Priser til konsertstrømming og «instabok»
Utmerkelsen ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).
Startet opp liveplattform dagen etter nedstengingen
Da hele Norge stengte ned 12. mars 2020, mistet kulturbransjen 1,5 milliarder kroner i inntekter nærmest over natta. I løpet av noen intense dager bygget en resolutt gjeng med utgangspunkt i Oslo Lydproduksjon opp en strømmetjeneste for konsertopplevelser.
– I begynnelsen av mars begynte det å gå rykter om nedstenging. Vi tenkte: «Skitt, dette vil jo påvirke oss!» Så da alt stengte ned, kastet vi oss rundt, sier Haakon Mathisen.
Sammen med Jonas Barsten stiftet han VIERLIVE dagen etter nedstengingen. Etter hvert ble flere ildsjeler med. Snart ble ideen om en påskefestival født.
– Vi skjønte veldig raskt at dette var større enn oss, og at vi måtte ha hjelp. Derfor tok vi kontakt med Bold og etter hvert Anorak. De hjalp oss kjempemasse – i starten ofte pro bono, forteller Mathisen.
Solgte 60 000 billetter
En god økonomisk modell var helt avgjørende for å tiltrekke seg store artister. Derfor var det ikke bare viktig å lage en god strømmeløsning for konsertene. Også bestillings- og betalingsløsningen måtte være førsteklasses. Mens Bold utviklet et fleksibelt designutgangspunkt, sørget interaksjonsdesignere fra Anorak for at løsningen passet like godt til en 16-årig Boy Pablo-fan fra Latin-Amerika som for en 80-årig hamarsing som vil oppleve Frida Ånnevik live.
Påskefestivalen ble en stor suksess, med Aurora og Sigrid blant de 10 artistene som fremførte på VIERLIVE-plattformen. Siden den gang har det gått lynraskt fremover for gründerbedriften, som har solgt mer enn 60 000 billetter til digitale konserter. Og selv om nedstengningen for lengst er historie – forhåpentligvis for godt – ser Mathisen en lys fremtid for forretningsmodellen.
– Pandemien ble et vannskille for kulturbransjen. Før spurte artistene seg om de i det hele tatt skulle strømme. Nå er spørsmålet i hvilken form de skal strømme, og hvor mye. I tillegg er jeg glad for at kulturbransjen ser ut til å unngå det digre gratishullet som mediebransjen har brukt 20 år på å klatre ut av. I dag er de fleste enige om at også digitale konserter skal koste noe. Her liker vi å tenke at vi har spilt en rolle, sier Mathisen.
Gir levebrød til kulturarbeidere
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser VIERLIVE for å ta konsertformatet til et høyere nivå samtidig som de har gitt levebrød til hele verdikjeden bak kulturarrangementer.
«Det er fortsatt nytt for mange å kjøpe billetter og oppleve konserter og arrangementer over internett. Derfor designet utviklerne brukervennlige nettsider basert på universell utforming og få, tydelige steg. Juryen er imponert over hvordan tjenesten bruker interaksjonsdesign for å gjøre det superenkelt å bestille, betale og nyte kulturopplevelser,» står det i jurykjennelsen.
Det blir mellom oss - og 9000 følgere på «Insta»
Hvordan få unge mennesker til å lese mer skjønnlitteratur? Gyldendal bestemte seg for å publisere en ungdomsroman som en serie med Instagram-poster. Rundt 9000 personer fulgte med på prosjektet på Instagram – de fleste fra begynnelse til slutt.
– Jeg er veldig glad for at vi får DOGA-merket. Det viser at prosjektet holder en så høy kvalitet at det utmerker seg, og det er stas. Da vi gikk i gang visste vi ikke helt hvordan det ville gå, og jeg er stolt over sluttresultatet, sier forfatteren selv, Alexander Kielland Krag.
En roman som 45 «stories»
Debutboken hans, Dette blir mellom oss, handler om vennskap og kjærlighet mellom to gutter på 17 år. Romanen ble plukket fra hverandre og satt sammen som 45 Instagram Stories, under navnet DBMO.
Byrået All Images sørget for bilder og video til tekstene, og designeren Jørgen Brynhildsvoll utviklet et energisk og enkelt formspråk. Instagram-boken fikk til og med et eget musikksoundtrack, This Stays Between Us, spilt inn av Kielland Krag og artisten Emelie Hollow.
– Vi vet at unge leser mindre litteratur enn før, og dette er noe vi ønsker å endre. Å nå ut til ungdommen på nye plattformer gjør at vi kan være tettere på publikum. Det er viktig å formidle sterke historier til ungdommen som vil inspirere, informere og oppfordre til inkludering og kritisk tenking, derfor er DBMO et perfekt litterært prosjekt å utforske dette formatet på, sier Helene Jelsø Spanthus, kommunikasjonsmedarbeider i Gyldendal.
Norges første Instagram-roman ble utgitt over 45 dager i mai og juni 2020.
Digital og fysisk suksess
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser mottakerne for å tenke nytt om hvordan ungdom kan finne tilbake til bøkene.
«Juryen applauderer den digitale nyvinningen og er samtidig imponert over hvordan forlag og samarbeidspartnere også lyktes med å gjøre «Dette blir mellom oss» til en suksess på papir og etterspurt i bokhandler og på bibliotek,» står det i jurykjennelsen.
Planet, samfunn, økonomi
DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.
I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.
DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.
(Pressenytt)
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/
Finn mer informasjon om prosjektene her:
Kontaktpersoner:
* Gyldendal, kommunikasjonsmedarbeider Helene Jelsø Spanthus, mobil 40 45 55 93
* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30
Bildetekster:
Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken i løpet av kvelden: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169
PRIS. «Instaboken» DBMO mottar DOGA-merket. Foto: DBMO
STRØMMING. VIERLIVE har skapt en intuitiv løsning for konsertstrømming. Foto: Bold/Anorak
HISTORIER. Boken Det blir mellom oss er delt opp i en rekke Instagram Stories. Foto: DBMO
PAPIR. Den fysiske romanen er skrevet av Alexander Kielland Krag. Foto: Gyldendal
vierlive_-main.jpg 287,06 kB (2000x1080)
Gyldendal dbmo-4-1-insta-story.jpg 227,43 kB (2000x1125)
Gyldendal dbmo-5-papirbok.jpg 307,94 kB (2000x1125)
vierlive_event_nettside2.jpg 252,17 kB (2000x1113)
vierlive_mobil2.jpg 163,13 kB (2000x1113)