presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2013:

Nyskapingene som redder villmarksturen

  Publisert: 17.04.2013 09:45 - av  Henning Poulsen

Helly Hansen har fått Merket for god design fra Norsk Designråd.

Bergans Fritid og Panorama Design har fått Merket for god design. Foto: Ruben Kvamme

Viking Fottøy og Lund Nielsen Design har fått Merket for god design.

Oslo: Bergans har laget gjenbrukbar emballasje som er enkel å finne i tursekken. Fjellpulken har designet en ny barnepulk som glir dobbelt så bra som den gamle. Helly Hansen står bak en jakke som både varmer deg opp og kjøler deg ned. Viking Fottøy har produsert en miljøvennlig barnestøvel som er neste generasjons Cherrox. Nå har alle fått det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Bergans: Satset på ull, trengte designgull

Takket være eksplosiv vekst har Bergans gått fra utfordrer til markedsleder innen produkter til sports- og friluftsliv. Derfor bestemte den norske produsenten seg for å utvide kolleksjonen og satse i det allerede konkurranseutsatte markedet for ullundertøy. Det ble raskt klart at både emballasjeprogram og merkelapper behøvde en vitamininnsprøyting.

 

– Som ny aktør på markedet for ull ønsket vi å lage en emballasje som skilte seg ut fra de etablerte merkevarene. Samtidig skulle den kunne overføres til andre produktserier, ta hensyn til miljøet og understreke vår over 100 år lange og stolte historie som bedrift, forteller Ronny Hammer i Bergans Fritid.

 

Dermed gjaldt det å finne den rette samarbeidspartneren på design. Byrået Panorama Design var tydelige på at de ønsket å utfordre Bergans og lede den tradisjonsrike produsenten på nye veier. Bergans likte det de hørte.

 

Miljøvennlig poseinnovasjon

– Vi ville ha et moderne utrykk som samtidig spilte på historien og ga assosiasjoner til snø, is og polarområdene. Sammen med Panorama satt vi dessuten et felles mål om at emballasjen skulle ha minimal miljøbelastning, og at den måtte kunne gjenbrukes. Dette gjorde at vi måtte tenke utradisjonelt i valg av material. Vi landet på Tyvek, et gjenvinnbart material som gir klare polare assosiasjoner, sier Hammer.

 

Tyvek-posene tåler vann, er ekstremt slitesterke og veier nesten ingenting, noe som gjør de at de passer perfekt i tursekken. Dessuten har posene en helt spesiell overflate som gjør at det er lett å finne dem når du graver i sekken en kald og mørk kveld.

 

Produktserien med ullundertøy består av fire varianter. Disse har fått fargene gult, oransje, rødt og lilla, alt ettersom hvor mye varme plaggene gir. Ullundertøyet har vært i handelen siden i fjor høst, og så langt ser det ut til at Bergans designinvestering har vært lønnsom. Både i Norge og utenlands har nyvinningen fått mye positiv oppmerksomhet.

 

Fjellpulken: Måtte finne opp pulken på nytt

Den klassiske barnepulken har vært et fast innslag i norsk friluftsliv siden 1963, og mottok Merket for god design helt tilbake i 1968. Etter talløse endringer og justeringer innså produsenten at det var nødvendig å tenke helt nytt.

 

– De fleste som går på tur med barnepulk i dag følger et skispor i en oppkjørt, preparert løype. Det klassiske pulkskroget passet dårlig, og vi bestemte oss for å utvikle et nytt produkt som fungerte bedre i skisporet, forteller Dag Ulven, markedsansvarlig i Fjellpulken AS.

 

Fjellpulken AS har i en årrekke samarbeidet med MOSA Designlab, og også denne gangen ble Lillehammer-byrået koblet på. – Samarbeidet med MOSA Designlab og Morten Sagstuen har vært strålende. Morten kjenner oss svært godt og vi trenger ikke bruke lang tid på å sette ham inn i vår tankemåte. Han forstår hva vi vil ha, sier Ulven.

 

Sitter bedre, glir lengre

Resultatet er en helt ny måte å tenke barnepulk på. Takket være en ergonomisk seteløsning sitter barnet høyere og mer komfortabelt. Ryggen på setet kan stilles etter barnets størrelse, og vindskjermen er både UV- og splintsikker. Dessuten har pulken en veltebøye, og om man velter vil skjermen legge seg over bøylen og gi ekstra beskyttelse. I tillegg glir den nye pulken dobbelt så godt som den gamle.

 

– Det mest nyskapende med løsningen er nok skimekanismen X-link, som vi har tatt norsk patent på. Den lar deg regulere skiene på pulken. Dersom du går i vanlig skispor vil skiene ha riktig bredde, men de kan også trekkes ut slik at pulken blir enda mer stabil. Det kommer godt med i bratte nedoverbakker eller dersom du vil bruke skøyteteknikk, sier Ulven.

 

Vil kapre nye markedsandeler

I 2011 ble ”Fjellpulken Barnepulk med ski” lansert på verdens største sportsmesse: ISPO i München. Pulken tiltrakk seg mye oppmerksomhet og hadde en stopp-effekt både på skigåere og folk som aldri før hadde sett et slikt produkt. I fjor høst dukket pulken opp hos norske forhandlere, og Ulven melder om godt salg på hjemmemarkedet samt eksport til Sverige, Finland, Tyskland, Sveits og Frankrike.

 

– Vi tror den nye pulken vil øke vår andel av totalmarkedet i Norge med 20 prosent. Merket for god design henger høyt i sportsbransjen, og salgsmessig er det viktig for oss å motta det. I tillegg er det flott å få en anerkjennelse på at vi har gjort noe riktig, sier Ulven.

 

Viking Fottøy: Bekjemper kopier med kvalitet

Skomarkedet oversvømmes med billige asiatiske kopier av kvalitetsmerker. For å overleve har Viking Fottøy bestemt seg for å satse enda sterkere på produktutvikling, funksjonalitet og god design. Nå har den norske produsenten fått Merket for god design for skoen ”Viking junior Thermo Boot Extreme”.

 

– Antagelig er vi eneste skofirma i Norge i tillegg til Helly Hansen som arbeider genuint med designprosesser. Design er en selvfølgelig del av våre helhetlige utviklingsprosesser, sier Alf Morten Bakken, direktør for produktutvikling i Viking Fottøy.

 

Han understreker at design tilfører viktige Viking-verdier til produktene. – Vi investerer betydelige verdier i design hvert år fordi vi mener design er viktig for å utvikle merkevaren og gi produktene en identitet, sier Bakken.

 

Mer miljøvennlige støvler

Byrået Lund Nielsen Design ble koblet inn for å hjelpe skoprodusenten med å skape en miljøvennlig barnestøvel som kunne skille seg tydeligere fra kopiene. – Vi har jobbet med Eirik Lund Nielsen i årevis. Han er bosatt i Portland i USA, og har lang internasjonal erfaring som tilfører oss viktige impulser, forteller Bakken.

 

Vikings thermostøvler til barn var tidligere laget av det ikke spesielt miljøvennlige stoffet PVC. Viking Fottøy ønsket å erstatte PVC med et nytt materiale, og gikk sammen med verdens største kjemikaliekonsern, BASF, for å utvikle thermostøvler i biologisk nedbrytbar polyuretan (PU).

 

Selger godt i Tyskland

Det ferdige produktet er helstøpt og dermed vanntett, og støvelen er også mye mer slitesterk enn tidligere modeller i PVC. Den har bedre isolasjonsevne, større fleksibilitet og lavere vekt, og har også fått sklisikker yttersåle og en snølås som hindrer slaps og snø å komme ned i støvelen. Lesten er dessuten bredere enn på mange andre barnestøvler, tilpasset nordiske barneføtter.

 

– Extreme-støvelen er en oppgradering. Kall den gjerne neste generasjon Cherrox. Det at materialene er biologisk nedbrytbare er stadig viktigere for å selge godt i markedene nedover Europa, og er nok en av grunnene til at støvelen har blitt så populær i blant annet Tyskland, sier Bakken.

 

Helly Hansen: Isolerende innovasjon

Tradisjonelle isolerende plagg er nyttige for å holde på varmen, men gjør lite for å kjøle deg ned dersom du blir for varm. Dette ville Helly Hansen å gjøre noe med.

 

– Vi ønsket å lage et mellomlagsprodukt som var lettere og varmere, tørket raskere, som ga noe beskyttelse mot vind og regn og som kunne la deg regulere temperaturen etter behov, sier kategorisjef Kristoffer Ulriksen i Helly Hansen.

 

Den norske produsenten bestemte seg tidlig for å starte med blanke ark, fremfor å videreutvikle eksisterende løsninger. En rekke profesjonelle brukere, alt fra fjellguider og skipatruljer til regattaseilere, ble intervjuet. Slik fikk designerne og utviklerne vite hvilke positive og negative erfaringer brukerne hadde til eksisterende mellomlagsbekledning.

 

– Interessant nok fant vi ut at alle mer eller mindre hadde de samme udekkede behovene. Basert på disse funnene lagte vi en liste over konkrete krav til funksjonalitet. Deretter eksperimenterte vi med ulike løsninger i flere år, forteller Ulriksen.

 

Luftlommer som varmer og kjøler ned

Resultatet har fått navnet H2 Flow Jacket, og regulerer temperaturen og klimaet rundt kroppen på en ny og revolusjonerende måte. Jakken har et tynt skall ytterst og lett netting innerst. Mellomlaget består av et fleecemateriale der hull i ulike størrelser er stanset ut.

 

– Hullene fungerer som isolerende luftlommer som kan holde på varme. Når du er i ferd med å bli for varm kan du ventilere ved å åpne strategisk plasserte glidelåser. Da vil den varme luften sirkulere gjennom hullene, fjerne fuktighet fra kroppen, tørke fleecematerialet og dumpe overskuddsvarmen, sier Ulriksen.

 

Da H2 Flow Jacket ble lansert i fjor sommer ble både første- og andreopplaget revet vekk i løpet av få dager. Jakken har fått mye positiv oppmerksomhet, og har blitt svært populær over hele verden, spesielt i Nord-Amerika. Over halvparten av produksjonen selges i USA og Canada.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

 

Bildetekster:

Helly Hansen har fått Merket for god design fra Norsk Designråd.

 

Bergans Fritid og Panorama Design har fått Merket for god design.

 

Viking Fottøy og Lund Nielsen Design har fått Merket for god design.

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Fjellpulken, markedsansvarlig Dag Ulven, tlf. 61 05 40 00

* Helly Hansen, kategorisjef Kristoffer Ulriksen, mobil 951 21 736

* Viking Fottøy, direktør for produktutvikling Alf Morten Bakken, mobil 907 94 662

* Bergans Fritid, Ronny Hammer, mobil 901 10 962

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.04.2013 09:45
Teknisk løsning ZEVS AS