presseticker

Skip to main content

– Designsatsing hemmes av svak eksportstøtte

  Publisert: 01.06.2016 07:35 - av  Henning Poulsen

VIL HA EKSPORTUTVIKLING. – Et kortsiktig og lite visjonært virkemiddelapparat hindrer oss i å kappe inn forspranget til våre nordiske konkurrenter, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

STOR I USA. Lampen Acorn, designet sammen med Atle Tveit, er Northern Lightings bestselger i USA. Foto: Chris Tønnesen

MODULÆRT. Ope tok med sitt modulære hyllemøblement til ICFF. Foto: Marius Vervik

Oslo: Mens svenske og danske bedrifter mottar langsiktig eksportstøtte blir norske aktører avspist med småpenger, ifølge industrien. Det gjør at vi kanskje må vente lenge på neste norske eksporteventyr.

– Eksporttallene peker stødig oppover for norsk møbel- og interiørbransje, men i skandinavisk sammenheng er vi fremdeles minst. Et kortsiktig og lite visjonært virkemiddelapparat hindrer oss i å kappe inn forspranget. Derfor ønsker vi oss en norsk eksportutviklingsordning, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Krever langsiktig jobbing

Sundet understreker at mens internasjonale messer kan være en døråpner inn på internasjonale markeder for norske aktører, krever det langsiktig jobbing og mye tålmodighet for å slå igjennom i store møbelland som for eksempel USA.

 

– En dansk bedrift kan få mellom 25 og 50 prosent av kostnadene sine knyttet til eksportsatsing dekket av virkemiddelapparatet i Danmark i en treårsperiode. I Norge kan man kun få støtte i ett år. Dette er for kort periode til å lykkes. Det blir bare et skippertak, sier Sundet.

 

Også i vårt naboland i øst tenkes det nytt om eksport. I fjor høst lanserte Sveriges regjering en ny eksportstrategi og la samtidig 800 millioner friske svenske kroner i potten. Disse skal blant annet brukes til å stimulere små og mellomstore bedrifter til å satse på eksport, særlig til nye vekstmarkeder.

 

Etterlyser enklere støtteordninger

Da den viktigste møbel- og interiørmessen på USAs østkyst, ICFF, åpnet dørene i New York 14. mai, sto over 700 utstillere klare til å knive om oppmerksomheten til de drøyt 32 000 besøkende som besøkte messen. På den norske Insidenorway-standen var det kun tre bedrifter som stilte; belysningsinnovatørene Northern Lighting, møbelprodusenten VAD og designduoen Ope.

 

Markedssjef Stine Birkeland i Northern Lighting mener norsk eksportfokus i større grad bør omfatte ferdigvareindustrien.

 

– Myndighetene kan lære mye av Danmark, som for eksempel gir direkte økonomisk støtte for aktører som stiller ut produkter og merkevarer på internasjonale messer. Slike enkle støtteordninger tror jeg gir håndfaste resultater uten for mye byråkrati rundt prosessene, sier hun

 

Northern Lighting tok med seg ikke mindre enn ni produktserier til ICFF-messen. Blant disse finner vi Bell, Acorn, Unika og Moo, som alle selger ganske godt på det amerikanske markedet allerede.

 

– Det er et spennende og stort marked, men nokså fragmentert og komplisert å jobbe i. Derfor har vi alliert oss med en amerikansk distributør som har teknisk godkjenning, nettverk og erfaring. Så langt fungerer det godt - og de er med på å satse på oss videre for vekst blant annet gjennom ICFF og promotering av flere nye modeller, sier Birkeland.

 

Tok med klassiker og designnyhet

Stordal-baserte VAD tok med de to seriene Convair og ON over Atlanterhavet. Mens den første er en klassiker som opprinnelig ble lansert i 1972, er sistnevnte en elegant hvilestol av nyere dato.

 

– Dette er to modeller vi mener har et internasjonalt potensial og som er representative for den skandinaviske design stilen. VAD har deltatt på ICFF hvert år siden 2011, og dette har gitt oss salg i USA og Canada. Vi prøver nå med nye modeller som vi håper medfører økt salg på det amerikanske markedet. Møbelmarkedet i Nord-Amerika har vist en positiv utvikling, med økende interesse for nordiske møbler. Imidlertid ser vi at amerikanerne har litt andre preferanser når det gjelder for eksempel farger og komfort, sier administrerende direktør Håkon Vad.

 

Hyllemontering og kanelboller

Sammen med sin kollega Eirik Høvik Helgesen reiste Lars Urheim over til New York allerede en drøy uke før ICFF-messen åpner dørene. Årsaken er enkel: Merkevarebygging er viktig – og tar lang tid. Før messen hadde Ope slippfest på den nordiske kaffebaren og designbutikken Búðin i Brooklyn. Her monterte de to designerne sitt karakteristiske modulære møbelsystem foran et 100-talls gjester som fikk servert egenbakte kanelboller og nordiskinspirerte drinker.

 

– Amerikanere elsker skandinavisk design, men de elsker også «Made in USA». Ved å produsere alle platene til møbelsystemet i USA kan vi tilfredsstille begge disse behovene. Det gir oss et fantastisk salgsargument, sier Urheim.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

VIL HA EKSPORTUTVIKLING. – Et kortsiktig og lite visjonært virkemiddelapparat hindrer oss i å kappe inn forspranget til våre nordiske konkurrenter, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

 

STOR I USA. Lampen Acorn, designet sammen med Atle Tveit, er Northern Lightings bestselger i USA. Foto: Chris Tønnesen

 

MODULÆRT. Ope tok med sitt modulære hyllemøblement til ICFF. Foto: Marius Vervik

 

STRAMT OG BEHAGELIG. VAD fristet amerikanske kjøpere med hvilestolen On. Foto: VAD

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Industri Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

* Northern Lighting, markedssjef Stine Birkeland, mobil 971 56 158

* VAD, administrerende direktør Håkon Vad, mobil 901 02 709

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 01.06.2016 07:35
Teknisk løsning ZEVS AS