presseticker

Skip to main content

Verdifull bilapp kan vinne innovasjonspris

  Publisert: 28.10.2016 06:55 - av  Henning Poulsen

Med appen «Bil i Oslo» slipper du unna tilleggsavgiften, blir varslet når p-tiden nærmer seg slutten, og kan forlenge perioden uten å stresse tilbake til automaten. Foto: Anne Marthe Bjørnulf Barton

– Bil i Oslo-appen fungerer svært godt som en frittstående tjeneste til byens innbyggere, samtidig som den har sin naturlige plass i en større verdikjede for å håndtere biltrafikk i hovedstaden, sier Lars Sundberg, IKT-direktør med ansvar for utvikling og drift i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Med «Bil i Oslo» har bilister i hovedstaden fått et svært nyttig verktøy for å unngå parkeringsstress og unødige avgifter. Nå kan appen vinne den høythengende Fyrlyktprisen 2016.

«Bil i Oslo» er Oslo kommunes offisielle app for parkering. Med denne appen slipper du unna tilleggsavgiften og betaler kun for den reelle tiden du har parkert bilen. Du blir varslet når p-tiden nærmer seg slutten, og kan forlenge perioden uten å stresse tilbake til automaten. I tillegg kan du enkelt bytte mellom betalingskort.

 

– Vi er veldig fornøyde med Bil i Oslo-appen. Den fungerer svært godt som en frittstående tjeneste til byens innbyggere, samtidig som den har sin naturlige plass i en større verdikjede for å håndtere biltrafikk i hovedstaden, sier Lars Sundberg, IKT-direktør med ansvar for utvikling og drift i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

 

Opptil 12% flere brukere daglig

Siden myklanseringen tidligere i høst har appen blitt lastet ned over 4000 ganger på iPhone og Android, til tross for begrenset markedsføring. Sundberg forteller at antall daglige brukere av appen øker med mellom 7 og 12 prosent – hver dag!

 

– Den gamle appen var et rent parkeringsverktøy som ikke var godt nok. Og når ordningen med permanent beboerparkering er på plass vil det bli lengre avstand mellom p-automatene. Vi hadde derfor et stort behov for en ny digital løsning, samtidig som vi ønsket noe mer enn en ren p-app, sier Sundberg.

 

Sammen med konsulentselskapet Sopra Steria gikk etaten i gang med å designe og utvikle en brukervennlig og stabil applikasjon som både kunne gi bilister i Oslo umiddelbar merverdi og samtidig gjøre det enkelt å legge til nyttige tilleggsfunksjoner i fremtiden. Utviklingsarbeidet ble ferdigstilt i juni i år.

 

Skal selge oblater og varsle om måking

En versjon med salg av piggdekkoblat er under utvikling, og det planlegges å legge inn GPS-styrte varslingstjenester for snømåking og gatefeiing. I fremtiden kan appen kanskje også varsle om utfordrende kjøreforhold og peke brukeren til nærmeste ledige parkeringsplass.

 

Sundberg forteller at «Bil i Oslo» supplerer en rekke andre nyttige digitale tjenester rettet mot byens innbyggere. Som eksempel nevner han BYMelding, en app der privatpersoner kan rapportere alt fra hull i veien og påkjørte trafikkskilt til tette gatesluk og manglende gatebelysning direkte til Bymiljøetaten.

 

Fyrlyktprisen deles ut av Offentlig sektors dataforum, som representerer både statlig og kommunal sektor i Norge. 12 prosjekter ble nominert til årets fyrlyktpris, og tre av disse nådde opp til finalen: «Bil i Oslo» (Oslo kommune), «En skole for framtida» (Trondheim kommune) og «Når vannet truer – GIS finner flomvegene» (Rune Bratlie/ Nedre Eiker kommune).

 

Prisen deles ut på NOKIOS 2. november av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

(Pressenytt)

 

Bildetekst 1:

Med appen «Bil i Oslo» slipper du unna tilleggsavgiften, blir varslet når p-tiden nærmer seg slutten, og kan forlenge perioden uten å stresse tilbake til automaten. Foto: Anne Marthe Bjørnulf Barton

 

Bildetekst 2:

– Bil i Oslo-appen fungerer svært godt som en frittstående tjeneste til byens innbyggere, samtidig som den har sin naturlige plass i en større verdikjede for å håndtere biltrafikk i hovedstaden, sier Lars Sundberg, IKT-direktør med ansvar for utvikling og drift i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

 

Kontaktpersoner:

* Bymiljøetaten, pressekontakt Monica Thorud Olsen, mobil 984 71 309

* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616

 

 

Om Sopra Steria

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde proformaomsetning på 34 milliarder kroner i 2015.

 

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.

 

Les mer på www.soprasteria.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak BYM_5505.JPG 9,53 kB (5760x3840)
Bilde - vedlegg til sak sundberg-6729-X2.jpg 5,07 kB (606x960)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 28.10.2016 06:55
Teknisk løsning ZEVS AS