Verdifull bilapp kan vinne innovasjonspris
«Bil i Oslo» er Oslo kommunes offisielle app for parkering. Med denne appen slipper du unna tilleggsavgiften og betaler kun for den reelle tiden du har parkert bilen. Du blir varslet når p-tiden nærmer seg slutten, og kan forlenge perioden uten å stresse tilbake til automaten. I tillegg kan du enkelt bytte mellom betalingskort.
– Vi er veldig fornøyde med Bil i Oslo-appen. Den fungerer svært godt som en frittstående tjeneste til byens innbyggere, samtidig som den har sin naturlige plass i en større verdikjede for å håndtere biltrafikk i hovedstaden, sier Lars Sundberg, IKT-direktør med ansvar for utvikling og drift i Bymiljøetaten i Oslo kommune.
Opptil 12% flere brukere daglig
Siden myklanseringen tidligere i høst har appen blitt lastet ned over 4000 ganger på iPhone og Android, til tross for begrenset markedsføring. Sundberg forteller at antall daglige brukere av appen øker med mellom 7 og 12 prosent – hver dag!
– Den gamle appen var et rent parkeringsverktøy som ikke var godt nok. Og når ordningen med permanent beboerparkering er på plass vil det bli lengre avstand mellom p-automatene. Vi hadde derfor et stort behov for en ny digital løsning, samtidig som vi ønsket noe mer enn en ren p-app, sier Sundberg.
Sammen med konsulentselskapet Sopra Steria gikk etaten i gang med å designe og utvikle en brukervennlig og stabil applikasjon som både kunne gi bilister i Oslo umiddelbar merverdi og samtidig gjøre det enkelt å legge til nyttige tilleggsfunksjoner i fremtiden. Utviklingsarbeidet ble ferdigstilt i juni i år.
Skal selge oblater og varsle om måking
En versjon med salg av piggdekkoblat er under utvikling, og det planlegges å legge inn GPS-styrte varslingstjenester for snømåking og gatefeiing. I fremtiden kan appen kanskje også varsle om utfordrende kjøreforhold og peke brukeren til nærmeste ledige parkeringsplass.
Sundberg forteller at «Bil i Oslo» supplerer en rekke andre nyttige digitale tjenester rettet mot byens innbyggere. Som eksempel nevner han BYMelding, en app der privatpersoner kan rapportere alt fra hull i veien og påkjørte trafikkskilt til tette gatesluk og manglende gatebelysning direkte til Bymiljøetaten.
Fyrlyktprisen deles ut av Offentlig sektors dataforum, som representerer både statlig og kommunal sektor i Norge. 12 prosjekter ble nominert til årets fyrlyktpris, og tre av disse nådde opp til finalen: «Bil i Oslo» (Oslo kommune), «En skole for framtida» (Trondheim kommune) og «Når vannet truer – GIS finner flomvegene» (Rune Bratlie/ Nedre Eiker kommune).
Prisen deles ut på NOKIOS 2. november av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.
(Pressenytt)
Bildetekst 1:
Med appen «Bil i Oslo» slipper du unna tilleggsavgiften, blir varslet når p-tiden nærmer seg slutten, og kan forlenge perioden uten å stresse tilbake til automaten. Foto: Anne Marthe Bjørnulf Barton
Bildetekst 2:
– Bil i Oslo-appen fungerer svært godt som en frittstående tjeneste til byens innbyggere, samtidig som den har sin naturlige plass i en større verdikjede for å håndtere biltrafikk i hovedstaden, sier Lars Sundberg, IKT-direktør med ansvar for utvikling og drift i Bymiljøetaten i Oslo kommune.
Kontaktpersoner:
* Bymiljøetaten, pressekontakt Monica Thorud Olsen, mobil 984 71 309
* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616
Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde proformaomsetning på 34 milliarder kroner i 2015.
I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.
Les mer på www.soprasteria.no