folk som ikke har spilt før.
– Helt fra begynnelsen var tanken vår å bruke enkle, modige designgrep for å skille oss fra alle andre sjakkapplikasjoner. Vi satt sammen et lite, tverrfaglig team som jobbet tett sammen gjennom hele utviklingen, sier Murphy.
Designerne begynte tidlig å lage prototyper som deretter ble utsatt for grundige brukertester. Resultater herfra ble tatt med videre i utviklingsarbeidet, blant annet forslag til hvordan veiledning og tilbakemeldinger kunne fungere bedre underveis i spillet. Selv i dag videreutvikles appen fortløpende ved hjelp av registrert brukeratferd.
– Folk har spilt sjakk i hundrevis av år, og det er bare så mange måter du kan vise et brett og 32 brikker på. Likevel føler jeg at Martin Holm i Making Waves tok sjakkopplevelsen til et nytt nivå. Som nordamerikaner har jeg stor respekt for enkelheten i skandinavisk design, og den har Martin klart å overføre til appen, sier Murphy.
700 000 nedlastinger
En av ideene til Play Magnus var å gi brukerne muligheten til å spille sjakk mot forskjellige utgaver av Magnus Carlsen, fra alderen 5 og opp til dagens verdensmesterutgave. Dette har blitt en spennende og personlig vri på vanskelighetsnivåene som følger med de mer generiske sjakkprogrammene som finnes på markedet. Det er også lagt mye ressurser i å få til typografi, farger og elementer på en måte som passer til en liten skjerm. Kontraster og lesbarhet følger krav til universell utforming, og strukturen er lagt opp mest mulig intuitivt, slik at det er enkelt å komme i gang.
Appen PlayMagnus ble lansert i det stille i App Store og Google Play i februar 2014, og takket være jungeltelegrafen ble den raskt lastet ned nærmere en halv million ganger. De siste månedene har beskjeden markedsføring løftet antall nedlastinger til om lag 700 000. PlayMagnus brukes også på flere skoler som del av undervisningen.
NRK Super: App lastet ned 800.000 ganger
Den opprinnelige appen for barnekanalen NRK Super var ikke en "native app", men pakket kanalens nettsider inn i et app-skall sammen med en videoavspiller. Den nye appen, som er en fullverdig app med skreddersydd design for iOS og Android, er blitt så selvforklarende at barn i alle aldre raskt forstår hvordan de skal bruke den og navigere seg frem til det de vil se.
– Målet var nettopp å skape en app skreddersydd for utålmodige barnefingre - et magisk sted der de finner innhold selv, som de digger og som de blir smarte av, sier Ensi Mofasser, digital designer i NRK.
NRKs eget designteam har stått for hoveddelen av utviklingen, men enkelte eksterne designere har vært involvert. Lars Kristian Flem, kreativ direktør i Bekk Consulting, er blant disse. Han forteller at det til dels var utfordrende å jobbe med en så bred målgruppe som barn fra to til 12 år.
– De har svært ulik modenhet når det gjelder stil og tone. Vi visste at spredningen på innholdet traff målgruppen, men vi ville unngå at de eldste barna opplevde designet som "barnslig" og at de yngste opplevde det som vanskelig. Vi løste det ved å fokusere på innholdet gjennom bilder, minimere behovet for menynavigasjon og la alle barna gi designet et personlig uttrykk gjennom farger og illustrasjoner. For å styrke egen merkevare og gi følelsen av en magisk verden har vi også brukt animasjoner, sier Flem.
Stor suksess
Muligheten til å kontrollere hvilket innhold barna kan se er noe mange foreldre etterspør. NRK valgte en løsning der foreldrene selv, i dialog med barna, kan fjerne innhold etter aldersgrense.
Arbeidet har båret frukter. Den gamle NRK Super-appen var populær med 1,1 millioner ukentlige besøk. De nye appen er blitt NRKs mest populære med hele 2,6 millioner besøk hver uke. Appen er lastet ned 800.000 ganger, og har fire av fem stjerner i App Store og Google Play.
– Vi tar brukeropplevelse, tilgjengelighet og god design på alvor. Derfor er det en utrolig stor ære å få en anerkjennelse som Merket for god design, sier Heidrun Reisæter, medieutviklingssjef i NRK.
Regjeringen.no: Utdatert nettside ble demokratisk problem
Siden 1995 har Norge vært én av få nasjoner med ett samlet nettsted for regjeringen og alle departementene. Imidlertid begynte disse sidene, som gjennomgikk større moderniseringer i 2000 og 2007, å bli både gammeldagse og upraktiske. De tilfredsstilte heller ikke nye krav til universell utforming. Noe måtte gjøres.
