presseticker

Skip to main content

Leverte trikk for alle – får inkluderende designpris

  Publisert: 16.01.2024 10:24 - av  Henning Poulsen

Sporveien med samarbeidspartnere går til topps i transportkategorien til Innovasjonsprisen for inkluderende design for Oslotrikken SL18. Foto: Daniel Jacobsen

Foto: Peter Gløersen

Foto: Sporveien

De har anskaffet en trikk som alle kan bruke, og har samtidig nær doblet kapasiteten. Nå mottar Sporveien og samarbeidspartnere pris når DOGA kårer Norges mest inkluderende design og arkitektur.

– Betydningen av inkluderende design og arkitektur kan ikke overvurderes. Hensikten med Innovasjonsprisen for inkluderende design er å løfte fram og hylle løsninger som fremmer mangfold og likeverd, og som gjør livet lettere for alle uansett utgangspunkt, sier seniorrådgiver i Jannicke Hølen i DOGA.

 

Totalt 10 prisvinnere skal nå konkurrere om hovedprisen, selveste Innovasjonsprisen for inkluderende design, som deles ut 24. januar. Blant tidligere vinnere finner vi Vipps, sightseeingbåten Vision of the Fjords og St. Olavs Hospital.

 

Oslotrikken SL18: Trikk for alle

Til tross for smale midtganger, trange dører og trappetrinn mellom vogngulv og plattform, var Oslos gamle trikker høyt elsket av mange. Likevel hadde tiden løpt fra trikkeparken, og en fornyelse var nødvendig.

 

Allerede i 2009 begynte Sporveien arbeidet med å oppgradere og utvide trikketilbudet i Oslo.

 

Målene som ble satt, var ikke akkurat beskjedne: Passasjertallet skulle dobles, totalkostnadene skulle ned og hele trikketilbudet måtte være universelt utformet. Trikken skulle bidra til byliv og økt mobilitet. Samtidig skulle både passasjerene og Sporveien-ansatte bli mer fornøyde.

 

Med designhjelp fra Ruter og Designit, gikk Sporveien i gang med å anskaffe de nye trikkene. Designdrevet innovasjonsmetodikk og bred brukermedvirkning spilte en sentral rolle i prosjektet.

 

En rekke interesseorganisasjoner ble rådført, og også byens mangfoldige befolkning ble involvert i alle faser av trikkeanskaffelsen. Det ble også trikkens ansatte, blant andre trikkeførere, renholdere, serviceteknikere og billettkontrollører.

 

Alt dette gav uvurderlig innsikt. Som en del av en svært omfattende prosess bygget designerne blant annet pappmodeller av interiøret i fullskala. Disse ble testet i en rekke scenarier. Dermed ble det enklere å ta riktige valg for å skape en fullgod trikkereise for alle.

 

Etter sju års arbeid kunne endelig den nye Oslotrikken SL18 debutere i bybildet.

 

Trikken byr på en rekke inkluderende og innovative løsninger som kommer alle til gode, som flere og bredere dører, trinnløs tilkomst og romslige inngangspartier. Hele trikkegulvet ligger på ett nivå, noe som gjør at alle reisende, med alt fra barnevogner og rullestoler til ski og trillekofferter, enkelt kan bevege seg i hele vognen.

 

Kapasiteten er nesten doblet ved å kombinere større innvendig plass og mer effektiv av- og påstigning, med flere og lengre trikker i trafikk.

 

Nå mottar Oslotrikken SL18 Innovasjonsprisen for inkluderende design i kategorien transport. Juryen berømmer Sporveien og de andre aktørene for å ha tenkt universell utforming fra dag én i anskaffelsen.

 

«Oslos foretrukne reisealternativ er nå universelt utformet. Bruk av profesjonell designkompetanse på tvers av designdisipliner og i nært samarbeid med interne og eksterne interessenter, har gitt trikkene et helhetlig design tilrettelagt for byens mangfold,» skriver juryen.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

Sporveien med samarbeidspartnere går til topps i transportkategorien til Innovasjonsprisen for inkluderende design for Oslotrikken SL18. Foto: Daniel Jacobsen

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge (DOGA), seniorrådgiver Jannicke Hølen, mobil 905 62 909

* Sporveien, kommunikasjonsrådgiver Cathrine Wilhelmsen, mobil 476 43 543, epost cathrine.wilhelmsen@sporveien.com

* Designit, kommunikasjonsansvarlig Josephine Simonsen, mobil 958 37 526, epost josephine.simonsen@designit.com

 

Innovasjonsprisen for inkluderende design

* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

* Er DOGAs design- og arkitekturpris for mangfold, likeverd og universell utforming.

* Går til virksomheter, arkitekter og designere for nyskapende og inkluderende løsninger som bidrar til et mer likestilt samfunn

* Prisen deles ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produktdesign, grafisk design, møbel- og interiørdesign tjenestedesign, informasjons- og interaksjonsdesign, og unge talenter. Sistnevnte er helt ny kategori i år for studenter og nyutdannede designere og arkitekter.

Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen, selveste Innovasjonsprisen for inkluderende design.

* Scandic Oslo Airport vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital. I 2017 var det Vision of the Fjords som gikk til topps. I 2020 gikk prisen til Vipps.

* Blant tidligere kategorivinnere finner vi blant annet Bybanen i Bergen, NRK TV, Vindmøllebakken bofellesskap, Skatteetaten, Finn.no, nye Flytoget, Hamaren naturpark, Kolonial.no, Aftenposten junior, Blanke Ark valgsystem, Stovnertårnet, YR.no og Hardanger Bestikk.

* Frem til og med 2020 het prisen Innovasjonsprisen for universell utforming.

 

Mer informasjon: https://doga.no/innovasjonsprisen

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.01.2024 10:24
Teknisk løsning ZEVS AS