Design inn i eldrekampen
Pensjonistforbundet er ikke som eldreorganisasjoner flest. I stedet for å klage og svartmale ønsker forbundet å være konstruktive og fremtidsrettede når de slåss for sine medlemmers rettigheter. Dessverre hadde tiden for lengst løpt forbi den gamle designprofilen deres, og gjorde at hele forbundet så utdatert ut.
– Design forteller mottakeren noe om avsender. Et helhetlig og stilrent design vitner om seriøsitet, pågangsmot og ansvar for beslutninger. Du lover noe gjennom designen. Ikke bare hva du står for, men også hva du får gjort, sier Harald Olimb Norman, generalsekretær i Pensjonistforbundet.
De unge ledet de gamle
Som sagt, så gjort. Pensjonistforbundet engasjerte Heydays, et ungt og nytenkende designbyrå. Og kombinasjonen mellom ungt og eldre skulle bli en stor suksess.
– Dette samarbeidet har vært helt enestående. Vi har vært trygge på hverandre fra første dag, og begge parter har hele tiden hatt et sterkt eierforhold til prosjektet. Heydays så fremover, tenkte nytt og var ikke var redd for å tråkke noen på tærne, noe som ble svært godt mottatt hos oss, sier Norman.
Hjertesakene inn i logoen
Den nye profilen ble laget i den partipolitisk nøytrale fargen oransje. For å løfte fram Pensjonistforbundets fire hjertesaker – trygghet, helse, økonomi og kultur – ble det laget en logo bestående av fire hjerter i en lenke. I trykksaker og på nett brukes illustrasjonsbilder av naturlige, positive eldre – ikke dystre elendighetsbilder eller glatte amerikanske byråbilder av eldre med brunkrem og tannbleking.
Pensjonistforbundet og Heydays mottok Merket for god design under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Utmerkelsen belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design.
Flere yngre eldre blir med
Pensjonistforbundet har nesten 200 000 medlemmer på landsbasis, men har et større naturlig frafall enn mange andre medlemsorganisasjoner. Derfor satser forbundet på å rekruttere de store etterkrigskullene med unge eldre som er i ferd med å nå pensjonsalder. Den nye profilen har blitt et viktig virkemiddel for å nå dette målet.
– Vi har allerede sett en effekt gjennom flere innmeldinger. Særlig yngre pensjonister har lettere for å melde seg inn nå, og det har blant annet med profilen å gjøre. Den understreker vår innovative, fremtidsrettede eldrepolitikk, og reflekterer livskraften og initiativevnen hos landets over 750 000 pensjonister, sier Norman.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling ligger her: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
Bildetekst:
SPREKE PENSJONISTER: Heydeys hjalp Pensjonistforbundet med å fornye sin visuelle profil. Nå har de fått Merket for god design. Foto: Mathias Fossum/Heydays
Kontaktpersoner:
* Pensjonistforbundet, generalsekretær Harald Olimb Norman, mobil 957 51 439
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)