Dagligvarekjedene rivaliserer på mobilen - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00
47 000 kroner – det er hva en gjennomsnittelig husholdning bruker på matvarer hvert år. Vi bruker en stadig mindre del av totalbudsjettet vårt på mat, noe som gjør at kjedene skjerper kampen om matkronene våre.
Dagligvarekjeden Rimi merket at aggressive konkurrenter spiste av deres markedsandeler. – Vi forsto at en tydelig posisjon var nøkkelen til suksess. Vi så at både pris og enkelhet var viktig, og at rask handel faktisk tronet på toppen av kundenes ønskeliste. Dette tok vi konsekvensen av, sier Henning Eriksen, markedssjef i Rimi.
Utfordret konservativ bransje
En viktig del av posisjoneringen av Rimi som rask lavpriskjede ble tjenesten Rimi Pluss. Det finnes en rekke digitale tjenester som tilbyr både handleliste og middagsoppskrifter, men Rimi Pluss rommer hele kundereisen; fra å hente middagsinspirasjon til å skrive og dele handlelisten med familien og til sist å finne varene i nærmeste Rimi-butikk. Handlelisten oppdaterer seg nemlig i den rekkefølgen varene befinner seg i butikken.
– Dagligvarebransjen er konservativ og ligger ikke akkurat i front i den digitale verden. Vi grep muligheten til å differensiere Rimi fra konkurrentene, og det ser ut til å ha fungert svært bra, sier Eriksen.
Femdoblet trafikk
Til nå har over 185 000 kunder har lastet ned Rimi Pluss på Android og iPhone, og nylig ble applikasjonen også lansert på Windows Phone. Over 50 000 har registrert seg som brukere og kan dermed dele handlelister mellom mobil og datamaskin. I tillegg har trafikken på rimi.no femdoblet seg etter lanseringen i august i fjor.
Foruten applikasjonen er Rimi Pluss også er tilgjengelig på Facebook og kjedens hjemmeside. Tjenesten er utviklet i samarbeid med MediaFront og McCann. – Vi har aldri jobbet så tett sammen over så lang tid, og det har vært en lærerik prosess vi kommer til å ta med oss videre. Uten den formidable jobben som alle parter har gjort ville vi aldri ha lykkes med Rimi Pluss, forteller Eriksen.
– Design avgjørende for suksessen
Rimi, McCann og MediaFront mottok Merket for god design under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Utmerkelsen belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design.
– Å rope høyest er ikke alltid den beste måten å få oppmerksomhet på. Når folk slutter å høre etter må vi i stedet lage kommunikasjon som kunden har lyst til å få med seg. Her spiller design en utrolig viktig rolle. Rimi Pluss hadde aldri blitt en suksess uten en enkel og god design, understreker Henning Eriksen i Rimi.
Tjenestekategorien i Merket for god design ble opprettet i 2011. – Den tjenesteytende sektoren er i sterk vekst, og sysselsetter i dag nesten 80 prosent av arbeidstakerne i Norge. Design kan bidra til at vi får bedre tjenester, noe som vil gjøre livet enklere for alle, sier Marte Grevsgard, prosjektleder for Merket for god design i Norsk Designråd.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
Bildetekster:
HANDLELISTEN I LOMMA: Rimi, McCann og MediaFront fikk Merket for god design for Rimi Pluss.
Kontaktpersoner:
* Rimi, markedssjef Henning Eriksen, mobil 917 42 798
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)