NRKs strømme-TV og Oslos nye profil fikk pris for inkluderende design
– I NRK har vi en ambisjon om å få tilgjengelighet inn i hele vårt DNA. Denne prisen er en viktig bekreftelse på at vi er på rett vei, sier Siri Antonsen. Hun er tilgjengelighetssjef i NRK.
Mens NRK TV vant kategoriprisen innen informasjons- og interaksjonsdesign, gikk Oslo kommune til topps i den grafiske kategorien.
– Målet har vært å gjøre Oslo kommune mer tilgjengelig og lettere å forstå for innbyggerne samt å skape stolthet og følelse av tilhørighet for de ansatte. Universell utforming har vært et premiss for alle løsningene vi har utviklet. Derfor er vi veldig stolte av denne kategoriseieren, sier kommunikasjonsrådgiver Hanne Rønning Jorud.
Design og arkitektur Norge (DOGA) står bak Innovasjonsprisen for universell utforming, og dette blir fjerde gang prisen deles ut. Kategorivinnerne er NRK TV, Vipps, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap. Tirsdag ettermiddag blir det avgjort hvem av disse som vinner selve hovedprisen.
– Vi ønsker å være et åpent samfunn der alle kan delta på like premisser, og nettopp derfor er universell utforming så viktig. Jeg er kjempeimponert over hvordan de seks prisvinnerne bruker et inkluderende tankesett for å skape bedre løsninger for alle, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V).
Mer innovativt og lønnsomt
– Universell utforming er et verktøy for både inkludering, innovasjon og konkurransekraft. Produkter, tjenester og omgivelser som kan brukes av et mangfold av brukere, er både bedre og mer lønnsomme, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA.
Hun mener prosjektene er svært gode eksempler på hvordan universelt utformede løsninger bidrar til et mer likestilt samfunn, gir bedre brukeropplevelser for alle og åpner døren for viktig nyskaping og verdiskaping.
Strømming for alle
At statskanalen NRK er for alle, er noe alle vet. Det står på svart og hvitt i samfunnsoppdraget deres. Imidlertid gjelder ikke dette bare for lineær-TV, men også på nett. Det har NRK tatt på alvor, og universell utforming er nå en del av prosessen når det drives med innovasjon og utvikling av tjenester på strømmesiden.
– Det fine med universell utforming er at det kommer alle til gode. Alle setter pris på gode kontraster på bakgrunnsfarge og tekst. Alle setter pris på å kunne velge om man vil ha automatisk avspilte trailere. Publikum som ønsker å se programmer som er tegnspråktolket eller synstolket, vil helst slippe å måtte lete gjennom hele katalogen, forteller Siri Antonsen i NRK.
Ifølge juryen har NRK TV siden den spede starten i 2003, utviklet seg til å bli en strømmetjeneste i verdensklasse som favner hele befolkningen, enten du ser eller hører dårlig, er i støyfulle omgivelser, har musearm, autisme eller er uvant med denne typen teknologi.
Skal «bare» fungere
NRK TV har lykkes i det kunststykket å utvikle et universelt utformet og moderne grensesnitt på nett og i en rekke apper for mobiltelefoner, nettbrett og smart-tv.
Her spiller brukerinnsikt og kontinuerlig testing en sentral rolle i utviklingsprosessen, med testbrukere i alle aldre og lag av befolkningen, inkludert de med synshemming og autisme. På den måten garanteres det at NRK TV er for alle.
– Vi ønsker å skape en brukeropplevelse der NRK TV bare fungerer, og at hele vårt publikum friksjonsfritt skal kunne ta i bruk ny funksjonalitet. Samtidig går utviklingen i strømmemarkedet veldig fort. Vi er nødt til å innovere og forbedre oss hele tiden, og her er universell utforming et viktig, tverrfaglig og innovasjonsdrivende element, sier Tony Jøsendal, designleder for strømmetjenesten.
Enormt innsiktsarbeid
Tidligere har ulike enheter i Oslo kommune brukt opp mot 250 ulike logoer og visuelle uttrykk. Dette har skapt forvirring hos både innbyggere og ansatte. Sammen med Creuna, som nylig har blitt kjøpt opp av Knowit, har kommunen utviklet en samlende, enkel og inkluderende identitet for Oslo.
– I samarbeid med Creuna har vi gjort alt av tjenester, tilbud og opplevelser tilgjengelig på alle flater, både digitale og analoge. Vi har jobbet med alt fra et helhetlig skiltprogram, til et designverktøy som alle ansatte i kommunen kan bruke uten grafisk kompetanse og dyr programvare, sier Rønning Jorud.
Til grunn for det vellykkede prosjekter ligger en enorm innsats for å samle inn innsikt om brukere og målgrupper på tvers av hele kommunen og byen. Mer enn 1500 innbyggere og tusenkommuneansatte og representanter for næringslivet har vært inkludert i arbeidet. Prosjektet har også samarbeidet med Norges Blindeforbund og andre interesseorganisasjoner for å finne måter å ta hensyn til brukergrupper med forskjellige behov.
Bedre kommunikasjon under koronakrisen
Den nye identiteten er inspirert av Oslos bybilde. Den er universelt utformet og gir hovedstaden en tydelig stemme på alt fra fritidstilbud og kultur til skatter og avgifter. Ifølge Hanne Gjørtz, kommunikasjonssjef i Oslo kommune, har den også vært avgjørende for å være en tydelig og gjenkjennelig avsender av informasjon under koronakrisen.
– Fordi vi har hatt den visuelle identiteten på plass, har vi gjennom hele krisen tilbudt plakater og annet materiale om smittevernregler i barnehager, skoler, restauranter og parker. Vi har også brukt identiteten til å komme med generelle smittevernregler til befolkningen og informasjon om testing, karantene, isolasjon og vaksine. Vi hadde ikke klart å informere like godt under krisen uten den visuelle identiteten, sier Gjørtz.
(Pressenytt)
FAKTABOKS: Innovasjonsprisen for universell utforming
* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kulturdepartementet (KUD). Prisen har blitt delt ut tre ganger tidligere, i 2011, 2014 og 2017.
* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
* Kategoriprisene deles i år ut i arkitektur, landskapsarkitektur, transport, grafisk design, tjenestedesign og interaksjons- og informasjonsdesign. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen
* Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital, mens den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords gikk til topps i 2017.
* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Kolonial.no, Bybanen i Bergen, Aftenposten Junior, YR.no, Hamaren aktivitetspark, Hardanger Bestikk og Finn.no.
* I år gir juryen hederlige omtaler til Spike, Krabat Runner, Abax Mølla Syd og Holmestrand stasjon.
Kontaktpersoner:
* NRK, tilgjengelighetssjef Siri Antonsen, mobil 91 86 60 77
* Oslo kommune – byrådslederens kontor, kommunikasjonsrådgiver Hanne Rønning Jorud, mobil 41 43 26 15
* Design og arkitektur Norge, leder for nyskapingsprogrammet Innovasjon for alle, Jannicke Hølen, mobil 90 56 29 09