presseticker

Skip to main content

Verft fra Gloppen fikk prestisjepris i 2011:

Jakter etter flere maritime suksesshistorier

  Publisert: 10.05.2017 10:38 - av  Henning Poulsen
For seks år siden ble Brødrene Aa priset for sine inkluderende hurtigbåter. Siden den gang har verftet brukt sin universelle båtbyggerkompetanse til å vinne tunge kontrakter i utlandet. – Det er avgjørende for fremtidens verdiskaping at alle kan delta i samfunnet vårt. Derfor er denne prisen så viktig, sier likestillingsminister Solveig Horne.

Sykehuskorridorer der alle finner fram. Nettsider som alle forstår. Ferger som alle kommer seg av og på. Fortauskanter som alle kommer seg over. Syltetøyglass alle kan åpne. Stemmeskjemaer som alle kan bruke. I et universelt utformet samfunn kan alle delta på like premisser, uansett hvilket utgangspunkt de har. Det er det god økonomi i.

 

Senere i år skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut for tredje gang. Frem til fredag 12. mai er det mulig å nominere kandidater til prisen, som har til hensikt å løfte fram de mest innovative og brukervennlige produktene, tjenestene og omgivelser som finnes i Norge. Programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA) ønsker seg så mange nominasjoner som mulig.

 

– Absolutt alle – både fagpersoner og vanlige borgere – kan komme med nominasjoner. Vi vet det allerede finnes hundrevis, kanskje tusenvis, av gode, inkluderende løsninger i Norge innenfor alle tenkelige områder. Ved å løfte fram de beste og mest innovative av disse, håper vi å inspirere enda flere til å satse på universell utforming, sier Eikhaug.

 

Inkluderende båter fra Sogn og Fjordane til Kina

I 2011 vant verftet Brødrene Aa, rederiet Norled, tidligere Tide Sjø, og transportselskapet Kolombus, som da het Rogaland Kollektivtrafikk, transportkategorien innen Innovasjonsprisen for universell utforming for sine inkluderende hurtigbåter.

 

– Prisen har hjulpet oss med å ta en posisjon i markedet som en leverandør med faglig kompetanse til å levere på kravene til universell utforming. En av erfaringene vi har gjort oss er at det ikke koster mer å ta slike hensyn, så lenge de kommer med allerede på tegnebordet, sier Tor Øyvin Aa, administrerende direktør i Brødrene Aa.

 

I kjølvannet av prisen har verftet i Gloppen sikret seg oppdrag også utenfor Norge. Selskapet har blant annet levert universelt utformede passasjerbåter som nå går mellom flyplassen i Hong Kong og fastlandet.

 

Sjøen for alle

Da hurtigbåtene i Ryfylke gikk ut på anbud i 2007, var et av kravene fra oppdragsgiver Rogaland Kollektivtrafikk FKF at de nye båtene skulle være universelt utformet.

 

Og det ble de nye katamaranene fra verftet Brødrene Aa blitt til gangs. Alt ble lagt tilgjengelig på ett dekk, uten trapper eller terskler som hindrer fri ferdsel ombord. Byggematerialer og tekstiler var allergivennlige, og taktile skilt skulle gjøre det lettere for synshemmede å orientere seg. Teleslynger sørget for at passasjerer med høreapparat får med seg alt som sies over skipets høyttaler. Kioskene fikk disker i ulik høyde, toalettene ble ekstra store. Og dette var bare noen av de universelle grepene som er tatt.

 

Løsninger alle tjener på

Ifølge juryleder John Arne Bjerknes, til daglig partner i arkitektselskapet Nordic, skiller en universell utformet løsning seg fra tradisjonelle hjelpemidler ved at de fungerer bedre for alle, ikke bare brukere med funksjonsnedsettelser. Som eksempel nevner han den tidligere forhatte og fryktede selvangivelsen.

 

– Den nye skattemeldingen er utformet slik at hvem som helst skal kunne levere den. Innovasjonen ligger i at den er tilgjengelig og forståelig, og at du ikke bruker dagevis på kompliserte utregninger. Resultatet er noe vi alle tjener på, sier jurylederen. Skatteetaten fikk Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien interaksjons- og informasjonsdesign i 2014.

 

Innovasjonsprisen for universell utforming har blitt delt ut av DOGA siden 2011 på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD), som koordinerer regjeringens satsing på universell utforming. Prisen deles ut i åtte kategorier, og hedrer oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

VIL HA INKLUDERENDE PROSJEKTER. (f.v.) Onny Eikhaug i DOGA, statsråd Solveig Horne og juryleder John Arne Bjerknes ønsker forslag til landets mest inkluderende innovasjonspris. Foto: Arash Nejad/NyeBilder.no (Vennligst svar på denne meldingen for å få tilsendt dette bildet. Vi har problemer med vårt publiseringssystem i dag)

 

MARITIM EKSPORTSUKSESS. Hurtigbåtene i Ryfylke vant Innovasjonsprisen for universell utforming, kategori transport, i 2011. Rederiet Brødrene Aa har brukt suksessen til å få fotfeste i blant annet Kina. Bildet er fra 2011.

 

 

FAKTABOKS: Innovasjonsprisen for universell utforming

* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).

* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.

* Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.

* Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital.

* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, YR.no og Hardanger Bestikk.

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500

* Juryleder John Arne Bjerknes, mobil 900 86 186

* Barne- og likestillingsdepartementet, kommunikasjonsrådgiver Ida Wullum-Lindberg, mobil 980 46 671

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 10.05.2017 10:38
Teknisk løsning ZEVS AS