presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Rydder i kjøkkenskuffen og restaurantjungelen

  Publisert: 27.04.2016 19:20 - av  Henning Poulsen
Oslo: Per Finne Industridesign har laget en allsidig kjøkkenkniv som henviser den sløve knivsamlingen din til skraphaugen. Aftenposten har på sin side ryddet opp i Oslos spisejungel. Nå mottar de begge Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Per Finne Industridesign og Aftenposten den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde i forbindelse med Transform 2016, landets viktigste møteplass for arkitektur- og designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Per Finne er en av Norges aller fremste designere innen sitt felt. Nå har han lykkes i å tenke helt nytt om hva en kniv skal og bør være. Dette er et solid stykke industridesign som forhåpentligvis finner veien inn på mange kjøkken både nasjonalt og internasjonalt, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Per Finne: – Du trenger bare én kniv

Vær helt ærlig nå! Hvor mange sløve kjøkkenkniver i ymse størrelser og fasonger har du liggende hjemme? Som du aldri bruker? Den anerkjente produktdesigneren Per Finne har valgt å ta tak i problemet. Han har laget en kniv, Umami Santoku, som passer til alt.

 

– Det eneste du egentlig trenger er én god kniv som du tar vare på og holder skarp, ikke en kjøkkenskuff full av sløve, ukurante kniver. Nest etter hånden er kniven den viktigste redskapen du har på kjøkkenet, og et godt redskap gir en bedre opplevelse. Og det er nettopp dette matlaging skal være: En god opplevelse, sier Per Finne.

 

I flere år har Finne båret på ideen om å lage den perfekte allbrukskniven til kjøkkenet. Han har i en årrekke samarbeidet med produsenter som Hardanger Sylvplett, men denne gangen valgte han å arbeide helt selvstendig.

 

Form og funksjon på knivseggen

Underveis i designprosessen lot han både profesjonelle kokker og glade kjøkkenamatører teste ut prototyper av kniven, og innspillene deres ble tatt med videre i prosessen. Det ble viktig å utforme kniven på en måte som tok hensyn til alle de forskjellige måtene vi holder og bruker den på.

 

– Design er for meg å skape en best mulig balanse mellom form og funksjon. Taktilitet har vært ekstra viktig i denne kniven, både når det gjelder ergonomisk fleksibilitet og den estetiske opplevelsen, forteller Finne.

 

Umami Santoku er utformet slik at den ligger godt i hånden nesten uavhengig av størrelse på hånden og variasjon i grepet. En jevn overgang mellom håndtak og blad gjør at kniven oppleves som én enhet – og som en naturlig forlengelse av hånden. Bladet er mykt nok til filetering, men samtidig tilstrekkelig rigid til å takle tøffere jobber.

 

Tok av etter bloggros

Per Finne forteller at han har hentet inspirasjon både fra japanske og norske håndverkstradisjoner, og han noterer seg at kniven har fått mye oppmerksomhet i vidt forskjellige deler av verden.

 

Kniven har vært i salg via nettbutikken til Per Finne siden februar i fjor, uten at industridesigneren har tatt seg råd til en stor lansering. Imidlertid tok det brått og uventet av da internasjonale designbloggere begynte å omtale kniven i panegyriske ordlag. Siden den gang har bestillingene rent inn fra store deler av verden.

 

Tidligere i år mottok kniven German Design Award 2016, og nå håper Finne at Umami Santoku snart blir å finne i butikker både i Norge og utlandet.

 

Aftenposten/Osloby: Matnyttig innhold fra papir til nett

De siste årene har Aftenpostens matskribenter laget nærmere 500 anmeldelser av Oslos restauranter og kaféer. Imidlertid eksisterte mesteparten av det verdifulle og bokstavelig talt matnyttige innholdet stort sett bare på papir. Takket være en grundig designdrevet innovasjonsprosess er alle anmeldelser nå umiddelbart tilgjengelig i en nettbasert restaurantguide.

 

– Gjennom å flytte anmeldelsene våre ut av avisformatet og inn i restaurantguiden på Osloby har vi gitt dem lengre levetid og åpnet døren til nye lesersegmenter. Det er blitt mye lettere å finne fram til relevante anmeldelser av spisesteder i Oslo, sier Jorun Berntsen, produktsjef for Osloby.

 

Mange om oslobeinet

De siste årene har en rekke svært ulike aktører forsøkt å posisjonere seg på markedet for redaksjonelle anmeldelser av spisesteder i og rundt hovedstaden, både aviskonkurrenter som VG, Dagbladet og Dagens Næringsliv og internasjonale aktører som Google, Foursquare, Yelp og Tripadvisor. Aftenposten og Osloby trengte en digital tjeneste som både var moderne og fremoverlent og samtidig lokalkjent og redaksjonelt solid.

 

Tight ble valgt ut som hovedpartner på design. I samarbeid med Aftenpostens egne fagpersoner og Jonas Feiring Design satte de i gang en designdrevet prosess basert på prototyping og brukertesting av en rekke digitale konsepter. Basert på konklusjonene herfra ble det besluttet å gå ut i markedet med en slank løsning som senere kunne skaleres opp etter behov. Etter fire intensive måneder var prosjektet i havn.

 

800 000 brukere

– Vi bygget tjenesten rundt folks behov for å kunne søke i spisesteder basert på typiske kriterier som område, pris, tema og mattradisjon, men også mer spesialiserte behov som romantikk, utsikt og trendfaktor. I tillegg ønsket vi å åpne opp for mer interaksjon med leserne ved å la dem anbefale steder og skrive tips, forklarer Berntsen.

 

Den nye guiden ble lansert i januar 2015, og har høstet en rekke priser. Også leserne har omfavnet guiden. Den har siden lansering hatt hele 800 000 unike brukere og 125 000 sidevisninger i uken, og leserne har gitt 15 000 anbefalinger og skrevet 500 tips.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879

* Per Finne, mobil 911 44 120

* Aftenposten/Osloby, produktsjef Jorun Berntsen, mobil 915 79 924

 

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Per Finne Industridesign mottok Merket for god design for Umami Santoku. Foto: Per Finne Industridesign

 

Aftenposten, Tight og Jonas Feiring Design fikk Merket for god design for restaurantguiden i Osloby.

 

Merk:

Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:

http://doga.no/merket/industridesign/umami-santoku

http://doga.no/merket/interaksjonsdesign/restaurantguiden-osloby

 

Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottaker her:

https://vimeo.com/164252089

https://vimeo.com/164242162

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak per finne Bilde kniv.jpg 5,54 kB (4834x3188)
Bilde - vedlegg til sak aftenposten MID029_bilde3.jpg 3,87 kB (3840x2160)
Bilde - vedlegg til sak aftenposten MID029_bilde4.jpg 2,31 kB (3840x2160)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 19:20
Teknisk løsning ZEVS AS