presseticker

Skip to main content

– Fremtiden vil skuffe deg

  Publisert: 28.01.2016 11:52 - av  Henning Poulsen

KONKURRANSEFORTRINN. – Ved å lage inkluderende løsninger for flere brukergrupper, får du også et konkurransefortrinn og økt omsetning, sier Onny Eikhaug i DOGA. Foto: DOGA

Oslo: Du kommer til å rive deg i håret over hverdagsteknologien i mange år fremover, ifølge norsk interaksjonsdesigner. Dårlig design og manglende brukerforståelse får skylden.

Med fremveksten av smarthus og hjemmeautomatisering kan teknologien bidra til å holde oss selvstendige og velfungerende langt inn i alderdommen. Men først må teknologene skjerpe seg og lage løsninger folk intuitivt kan forstå og benytte, og som er kompatible også med konkurrerende løsninger.

 

– Forbrukerteknologi skal handle om mektiggjøringen av enkeltmennesker, men i stedet er vi på vei mot noe helt annet. Vi nærmer oss en fremtid der hver og en av oss vil måtte velge om vi vil ha et Apple-hus eller et Android-hus, for å sette det litt på spissen. Du gifter deg med én leverandør og må bare krysse fingrene for at de vil utvikle gode, brukervennlige løsninger i årene fremover, sier Fredrik Matheson, interaksjonsdesigner i Bekk Consulting.

 

– Minner om en kontofon

Han spår en enorm forventningskollisjon når teknologiforbrukere som er vant med strømlinjeformede og intuitive mobiltelefoner blir stilt ovenfor dagens klossete og lite brukervennlige smartteknologi på hjemmemarkedet. Som eksempel bruker han en sikkerhetsløsning med kodelås som han nylig har fått installert hjemme.

 

– Den koster tusenvis av kroner, men har ingen skjerm, bare et talltastatur og en høyttaler. Den fungerer som en kontofon: du taster stjerne, firkant og tall for å programmere den. Trenger du å lage en ny låsekode eller slette en gammel kode, så husk polvotter, for tastaturet er på utsiden, høyttaleren er på innsiden og døren må stå åpen mens du krangler med låsen i vinterkulda, sier Matheson.

 

Han understreker at selve produktideen er genial – ingen nøkler å miste – men at brukeropplevelsen er begredelig.

 

– Du kan ikke engang se om døren er låst, og da blir det til at du ikke stoler 100 prosent på løsningen. Men nå er denne dyre dingsen boltet fast i huset mitt, så nå må vi leve med den i mange år fremover, sier Matheson.

 

Lanserer universell handlingsplan

På fredag denne uken er Fredrik Matheson blant foredragsholderne på en innspillskonferanse om hverdags- og velferdsteknologi som arrangeres av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Ikke mindre enn to statssekretærer og en statsråd har satt av tid for å delta på konferansen, som også blir åsted for lanseringen av regjeringens tredje handlingsplan for universell utforming.

 

Onny Eikhaug, programansvarlig for Design for alle ved DOGA, mener teknologiindustrien som helhet fremdeles ligger langt bak når det gjelder å lage brukervennlige løsninger. Dette skyldes i stor grad at mange løsninger utvikles for å møte behovene til en teoretisk gjennomsnittsbruker, noe som overser det faktum at ingen er gjennomsnittlig i ett og alt.

 

– Det er i forståelsen av menneskelig mangfold at potensialet for innovasjon er størst. Gjennom brukerinvolvering i design- og utviklingsprosesser ligger forutsetningene til rette for smartere, mer intuitive og mer relevante løsninger. Og ved å lage inkluderende løsninger for flere brukergrupper, får man også et konkurransefortrinn og økt omsetning, sier Eikhaug.

 

Må fjerne usynlige hindre

På en rekke andre områder i samfunnet har brukerfokusert design bidratt til at synlige og usynlige hindringer er fjernet, som for eksempel i det offentlige rom. Nå håper Eikhaug tiden har kommet til hverdagsteknologien.

 

– Det finnes altfor mange utilgjengelige og vanskelige løsninger der ute, og først når disse ryddes av veien kan vi begynne å snakke om det enorme potensialet som ligger i smarthus- og velferdsteknologi, som kommer alle til gode, sier Eikhaug.

(Pressenytt)

 

Les mer om innspillskonferansen om hverdags- og velferdsteknologi her: http://doga.no/arrangementer/innspillskonferanse-hverdags-og-velferdsteknologi

 

Kontaktpersoner:

* DOGA, programansvarlig Onny Eikhaug, mobil 992 92 500

 

 

Bildetekst:

KONKURRANSEFORTRINN. – Ved å lage inkluderende løsninger for flere brukergrupper, får du også et konkurransefortrinn og økt omsetning, sier Onny Eikhaug i DOGA. Foto: DOGA

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak onny_eikhaug2.jpg 10,88 kB (2736x1824)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 28.01.2016 11:52
Teknisk løsning ZEVS AS