presseticker

Skip to main content

Flere planlegger sosial fremtid

  Publisert: 26.01.2010 07:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Hver tredje norske virksomhet vil bruke sosiale medier aktivt innen to år, viser en ny undersøkelse. – I så fall er det på høy tid at de kommer ned fra gjerdet, sier Ole Johan Heum i Steria.

Blant landets største bedrifter og organisasjoner kommer 36 prosent til å bruke sosiale medier som et strategisk virkemiddel innen utgangen av 2012. Dette viser en undersøkelse Medialect har gjort for it-konsulentselskapet Steria blant norske 100 it-sjefer.

 

– Bevisstheten rundt sosiale medier har økt merkbart i bedriftene. Nå er ikke spørsmålet lenger ”Hva er dette?”, men heller ”Hvordan kan vi bruke dette?” Denne utviklingen har skjedd i løpet av bare noen måneder, sier Ole Johan Heum, som er leder for Sterias avdeling for samhandling i Norge.

 

I en tilsvarende undersøkelse før sommeren 2009 svarte 6 prosent av de norske it-sjefene at sosiale medier brukes som strategisk virkemiddel i deres bedrift. I høstens undersøkelse har andelen steget til 10 prosent. – Fremdeles et lavt tall, men vi forventer en tiltagende vekst i tiden fremover, understreker Heum.

 

Flest på Facebook

Samtidig kommer det fram at over en fjerdedel av de norske bedriftene i undersøkelsen allerede har en tilstedeværelse på Facebook, mens én av sju er på Twitter. 6 prosent bruker blogger, mens 14 prosent oppgir at de benytter andre sosiale verktøy.

 

– Det er viktig å ikke satse for bredt. Da blir du ikke i stand til å følge opp de tiltakene du iverksetter. Bruk heller sosiale medier for å møte avgrensede utfordringer og behov, sier Heum.

 

Han trekker fram Telenor som et eksempel. Etter å ha studert hvordan kundene bruker sosiale medier, har teleselskapet lansert egen kundeservice på Twitter.

 

– Sparebank1 på sin side inviterer kundene inn i idéprosessen. Ved hjelp av blogg kombinert med Twitter og Facebook får de sine kunder til å teste ut nye produkter og foreslå forbedringer, forteller Heum.

 

Anbefaler andre sosiale verktøy

Han mener bedrifter og organisasjoner bør unngå å lage en egen strategi for sosiale medier. – I stedet for å isolere disse kanalene i en egen strategi, bør sosiale medier heller knyttes opp mot virksomhetens eksisterende strategi, fastholder Heum.

Han mener den omfattende bruken av Facebook og Twitter har bidratt til at mange personer har lært seg tankesettet rundt sosiale media, men understreker samtidig at sosiale medier i arbeidslivet er langt mer enn Facebook og Twitter.

 

– Det finnes for eksempel et stort antall blogger og nettverk hvor man kan holde seg à jour og kommunisere med andre innenfor bransje og fag. Mange av disse er det bedrifter og bransjeaktørene selv som står bak, sier Heum, som også mener at sosiale medier har et stort potensial innen internkommunikasjon.

 

Finn.no er ifølge Heum et godt eksempel. Nettmarkedsplassen har hentet inspirasjon fra sosiale nettsteder til sitt egenutviklede system ”FinnOpp”, som skal stimulere til ideskaping hos selskapets egne ansatte.

 

– Det er heldigvis ikke nødvendig å utvikle systemene selv, for det finnes allerede en rekke verktøy som passer godt til virksomheter i både offentlig og privat sektor, for eksempel Yammer, SharePoint, Socialtext, Induct og Documentum. Disse kan bidra til å koble kompetanse og oppmuntre til dialog, forklarer han.

 

T-baneblogging

Det er heller ikke slik at sosiale medier er forbeholdt rene kunnskaps- og konsulentbedrifter. På den nye driftsentralen til T-banen i Oslo skriver de som styrer og overvåker trafikken små innlegg på bloggen hver gang det skjer en hendelse, fremfor å sende gule lapper og beskjeder til en informasjonsansvarlig. De som jobber med å løse problemet blogger også, slik at alle umiddelbart ser hva som skjer og hva som gjøres.

 

– På den måten unngås misforståelser og dobbeltarbeid, og hver enkelt medarbeider kan raskere ta fatt på sin del av jobben, enten det er å løse et teknisk problem, ringe politiet, sette inn flere folk der det trengs, eller informere passasjerene om forsinkelser i trafikken, forteller Heum.

 

T-banen har også gjort enkelte erfaringer med sosiale medier som Facebook og Twitter. Ifølge kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark i T-banen har det vært lett å komme i gang fordi teknologien er enkel. Samtidig krever det en del å følge opp på en skikkelig måte.

 

– Derfor går vi nå systematisk gjennom bruken av ulike kommunikasjonskanaler, både de etablerte og de nye. Som servicebedrift er det riktig å høste erfaring med sosiale medier, men vi må jevnlig ta en fot i bakken og finne ut hva som fungerer best for oss og for våre kunder, sier Rydmark.

 

Sperrer sosial tilgang

Parallelt med at stadig flere arbeidsplasser blir sosiale, tror Heum det vil komme en bølge av bedrifter som stenger helt for bruk av slike medier. Imidlertid blir denne mottrenden neppe noe annet enn en kuriositet for historiebøkene.

 

– Enkelte arbeidsgivere sperrer for Facebook på jobben, og jeg respekterer beslutningen dersom dette er en gjennomtenkt avgjørelse. Det er likevel smartere å innse at man ikke kan stoppe ansattes bruk av sosiale medier”, spesielt nå som disse tjenestene også begynner å bli tilgjengelige på mobiltelefonen, understreker Heum.

 

Han anbefaler i stedet at arbeidsgivere og arbeidstakere blir enige om klare kjøreregler for bruk av slike verktøy, – I dag trekker vi jo gjerne litt på smilebåndet av de bedriftene som på midten av 90-tallet sperret for internettbruk på arbeidsplassen, minner han om.

(Pressenytt)

 

Last ned Sterias 3-minutterguide for sosiale medier her: http://steria.no/index.gan?id=11004715&subid=0?link=3m_slmsm

 

Kontaktpersoner:

* Steria, avdelingsleder Ole Johan Heum, mobil 917 38 164

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084

* T-banen, kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark, mobil 957 46 742

 

 

FAKTABOKS

Dette er Steria:

Steria er blant de 10 største it-konsulentselskapene i Europa, med 19 000 medarbeidere i 16 land, inkludert 420 medarbeidere i Norge. Hovedtjenester er rådgivning, systemintegrasjon og drift. For mer informasjon: www.steria.no

 

Dette er Oslo T-banedrift

Oslo T-banedrift AS har ansvaret for drift, markedsføring og utvikling av T-banetilbudet i Oslo. Bedriften har over 70 millioner reisende og 520 ansatte.

T-banen innførte i oktober 2009 en driftsblogg for å dele kunnskap, drive effektiv trafikkstyring og yte bedre service til kundene. Bedriften har også prøvd ut mer kjente sosiale medier, som Facebook og Twitter, for å høste erfaring.

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak ole johan heum.jpg 638,62 kB (4724x3150)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.01.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS