presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Holder seg på veien med god design – SPERREFRIST TIL KL 18.00 I DAG

  Publisert: 15.04.2015 07:50 - av  Henning Poulsen

Lobster Trailers og Odd Thorsen A/S mottok Merket for god design for tilhengeren Lobster GP 20/25. Foto: Frode Sandbech

Gjensidige Forsikring og Agens fikk Merket for god design for sin nyutviklede øvelseskjøringsapp. Foto: Tonic Studio

Oslo: Gjensidige Forsikrings nye mobilapp gir sikrere unge sjåfører på veien. Lobster Trailers nyskaping revolusjonerer den sidrumpa norske tilhengerbransjen. Nå hedres de med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Gjensidige Forsikring og Lobster Trailers den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg imot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Gjensidige Forsikring: Øvelse gjør mester

Jo mer øvelseskjøring, desto bedre sjåfører og dermed også bedre forsikringskunder. Derfor har Gjensidige Forsikring i en årrekke lokket unge, vordende sjåfører og deres foresatte med forsikringsfordeler dersom de øvelseskjører minst 2000 kilometer før de tar lappen. Imidlertid var den papirbaserte ordningen tungvint og lite brukt. Nå har tilbudet blitt til den første appen av sitt slag i Norge.

 

– Da vi søkte etter et par hundre testsjåfører til førlanseringen av appen Gjensidige Øvelseskjøring, meldte 4000 sin interesse. Dette viser at tjenesten treffer svært godt i målgruppen, forteller fagansvarlig Jens Jore.

 

Intensjonen bak den gamle øvelseskjøringstjenesten til Gjensidige var god. Ved å stimulere til mye privat øvelseskjøring – såkalt mengdetrening – ville flere unge bli trygge sjåfører. Imidlertid var tjenesten kun tilgjengelig som et papirskjema. Dette appellerte ikke akkurat til en digitalt erfaren målgruppe.

 

Visualiserer hver kilometer

Derfor ønsket forsikringsselskapet å gjøre tjenesten tilgjengelig i et format målgruppen bærer med seg hele tiden, altså som en mobilapplikasjon. Designbyrået Agens ble hentet inn for å lage en app som kunne gjøre det enkelt for unge sjåfører å logge og holde oversikt over kjøreturene. Sammen med Gjensidiges egne fagfolk lagde de en applikasjon der målet – 2000 kilometer – fungerer som utgangspunkt og gulrot for brukeren.

 

Underveis visualiseres delmål i form av kjente kjøredistanser som Oslo-Trondheim. Hver tur må signeres av en ledsager direkte på skjermen, og når målet om 2000 øvelseskjørte kilometer er nådd sendes kjøreloggen digitalt til Gjensidige Forsikring.

 

Kobler nytte og insentiv

Juryen roser applikasjonen: «Gjensidige Øvelseskjøring er en nyskapende tjeneste som kombinerer nytteelementer og økonomiske insentiver. Den lar unge mennesker logge og dokumentere egen øvelseskjøring, blant annet ved bruk av kart, GPS og gyro. Fine overganger, effekter og detaljer øker forståelsen og senker terskelen for å ta tjenesten i bruk. Løsningen kommuniserer Gjensidiges profil på en effektiv måte», står det i juryens kjennelse.

 

– Vi har som mål å være Nordens mest kundeorienterte forsikringsselskap. Det må vi bevise gjennom de løsningene og tjenestene vi tilbyr kundene våre. At vi nå får Merket for god design viser at vi har lykkes med å lage en øvelseskjøringsløsning som ligger helt i forkant, sier Jens Jore.

 

Lobster Trailers: Endevender gammel stålkasse

Mens bilparken i Norge har endret seg mye de siste 20 årene, kan ikke det samme sies om tilhengere for bil. Vi kjører fremdeles rundt med de samme grå og uniformerte stålkassene. Lobster Trailers, en fersk produsent fra Kongsvinger, ønsket å tilføre det sidrumpa tilhengermarkedet litt sårt tiltrengt innovasjon.

 

– De fleste tilhengerne på markedet lages av produsenter som startet som mekaniske verksted, og det merkes på sluttproduktet. Den typiske varetilhengeren består av galvaniserte stålplater som knekkes for å skape sidevegger og lemmer. De fremstår som tekniske produkter som ikke tar særlig hensyn til form eller prøver å nå nye brukergrupper. Det ønsket vi å gjøre noe med, sier prosjektleder og designer Halvor Thorsen. Han jobber i Odd Thorsen A/S, som er deleier i Lobster Trailers.

 

Unngår teknisk utseende

Sammen med sine kolleger gikk han i gang med å utvikle en ny serie med tilhengere med form og funksjoner tilpasset både moderne biler og moderne bileiere. Aluminium ble valgt som materiale, både fordi det veier lite og er lett å forme, og fordi det er et holdbart materiale som enkelt kan gjenvinnes.

 

– Målet var å nå nye brukergrupper. Vi skjønte at vi måtte ha et produkt som både ser enkelt ut å bruke og som faktisk er enkelt å bruke. Ved å integrere for eksempel lykter og skjermer i formen unngår vi at tilhengeren ser komplisert og teknisk ut, forklarer Thorsen.

 

Stødig «hard-top»

En nyvinning er lokket på tilhengeren, på fagspråk kalt «hard-top». Det er svært solid og tåler stor vekt, slik at man kan frakte ting som ikke får plass i selve hengeren. Lokket kan åpnes og lukkes uten at det virker ustøtt, selv med vekt på lokket.

 

Tilhengerserien Lobster GP 20/25 ble lansert høsten 2013, og har fått mye oppmerksomhet i aviser og bilblader. Tilhengerne har blitt særlig populære blant folk med en aktiv livsstil. Blant tilhengerens ihuga tilhengere finner vi tidligere toppalpinist Kjetil André Aamodt.

 

– Det er deilig å slippe å ha masse tunge ting i bilen eller på taket. Jeg har nesten alltid Lobster-en med på langturer, og merker knapt at den er der. Den ble fylt opp med skiutstyr til juleferien til Hafjell, og i sommerferien skal vi bruke den til å få med alle syklene våre, sier Aamodt.

(Pressenytt)

 

* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Gjensidige Forsikring, fagansvarlig – Merkevare, Jens Jore, mobil 990 26 811

* Odd Thorsen A/S, designer Halvor Thorsen, mobil 980 93 855

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Lobster Trailers og Odd Thorsen A/S mottok Merket for god design for tilhengeren Lobster GP 20/25. Foto: Frode Sandbech

 

Gjensidige Forsikring og Agens fikk Merket for god design for sin nyutviklede øvelseskjøringsapp. Foto: Tonic Studio

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2015 07:50
Teknisk løsning ZEVS AS