presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Skirevolusjon på land og vann - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 10.00

  Publisert: 16.03.2011 06:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Swix Sport har utviklet en banebrytende langrennsstav, mens Stereo Skis har like godt skapt en ny vannsport. Nå har de to produsentene mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Swix Sport og Hugo Industridesign har fått Merket for god design for skistaven ”Swix Triac”. Stereo Skis mottok merket for utviklingen av twintip-ski for fristilskjøring på vann.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Ville skape stavrevolusjon

Da toppløperne etterspurte stivere, lettere og sterkere langrennsstaver, plukket Swix opp skihansken og aksepterte utfordringen. Resultatet ble ”Swix Triac”, en stav som har blitt gullgrossist på rekordtid.


– Vår tidligere toppstav "Star" ble regnet som markedets beste, og vi ønsket å overgå oss selv og utvikle et produkt på et helt nytt nivå, forklarer industridesigner Elise Reiten.

 

Lars Karlöf, forskningssjef i Swix Sport og prosjektleder for Swix Triac, kaller designprosessen et skoleeksempel på systematisk produktutvikling. – Ved å involvere eksterne designere i Hugo Industridesign, forskningsgrupper og toppløpere fikk vi tilført den kompetansen vi trengte for å oppnå et godt gjennomtenkt sluttresultat, sier han.

 

Unik trekantform

En viktig nyvinning er den trekantede konstruksjonen på røret. Dette er en av de sterkeste formene som kan lages i kompositt, og gir dessuten en aerodynamisk fordel med mer stabil bevegelse i fartsretningen. Materialvalget bidrar til både et sterkere og lettere rør

 

Det nye trinsesystemet bruker en mekanisk forbindelse som erstatter lim for å feste trinsen til staver. Dette gjør det enkelt for skiløperen å skifte trinse etter snøforhold. Vekten på trinsene er også redusert, noe som gir bedre pendel i staven.

 

Heller ikke det estetiske er glemt. – Det er viktig at vi syns i løypene under konkurranse, både på nært hold og på avstand, i bevegelse og i stille posisjon. En stor del av markedsføringen vår skjer gjennom å sponse løpere, derfor er det viktig at vi er synlige på TV og i andre medier. Design er avgjørende for å synliggjøre våre produkter samt å skille oss ut fra konkurrentene, fastslår Reiten.

 

Vant 70 prosent av Holmenkoll-gullene

Swix Triac ble lansert i forbindelse med Tour de Ski 2010, og ble umiddelbart tatt i bruk av en rekke utøvere. Under OL i Vancouver ble 55 prosent av gullmedaljene i langrenn vunnet med de nye stavene til Swix. Under VM i Holmenkollen 2011 ble hele 70 prosent av gullmedaljene og 70 prosent av sølvmedaljene på langrenn vunnet med Swix Triac..

 

– Vi hadde en førlansering i butikk mot slutten av 2010-sesongen og det oppsto umiddelbart ventelister. I sesongen 2010/2011 har vi solgt 100 prosent over budsjett i Norge, og det samme gjelder mange av eksportmarkedene våre, forteller Reiten.

 

Vannski sto bom stille

Innen vannski har det skjedd lite de siste 50 årene. Det var før Stereo Skis på Skarnes la grunnlag for en helt ny sportsgren.

 

– Med mer enn 10 års erfaring fra internasjonale vannskikonkurranser så vi tydelig at vannski har stått tilnærmet stille i lang tid. Samtidig har andre ekstremsporter utviklet seg i stor grad, forteller Jens-Martin Johnsrud, daglig leder i Stereo Skis.

 

Inspirert av vintersport

Mens ski trådde vannet har det vært store bølger på brettfronten i nyere tid. Snøbrettet har blitt allemannseie i fjellheimen, og har inspirert utviklingen av såkalte wakeboards. Disse har gitt grunnlag for en av dagens største vannsporter, og i Stereo Skis lurte man på om en tilsvarende revolusjon var mulig på skifronten.

 

Igjen kom inspirasjonen fra vintersport. På 2000-tallet steg populariteten til såkalte twintip-ski, timeglassformede ski med buet front- og bakpart, særlig blant yngre skiløpere. Utformingen gjør at skiene passer perfekt til trikskjøring. Kunne suksessformelen overføres til det våte element?

 

– Vi startet med tilnærmet null kunnskap om utvikling av ski, og det var heller ingen som visste hvordan denne typen vannski burde utformes. Vi trengte å finne den rette formen og de rette bruksegenskapene, men for å komme så langt måtte vi legge ned mye arbeid i konstruksjon, materialvalg og metode, sier Johnsrud.

 

Lette, stive, solide

Til slutt valgte produsenten å konstruere skiene i glassfiberkompositt med skumkjerne. Dette gir lette, stive og solide ski som er skapt for bruk på rails og hopp. Kjølteknologien gjør at skiene er retningsstabile og gjør det mulig å stå baklengs og utføre ekstreme triks.

 

Johnsrud forteller at målgruppen i hovedsak er folk som kjører med twintip-ski på vinterstid samt vannsportutøvere. Lanseringen av ”Stereo Wakeskis”, som nyvinningen heter, ble møtt med stor begeistring i begge disse leirene. De fleste kundene befinner seg i Nord-Amerika og Sentral-Europa, og Stereo Skis jobber utrettelig både med å utbedre salgsnettverk og å etablere denne typen vannskiaktivitet som sport.

 

– Vi har faktisk endt opp med å lage en ny vannsport, wakeskiing, og utenfor miljøet er det nok mange som ikke helt forstår hvor stort dette er. Derfor er det veldig gøy at vi nå får Merket for god design, som jo er en allmenn anerkjennelse, sier han.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 11.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

Bildetekster:

MEDALJESTAV: Swix Sport fikk Merket for god design for ”Swix Triac”. Foto: Swix Sport

 

KVINNER FRYSER ANNERLEDES: Helsport og SINTEF fikk Merket for god design for soveposen ”Huldreheimen FOR WOMEN”. Foto: Helsport

 

STARTET NY VANNSKISPORT: Stereo Skis mottok Merket for god design for ”Stereo Wakeskis”. Foto: Stereo Skis.

 

Kontaktpersoner:

* Swix Sport as, industridesigner Elise Reiten, mobil 922 53 675

* Swix Sport as, kategorisjef for staver Svein Pedersen, mobil 905 00 584

* Helsport, produktutvikler Ragnhild Nesbakken, mobil 922 56 518

* Stereo Skis, daglig leder Jens-Martin Johnsrud, mobil 951 58 426

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS