presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Hyller norske offshoreinnovasjoner

  Publisert: 16.03.2011 12:49 - av  Henning Poulsen
Oslo: Aptomar og Kongsberg Maritime står bak imponerende løft i offshoresikkerheten, mens Statoil imponerte hele oljebransjen på messen ONS 2010. Nå har alle tre fått tildelt det ettertraktede Merket for god design.

Aptomar fikk sammen med Kadabra Design tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utvikling av SECurus.

Samtidig har Kongsberg Maritime i Horten og byrået Halogen mottatt merket for instruktørapplikasjonen ”Kongsberg Offshore Vessel Simulator”, mens Statoil og Scandinavian Design Group fikk merket for førstnevntes fysiske og digitale tilstedeværelse på messen ONS 2010.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Aptomar: Offshoreinnovasjon

Offshoresikkerhet og opprydding etter oljesøl er dessverre et tidsaktuelt tema. Aptomar har utviklet et nytt taktisk samhandlingssystem som er i ferd med å sette en ny standard i bransjen.

 

SECurus lar båter, plattformer, fly og helikoptre samt landbaserte operasjonsrom kommunisere og dele informasjon i for eksempel en redningssituasjon eller ved en oljelekkasje. En stabilisert sensorplattform på toppen av båten gir god oversikt over situasjonen, og på broen er det tilgang til både levende bilder og kart med GPS-posisjoner.

 

Ny måte å tenke på

Det hele startet for rundt fire år siden med en forholdsvis enkel ide til en stabilisert lyskilde. Aptomar gikk i dialog med flere offshorekunder, blant annet Statoil, og fikk dermed en viktig innsikt i hvilke behov kundene hadde. – Det handler om å involvere de som faktisk skal bruke produktet ditt, fremfor å sitte på gutterommet og utvikle teknologifikserte produkter, påpeker gründer og deleier i Aptomar, Lars Andre Solberg.

 

Kadabra Produktdesign ble koblet inn, og har siden blitt en samarbeidspartner på flere prosjekter. – På den tiden hadde vi selv ingen designkompetanse, og vi lærte mye ved å se hvordan Kadabra tilnærmet seg problemstillingene. Det var rett og slett en helt ny måte å tenke på, forteller Solberg.

 

Ser tykkelsen på oljeflak

SECurus er dessuten første løsning på markedet som kan se tykkelsen på et oljeflak. – 90 prosent av oljen befinner seg på 10 prosent av flakets areal, men dette er ikke synlig med øynene eller andre sensorer. Når du skal rydde opp etter en lekkasje er det dermed helt håpløst å bare begynne et sted på måfå. Med vårt system er det enkelt å se hvor oljen befinner seg, og kjapt sette inn ressursene der de har mest effekt, sier Solberg.

 

Takket være SECurus har Aptomar raskt blitt verdens største leverandør av taktiske samarbeidsløsninger for opprydding av oljesøl, og selskapet er nå i en sterk vekstfase. I 2009 omsatte Aptomar for 11 millioner kroner. I 2010 steg omsetningen til 30 millioner, mens den i år beregnes å ende på 100 millioner kroner. Trondheimsselskapet ruster blant annet opp båter som driver med opprydding i Mexicogolfen.

 

Kongsberg Maritime: Små feilmarginer i offshore
Offshoreoperasjoner blir stadig mer kompliserte, og med små feilmarginer øker sjansen for å skade skip, utstyr og i verste fall mennesker. Med en nyutviklet applikasjon for treningsopplæring slår Kongsberg Maritime et sjøslag for offshoresikkerheten.
– Datasimulering er en trygg og kostnadseffektiv måte å øve på krevende operasjoner. I forkant av et vanskelig oppdrag kan du øke kompetansen, teste ferdigheter og drille prosedyrer på en sikker og effektiv måte. Går noe galt og utstyr for millioner ødelegges, så skjer dette bare i den virtuelle verden, sier Geir Lilje, produktrådgiver i Kongsberg Maritime.
Store datamengder
Kongsberg Maritime har levert skipssimulatorer til maritim industri i nærmere 40 år, og er i kontinuerlig dialog med markedet om treningsbehov. Da selskapet bestemte seg for å utvikle en ny fartøysimulator for trening på krevende offshoreoperasjoner, var det viktig å inkludere et brukervennlig instruktørverktøy.

 

– Vi behøvde et instruktørsystem som kunne håndtere de store mengdene med data som en såpass avansert simulator krever for å planlegge og gjennomføre for eksempel ankerhåndteringsøvelser, forklarer Lilje.
Unik brukervennlighet

Det nyutviklende instruktørsystemet er unikt i markedet fordi det har et Windows-grensesnitt som gjør det enklere og mer intuitivt å bruke. – Designbyrået Halogen har hjulpet oss med form, farge, funksjon og selve brukervennligheten i produktet. Utviklerne våre er dyktige programmerere, og sammen med designere fra Halogen har de klart å lage en operatørstasjon som er et generasjonsløft i simulatorsammenheng, konkluderer Lilje.

 

Statoil: Merkevarebygging på oljemesse

Oljemessen ONS i Stavanger er et svært viktig bransjearrangement der mange møtes og knytter varige relasjoner. Statoil ønsket å bli enda dyktigere til å kommunisere på denne og lignende arenaer. Resultatet ble et imponerende messesystem som har forsterket selskapets merkevare internasjonalt.

 

– Vi ville utnytte denne typen arrangementer enda sterkere som kommunikasjonskanal, både før, under og etterpå, og samtidig skape noe nyttig for deltakerne og hjemmesitterne, forteller Ole Gunnar Dokka, markedssjef i Statoil ASA.

 

Han forteller at nøkkelen til å lykkes med prosjektet var tett og intensivt samarbeid både internt i Statoil og med det eksterne designbyrået Scandinavian Design Group. En stor prosjektgruppe jobbet med å sy sammen en rekke aktiviteter og initiativer til å bli en helhetlig løsning.

 

Doblet nettrafikk

På ONS 2010 hadde Statoil en fysisk og digital tilstedeværelse som det var umulig å ikke legge merke til. Messesystemet gjorde det mulig for selskapet å synliggjøre sin merkevare og markedsposisjon i en rekke kanaler: berøringsskjermer, Statoils egen nettside og mobilnettside samt de sosiale nettdelingstjenestene YouTube og SlideShare.

 

– Vi har fått svært positiv respons både internt og eksternt. Trafikken på nettsiden vår har doblet seg siden oktober 2010 og YouTube-materialet vårt har blitt sett 3100 ganger, sier Dokka. Han forteller at løsningen ble gjenbrukt på en messe i Rio de Janeiro bare to uker etter ONS. Statoil jobber nå med å utvikle en ny versjon av løsningen som skal brukes ved fremtidige arrangementer.

 

I fjor mottok Statoil også Merket for god design, den gangen for selskapets nye profil og logo. Dokka er fornøyd med at selskapet nå har fått merket to år på rad. – Design er et essensielt og strategisk verktøy for å bygge merkevaren vår i alle markeder. Brukt riktig kan design kommunisere en tydelig og differensiert identitet og gi god synlighet på tvers av kanaler, landegrenser og kulturer, understreker han.

 

Statoil mottar Merket for god design i den nyopprettede kategorien ”Tjenester”, som går ut på hvordan design kan optimalisere brukeropplevelser.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

OFFSHORESIKKERHET I: Aptomar og Kadabra Design fikk Merket for god design for SECurus. Foto: Aptomar

 

OFFSHORESIKKERHET II: Kongsberg Maritime og byrået Halogen fikk Merket for god design for instruktørapplikasjonen ”Kongsberg Offshore Vessel Simulator”. Foto: Kongsberg Maritime

 

SUKSESS PÅ OLJEMESSE: Statoil og Scandinavian Design Group fikk Merket for god design for førstnevntes fysiske og digitale tilstedeværelse på ONS 2010. Foto: Statoil

 

Kontaktpersoner:

* Kongsberg Maritime, markedskoordinator Anne Voith, mobil 480 84 640

* Aptomar, CEO Lars Andre Solberg, mobil 414 34 542

* Statoil ASA, Head of marketing and channel strategy Ole Gunnar Dokka, mobil 902 15 376

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Følg direktesending fra Designdagen 2011 her: http://www.norskdesign.no

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 12:49
Teknisk løsning ZEVS AS