– Regjeringen.no skal være hovedkilden til informasjon fra regjering til befolkningen, og derfor er det svært viktig at den er oversiktlig og forståelig for brukere med svært varierende kunnskapsnivå og datainnsikt, sier Petter Thorsrud, seniorrådgiver i informasjonsforvaltningsavdelingen ved Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS).
En grundig innsiktsfase avdekket at gamle regjeringen.no egentlig bare fungerte tilfredsstillende for såkalte ekspertbrukere, altså de som kjenner politiske prosesser og terminologi. For befolkningen forøvrig var nettstedet ikke et godt sted å orientere seg om politiske prosesser, og det stimulerte i hvert fall ikke til økt demokratisk deltakelse.
– Den gamle løsningen var utdatert både teknisk og visuelt. Sidene hadde store mangler når det gjaldt tilgjengelighet og brukeropplevelse, og det var påtrengende med en ny løsning som kunne dekke disse behovene, sier Thorsrud.
350 000 sider og 250 redaktører
DSS hentet inn ekstern hjelp fra Creuna og Making Waves i prosjektet. Strenge designprinsipper ble etablert tidlig i arbeidet: Det nye nettstedet skulle være lett å bruke med innhold tilpasset målgruppene, det skulle tilrettelegge for deltakelse i politiske prosesser og dessuten være enkelt å utvikle videre.
Regjeringen.no er et ekstremt innholdstungt nettsted, med over 350 000 enkeltsider og -dokumenter, noen mer enn 20 år gamle. Det har derfor blitt lagt ned stor innsats i å designe og utvikle gode søkefunksjoner og løsninger for lesing av lange dokumenter og håndtering av blant annet høringsrunder og saksganger.
Det måtte også tas hensyn til de over 250 publisererne, redaktørene og administratorene som jobber opp mot regjeringen.no. Derfor har løsningen fått et oppdatert publiseringsgrensesnitt som sparer tid og sørger for at innholdet som legges ut har en enhetlig utforming.
– Vi gjennomførte en rekke brukertester gjennom hele utviklingsfasen. Disse førte til mange forbedringer. Tilbakemeldingene fra både departementene og sluttbrukerne var gode, og løsningen scorer høyt når det gjelder universell utforming, sier Thorsrud.
Senker terskelen for politisk deltakelse
Nye regjeringen.no ble lansert i desember 2014, og er et radikalt forbedret nettsted med en moderne og seriøs fremtoning. Blant nyskapingene er en løsning for innsending av høringssvar som senker terskelen for folks deltakelse i politiske prosesser.
En ny video- og nett-tv-løsning gir departementene bedre mulighet til å vise fram sitt arbeid til befolkningen, mens et pedagogisk og vennlig formspråk gjør store mengder med innhold mer tilgjengelig. Alt av unødvendige grafiske elementer er blitt luket vekk, fontene er store og lettleste, og farger gjør det lett å finne fram i funksjoner og innhold. Løsningen fungerer dessuten på alle slags flater, fra smarttelefon til stor skjerm.
– Den nylanserte regeringen.se har mange av de samme visuelle og funksjonelle trekkene som vår løsning. Det tar vi som et kompliment. Vi er også svært stolte og glade over at vi belønnes med Merket for god design, etter at vi uten hell søkte om merket for 2007-inkarnasjonen av regjeringen.no, sier Thorsrud.
(Pressenytt)
* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879
* Play Magnus, administrerende direktør Kate Murphy, mobil 479 10 788
* NRK, profilsjef Cecilie Lyng, mobil 906 35 397
* Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon, seniorrådgiver i informasjonsforvaltningsavdelingen Petter Thorsrud, mobil 971 59 527
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016, tidligere Designdagen
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design
* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekster:
Play Magnus og Making Waves mottok Merket for god design for sjakkapplikasjonen PlayMagnus. Foto: Play Magnus
NRK og designere i Bekk mottok Merket for god design for ny NRK Super-app. Foto: NRK.
DSS, Making Waves og Creuna mottok Merket for god design for regjeringen.no. Foto: DSS
Merk:
Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:
http://doga.no/merket/interaksjonsdesign/nrk-super-app
http://doga.no/merket/interaksjonsdesign/regjeringen-no
http://doga.no/merket/interaksjonsdesign/playmagnus
Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottakerne her:
NRK SuperApp 2.jpg 2,13 MB (2950x1718)
regjeringen1.jpg 800,40 kB (1920x1080)