presseticker

Skip to main content

Tre innovative designprosjekter i olje og offshore

  Publisert: 03.12.2013 07:30 - av  Henning Poulsen

FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd. Her sammen med kollega Cathrin Blitzner Møller (t.h.). Foto: Jørgen Lie Furuholt

Oslo: Biota Guard skal overvåke miljøet på store havdyp ved hjelp av blåskjell. H.Henriksen Mek. Verksted vil sikre at rett person får rett informasjon under krevende offshoreoperasjoner. Stimline planlegger å revolusjonere brønnoverhalingsbransjen. Alle skal bruke design som innovasjonsverktøy.

Hvert femte nyskapingsprosjekt som får tildelt midler fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) i år kommer fra olje-, gass- og offshoresektoren. Nesten én,million kroner skal sikre at tre nyskapingsprosjekter får best mulig utgangspunkt helt fra starten.

 

– Tradisjonelt har ikke design stått spesielt sterkt i denne sektoren, men de siste årene har vi sett at bransjen virkelig har fått øynene opp for innovasjonspotensialet som ligger i designmetodikk. Ved hjelp av designere kan bransjeaktørene tenke nytt rundt kompliserte problemstillinger, noe disse tre prosjektene er levende beviser på, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd.

 

Følsomme blåskjell på dypt vann

Gründerbedriften Biota Guard har vekket betydelig oppsikt med sin biologiske teknologi for å måle utslipp ved oljeinstallasjoner til havs. Sensorene er nemlig levende blåskjell. I løpet av de siste fem årene har selskapet femdoblet antall ansatte og utløst opp mot 40 millioner kroner i investeringer til forskning og utvikling.

 

Nå kastes blikket mot dypere farvann. Behovet for overvåking i arktisk hav ned mot 500 meter øker stadig. Derfor har Biota Guard fått 350 000 kroner av Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å videreutvikle løsningen slik at den kan fungere i det røffe miljøet, og som skal åpne dører inn i olje- og gassindustri over hele verden. Biota Guard skal bruke interaksjonsdesignere og industridesignere for å utvikle konseptet helt fra bunnen. Arbeidet skal forankres i brukerinnsikt og tilbakemeldinger fra kunder.

 

Kritisk offshoreinformasjon

Offshoreoperasjoner utføres ofte under svært krevende forhold, og dersom noe går galt kan konsekvensene være alvorlige. Behovet for oversikt og tilrettelegging av informasjon er svært viktig for å kunne vurdere sikkerhet og gjennomførbarhet. Tønsbergselskapet H.Henriksen Mek. Verksted ønsker å utvikle nettopp et slikt verktøy, og får nå 300 000 kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) i støtte til idéfasen.

 

Designkompetanse skal brukes til å kartlegge situasjoner der brukeren trenger mer informasjon, samt definere hvilken informasjon som savnes. Denne kunnskapen skal deretter brukes til å utvikle et konsept som fanger opp relevant informasjon og formidler den til riktig mottaker i rett mengde, type og kvalitet. Konseptet skal være universelt nok til å kunne brukes i en lang rekke operasjoner til havs, til og med i antiterroroperasjoner.

 

Lengre levetid for oljebrønner

Store mengder verktøy sendes ned i dype oljebrønner, slik at personell kan gjennomføre kontroller og vedlikeholdsarbeid. Imidlertid har tiden lenge stått stille i brønnoverhalingsbransjen, og operatørmiljøene er ikke utformet med tanke på de som bruker dem. Dette ønsker Stimline å forandre på.

 

Nå har selskapet med hovedkvarter i Kristiansand og Calgary fått 350 000 kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å sammen med designere utvikle et avansert, modulbasert operatørmiljø. I prosjektet settes brukerens behov i sentrum, noe som skal gi en løsning som både er sikrere og mer brukervennlig. Mange gamle brønner kan få forlenget levetiden betydelig dersom løsningene for brønnoverhaling blir bedre. Et vellykket prosjekt kan derfor bety kraftig salgsøkning for Stimline.

 

7 millioner til 15 nyskapingsprosjekter

DIP ledes av Norsk Designråd. I alt 15 prosjekter over nesten hele landet mottar til sammen i underkant av sju millioner kroner fra DIP i 2013. Totalt er det blitt delt ut 32 millioner kroner til 84 prosjekter over en femårsperiode og nå begynner suksesshistoriene for alvor å komme.

 

I fjor mottok Oslo universitetssykehus DIP-midler til et pilotprosjekt som skulle få ned ventetiden for brystkreftpasienter. Tidligere denne måneden ble resultatet av dette banebrytende DIP-prosjektet presentert: Pasienter som tidligere har måttet vente i opptil 12 uker på å få time til diagnose, blir nå innkalt i løpet av 48 timer. Dette er en reduksjon i ventetiden på imponerende 90 prosent.

(Pressenytt)

 

Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-millioner-til-innovasjonsprosjekter-article25411-8849.html

 

Bildetekst:

FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd. Her sammen med kollega Cathrin Blitzner Møller (t.h.). Foto: Jørgen Lie Furuholt

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for DIP, Anita Cecilie Drabløs, mobil 918 20 249

* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer Skule Storheill, mobil 901 03 361

* Biota Guard, Bjørn Lingjerde, mobil 476 06 398

* H.Henriksen Mek. Verksted, Audun Ask Blaker, mobil 958 34 205

* Stimline, Mads Bjørnenak, mobil 917 98 316

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram (DIP):

* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).

* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge

* Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk hvor målet er å øke treffsikkerheten og øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.

* Gjennom å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen bidrar DIP til at nye produkter og tjenester gir økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.

* Siden første utdeling har hele 624 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 291 millioner kroner fra programmet.

* I løpet av fem år er det delt ut 32 millioner kroner til i alt 84 prosjekter.

 

Les mer på www.norskdesign.no/dip

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak foto anita og cathrin.jpg 20,81 kB (4308x2854)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 03.12.2013 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS