Hyller norsk sprit, fruktvin, konfekt og matkastprosjekt
De prestisjefylte utmerkelsene deles ut onsdag ettermiddag på Design og arkitektur Norge (DOGA) i Oslo.
Musserende merkevareplattform
Familiedrevne Balholm fra Balestrand i Sognefjorden har lenge lurt på hvordan de kunne få dagens cava- og prosecco-drikkere til å heller velge norske produkter. Sammen med OlssønBarbieri har de skapt en merkevareplattform for en serie med musserende fruktviner
Om fruktvinserien til Balholm skriverjuryen følgende:
«Her har de lykkes med å skape en helt særegen identitet med historien om tre sterke sognekvinner og inspirasjon fra gammel illustrasjonsteknikk. Alt henger sammen i en større helhet der de enkelte delene forsterker hverandre. Gamle illustrasjoner og trykkteknikker henter frem det nostalgiske i produktet, men de uventede fargekombinasjonene etterlater ingen tvil om dette er et moderne produkt.»
Eksperimentvillig norsk destillatør
Stig Bareksten regnes i dag som en av verdens fremste destillatører av brennevin, og har vunnet en rekke utmerkelser for sine produkter. Han stiftet mikrobrenneriet Oss Craft Distillery i Bergen i 2015, og har opparbeidet et rykte for å være eksperimentvillig og glad i å bruke norske urter og bær.
Da selskapet skulle lansere en ny brennevinslinje - Bareksten Botanical Spirits – behøvde sjefsdestillatøren en visuell identitet som kunne matche det velsmakende innholdet i flaskene. Her fikk han god hjelp av designbyrået Kind,
Juryen er svært imponert over designidentiteten til brennevinslinjen, som innbefatter gin, akevitt, vodka og blåbærlikør:
«Emballasjen skiller seg klart ut i kategorien og gir serien til Bareksten Spirits en tydelig identitet der man mer enn aner inspirasjon fra det norske svartmetalluniverset. Produktene er først og fremst ment for det internasjonale markedet, og juryen vil berømme Bareksten for å ikke gå i «klisjéfella» med å vise frem fjord og fjell når de skal fortelle om produktenes norske opphav,» står det i jurykjennelsen.
Konditoren som eier verden
I mai 2016 startet engelskmannen Craig Alibone med produksjon og utsalg av håndlaget sjokolade i Sentrumsgården i Bodø. Konditoren spesialiserer seg på kaker og sjokolader av høyeste klasse, men skjønte fort at han manglet en visuell identitet som matchet de håndlagde lekkeriene.
Ved hjelp av designselskapet By North, som også holder til i Bodø, har han nå fått på plass en emballasjedesign som fremhever og gir plass til de velsmakende produktene.
Juryen får vann i munnen av både emballasje og innhold:
«Det er flott å se små aktører gå så grundig til verks som dette. Her har man ikke bare nøyd seg med å lage et fint innpakningspapir, men tatt seg tid til å utvikle en profil som forteller en historie om håndverk og dedikasjon. Oppsummert er dette rett og slett en svært vellykket jobb for en liten, lokal aktør, men som nå ser ut som han eier hele verden. Du får rett og slett lyst til å smake,» står det i jurykjennelsen.
Vil stanse matkasting
Hver åttende pose med matvarer vi kjøper går i søpla. Denne deprimerende statistikken er utgangspunktet for bokutgivelsen “Kunsten å IKKE kaste mat”, som ble utgitt av Handverk Forlag på sensommeren i år. Hensikten er å vise hvordan man kan bruke rester og bruke sansene til å vurdere holdbarheten til 100 av de vanligste matvarene.
DOGA-merkets jury mener prosjektet er en spennende sjangerblanding mellom print og digital som dessuten kan vise til massiv oppmerksomhet i sosiale medier.
«Den skårer naturligvis maks på kriteriene miljø og samfunn, men gjør det også godt på økonomi etter et vellykket crowdfundingprosjekt. Form og funksjon gjør at den favner en bred målgruppe. Her kunne man lett havnet i klisjeer, men boken greier å balansere dette på en fin måte. Dette er også en bok og et prosjekt som egner seg svært godt til eksport og oversetting til andre språk,» skriver juryen i sin vurdering.
Løfter fram de beste
DOGA-merket, som inntil i fjor het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.
– I år mottok vi nesten 300 søknader til DOGA-merket, og så mange som 49 tilfredsstilte de høye kravene som juryen stiller. Årets mottakere er forbilder og gode bevis på hvor høyt nivå design- og arkitekturfagene holder i Norge, sier Thea Mehl, prosjektleder for DOGAs priser.
Design og arkitektur Norge (DOGA) er stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGA er en pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur og fasiliterer samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimenterer med nye løsninger og formidler innsikt og læring.
(Pressenytt)
Fagprogram og prisutdeling strømmes direkte på Doga.no fra klokken 12.30 på onsdag.
Mer informasjon om arrangementet og utmerkelsene her: https://doga.no/kalender/doga-merket-2017/
Kontaktpersoner:
* Handverk Forlag, Thomas Horne, mobil 909 75 800
* Oss Craft Distillery, sjefsdestillatør Stig Bareksten, mobil 970 97 571
* Balholm, Eli Grete Høyvik, mobil 908 35 673
* Craig Alibone, mobil 902 54 710
* Design og arkitektur Norge, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Design og arkitektur Norge, senior kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
Bildetekster:
Craig Aliborn har fått DOGA-merket 2017. Foto: By North/Morten Iveland
Oss Craft Distillery har fått DOGA-merket 2017. Foto: KIND
Balholm mottar DOGA-merket 2017. Foto: Sigve Aspelund/Tinagent
Handverk Forlag mottar DOGA-merket 2017 for boken «Kunsten å IKKE kaste mat». Foto: Colin Eick
oss Doga_merket_Bareksten_Spirits_03.jpg 1,74 kB (3200x1800)
Handverk MK-121---Kunsten-å-IKKE-kaste-mat-kort-7.jpg 923,32 kB (1694x1198)